Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Peugeot 308 met driecilinder: frivool, lichtvoetig en scherp

    Auto 13-06-2016Geen reacties

    Drie cilinders en 130 pk. Bij de Peugeot 308 1.2 PureTech tref je de frivoliteiten niet langer alleen meer aan in het interieur, maar ook onder de motorkap! Ik vergeef mijn testauto direct zijn wat saaie grijze kleur. Lees verder voor nog meer redenen om voor deze 308 te kiezen.

    Je kunt je wenkbrauwen fronsen bij het zien van het inmiddels veelbesproken interieur van de 308. Het recept is bekend: stuur van kartformaat waar je overheen kijkt naar de volledig symmetrische klokkenwinkel met zijn tegen de klok in draaiende toerenteller. De middenconsole is ontdaan van vrijwel alle knoppen, die geïntegreerd zijn in een touchscreen van iPad Mini formaat.

    Peugeot-308-PureTech-04Middenconsole zonder poespas

    Het vlekgevoelige aanraakscherm redt het qua resolutie en responstijd echter niet bij eerdergenoemde iPad. Het systeem reageert net op het moment dat je je afvraagt of het scherm je aanraking heeft geregistreerd. Jammer, want op zich houd ik van het concept: een opgeruimde en strak stijlvol afgewerkte middenconsole zonder poespas.

    Wat minder geslaagd is de al langere tijd bij Peugeot in gebruik zijnde bediening voor cruise control (en snelheidsbegrenzer). Deze is te vinden op een kleine hendel die volledig verborgen is achter het stuur. Na verloop van tijd wellicht blind te bedienen, maar direct toegankelijke knoppen op het stuur hebben toch mijn voorkeur.

    Peugeot-308-PureTech-02Lichtvoetig en scherp

    Over de driecilinder benzinemotor met zijn bescheiden inhoud niets dan lof. Hij geeft de 308 een lichtvoetig en scherp karakter. Een collega die een stukje meereed, keek me glazig aan toen ik na afloop aangaf dat hij in een ‘1.2-tje’ met drie cilinders had gezeten. Het motorgeluid is lekker raspend aanwezig als je het gaspedaal iets dieper indrukt, maar ook heerlijk stil op de achtergrond wanneer je rustig wilt rijden. De versnellingsbak schakelt soepel en precies.

    De wat hoekige metallic grijze pookknop is in combinatie met een dagje parkeren in de zomerzon een minder geslaagde keuze: de pook wordt zo warm, dat aanraken pijnlijk is. Wat wel geslaagd is: waar ik bij eerdere ervaringen met de 308 nog meldde dat de auto in bochten wat zweverig werd, is dat nu niet meer het geval. Het is alsof de auto lichter is geworden, maar tegelijkertijd beter aan het wegdek plakt. 

    Peugeot-308-PureTech-03Krap en ruim

    In het glooiende Limburgse landschap met zijn bochtige wegen heb ik geen moment spijt dat ik niet op een van de vier motoren zit, waarmee ik samen onderweg ben in dit testweekend. Nu heb ik sowieso weinig met motoren maar toch, aangezien we op pad zijn tijdens de warmste en zonnigste dagen van het jaar tot dusver, is dat een knappe prestatie van de Peugeot.

    Hoofd- en beenruimte houden niet over voor de achterpassagiers. De hatchback is echter net als de SW van een glazen panoramadak te voorzien wat een ruimtelijk gevoel geeft (ook al slokt dat een paar centimeter extra hoofdruimte op). Door de kleine achterruit is de lichtinval namelijk beperkt. Het aantal liters bergruimte in de kofferbak steekt echter juist positief af bij de concurrentie.

    Peugeot 308 met driecilinder frivool, lichtvoetig en scherp 9Met 420 liter bagageruimte biedt de Peugeot 308 1.2 PureTech 40 liter meer dan de Volkswagen Golf. Of hiermee de juiste afweging gemaakt is, is uiteindelijk aan u als koper. In 2015 gingen in ieder geval ruim 29.000 kopers u voor (308 en 308 SW samen), wat de 308 met ruime afstand de best verkochte auto in ons land maakte. En daarvoor zullen tal van redenen zijn naast de hier genoemde.

    Plus
    + Minimalistisch interieur
    + Lichtvoetig maar precies te sturen
    + Zitcomfort

    Min
    – Touchscreen resolutie en responstijd
    – Bediening cruise control / snelheidsbegrenzer
    – Ruimte achterpassagiers

    Peugeot-308-PureTech-05Informatie
    Merk: Peugeot
    Model: 308
    Type: 1.2 PureTech 130
    Prijs vanaf: € 19.990
    Prijs testauto: € 26.100
    Motor: driecilinder, 130 pk
    Versnellingsbak: Handgeschakelde zes versnellingsbak
    Brandstof: Benzine
    Opgegeven verbruik: 4,5 l /100km
    CO2-uitstoot:  104 g/km
    Energielabel: B
    Euro NCAP sterren: 5
    Topsnelheid:  207 km/h
    Carrosserie: Hatchback
    Aantal zitplaatsen: 5
    Laadvolume: 420 / 1228 liter

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutokoper heeft hogere wiskunde nodig door gegoochel met afleverkosten
    Next Article De beestachtige Ducati XDiavel S…

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?