Drie cilinders en 130 pk. Bij de Peugeot 308 1.2 PureTech tref je de frivoliteiten niet langer alleen meer aan in het interieur, maar ook onder de motorkap! Ik vergeef mijn testauto direct zijn wat saaie grijze kleur. Lees verder voor nog meer redenen om voor deze 308 te kiezen.

Je kunt je wenkbrauwen fronsen bij het zien van het inmiddels veelbesproken interieur van de 308. Het recept is bekend: stuur van kartformaat waar je overheen kijkt naar de volledig symmetrische klokkenwinkel met zijn tegen de klok in draaiende toerenteller. De middenconsole is ontdaan van vrijwel alle knoppen, die geïntegreerd zijn in een touchscreen van iPad Mini formaat.

Peugeot-308-PureTech-04Middenconsole zonder poespas

Het vlekgevoelige aanraakscherm redt het qua resolutie en responstijd echter niet bij eerdergenoemde iPad. Het systeem reageert net op het moment dat je je afvraagt of het scherm je aanraking heeft geregistreerd. Jammer, want op zich houd ik van het concept: een opgeruimde en strak stijlvol afgewerkte middenconsole zonder poespas.

Wat minder geslaagd is de al langere tijd bij Peugeot in gebruik zijnde bediening voor cruise control (en snelheidsbegrenzer). Deze is te vinden op een kleine hendel die volledig verborgen is achter het stuur. Na verloop van tijd wellicht blind te bedienen, maar direct toegankelijke knoppen op het stuur hebben toch mijn voorkeur.

Peugeot-308-PureTech-02Lichtvoetig en scherp

Over de driecilinder benzinemotor met zijn bescheiden inhoud niets dan lof. Hij geeft de 308 een lichtvoetig en scherp karakter. Een collega die een stukje meereed, keek me glazig aan toen ik na afloop aangaf dat hij in een ‘1.2-tje’ met drie cilinders had gezeten. Het motorgeluid is lekker raspend aanwezig als je het gaspedaal iets dieper indrukt, maar ook heerlijk stil op de achtergrond wanneer je rustig wilt rijden. De versnellingsbak schakelt soepel en precies.

De wat hoekige metallic grijze pookknop is in combinatie met een dagje parkeren in de zomerzon een minder geslaagde keuze: de pook wordt zo warm, dat aanraken pijnlijk is. Wat wel geslaagd is: waar ik bij eerdere ervaringen met de 308 nog meldde dat de auto in bochten wat zweverig werd, is dat nu niet meer het geval. Het is alsof de auto lichter is geworden, maar tegelijkertijd beter aan het wegdek plakt. 

Peugeot-308-PureTech-03Krap en ruim

In het glooiende Limburgse landschap met zijn bochtige wegen heb ik geen moment spijt dat ik niet op een van de vier motoren zit, waarmee ik samen onderweg ben in dit testweekend. Nu heb ik sowieso weinig met motoren maar toch, aangezien we op pad zijn tijdens de warmste en zonnigste dagen van het jaar tot dusver, is dat een knappe prestatie van de Peugeot.

Hoofd- en beenruimte houden niet over voor de achterpassagiers. De hatchback is echter net als de SW van een glazen panoramadak te voorzien wat een ruimtelijk gevoel geeft (ook al slokt dat een paar centimeter extra hoofdruimte op). Door de kleine achterruit is de lichtinval namelijk beperkt. Het aantal liters bergruimte in de kofferbak steekt echter juist positief af bij de concurrentie.

Peugeot 308 met driecilinder frivool, lichtvoetig en scherp 9Met 420 liter bagageruimte biedt de Peugeot 308 1.2 PureTech 40 liter meer dan de Volkswagen Golf. Of hiermee de juiste afweging gemaakt is, is uiteindelijk aan u als koper. In 2015 gingen in ieder geval ruim 29.000 kopers u voor (308 en 308 SW samen), wat de 308 met ruime afstand de best verkochte auto in ons land maakte. En daarvoor zullen tal van redenen zijn naast de hier genoemde.

Plus
+ Minimalistisch interieur
+ Lichtvoetig maar precies te sturen
+ Zitcomfort

Min
– Touchscreen resolutie en responstijd
– Bediening cruise control / snelheidsbegrenzer
– Ruimte achterpassagiers

Peugeot-308-PureTech-05Informatie
Merk: Peugeot
Model: 308
Type: 1.2 PureTech 130
Prijs vanaf: € 19.990
Prijs testauto: € 26.100
Motor: driecilinder, 130 pk
Versnellingsbak: Handgeschakelde zes versnellingsbak
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 4,5 l /100km
CO2-uitstoot:  104 g/km
Energielabel: B
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid:  207 km/h
Carrosserie: Hatchback
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 420 / 1228 liter

Deel.

Over de schrijver

Koen Zweers

Koen Zweers is global IT business process manager bij Jacobs Douwe Egberts (iets met koffie) en getrouwd met een Amerikaanse die hem klassieke muscle cars heeft leren waarderen. Daarnaast is hij een niet onverdienstelijke thuisbarista. Koen heeft een voorliefde voor (bijna) alles wat Italiaans is. Behalve voor goede koffie geldt dat ook voor de keuken en perfect gesneden maatshirts/-pakken. En niet in de laatste plaats voor Italiaanse carrosseriebouwers en autodesign. Rijdt momenteel Zweeds, en daarvoor Duits, uit frustratie over het alsmaar uitblijven van een waardig alternatief uit Arese. En hoopt privé nog altijd op dat ene en unieke (lees: betaalbare) exemplaar van de Maserati Granturismo te stuiten.

Laat een reactie na: