Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Peugeot 5008, een fraaie verschijning

    Auto 07-07-2017Geen reacties

    Peugeot heeft met de 5008 een mooie en opvallende auto neergezet die heel veel mensen aanspreekt. Het is echter niet alleen het oog dat wat wil, prestaties zijn minstens even belangrijk. Ik heb een week met de 5008 mogen rijden om hem te kunnen beoordelen.

    Fraai design

    De auto is meer dan ooit een verlengstuk van een mensenleven. We werken erin, gaan er mee op vakantie, leven erin en rijden er mee van hot naar her. Het uiterlijk van een auto blijft belangrijk, dat is immers het eerste wat opvalt. Maar minstens even belangrijk is dat je je in een auto ‘thuis’ voelt en dat ie voldoende comfort geeft zodat jij je kunt ontspannen in deze drukke tijden.

    Ik vind het, enigszins extreme -of ‘vooruitstrevende’- design van de Peugeot 5008 mooi. Dat kunnen de Fransen alvast in hun zak steken. Als ik in de auto plaatsneem en rondkijk, kan ook het interieur me prima bekoren. Het geheel ziet er rustgevend en overzichtelijk uit. Alles wat je als bestuurder -want dat is toch de hoofdpersoon- nodig hebt zit op de juiste plaats. De materialen zijn mooi en het geheel voelt degelijk aan. Met de bouwkwaliteit van de 5008 zit het zowel binnen als buiten wel snor.

    Ik krijg het echter in deze 5008 maar niet voor elkaar om een fijne zitpositie te vinden. De korte zitting zonder verstelbare hellingshoek geeft -net zoals bij onder andere de Suzuki Baleno, Infiniti Q30 en Hyundai Tucson– mijn bovenbenen te weinig steun. De zitting loopt naar de achterkant te schuin af waardoor mijn rug en benen een oncomfortabele hoek vormen. Als gevolg daarvan ben ik tijdens de rit continue aan het verzitten en de stoelhoogte en stand van de leuning, die daarentegen wel goede zijdelingse steun geeft, aan het verstellen.

    i-Cockpit

    Fraai en geweldig speelgoed voor de gadget freaks onder ons, is het digitale instrumentenpaneel. De informatie voor de bestuurder wordt er duidelijk en mooi op weergegeven. Schakelen tussen de verschillende menu’s doe je via bedieningsknoppen op het lekker in de hand liggende stuur. Al blijft deze voor mij te klein en de platte bovenkant voelt niet natuurlijk aan, inparkeren met de palm van je hand is hierdoor niet meer mogelijk. 

    Peugeot Nederland PR-manager Ellis Blasé benadrukt dat het bij de zogenoemde i-Cockpit gaat om de “complete zithouding, gehele ergonomie, het compacte stuur, het touchscreen en de headup display. Een unieke rijsensatie wat ons betreft die comfortabel en veilig intuïtief rijden mogelijk maakt.”

    Rijden

    Vooropgesteld, de wegligging, besturing, remmen en motor zijn prima, niets op aan te merken. De auto rijdt in z’n geheel niet slecht, maar wel gemiddeld. Wat beter kan is bijvoorbeeld de automatische versnellingsbak. Die geeft een schokje als je vanuit stilstand en bijna stilstand optrekt, schakelt vaak pas laat op naar een hogere versnelling en doet dat dan ook nog eens een stuk langzamer dan andere auto’s waardoor de overgangen goed voelbaar zijn. En dat wil ik niet, het moet allemaal redelijk snel en vooral bijna ongevoelig soepel gaan.

    Wat wel goed voor elkaar is bij de 5008 is de geluidsisolatie. De motor hoor je nauwelijks en ook windgeruis en bandengeluid is nagenoeg nihil. Wel had ik in mijn testauto het gevoel van onbalans in de wielen. Het onderstel van de 5008 is goed, maar gevoelig voor oneffenheden. Zeker op de kleine en korte hobbels, want die voel je goed. Op de snelweg is het comfort daarentegen weer optima forma en zoals we van Peugeot mogen verwachten.

    Conclusie

    De Peugeot 5008 is een fraaie verschijning met een prachtig innerlijk en uiterlijk. Er is veel ruimte aan boord en de belangrijkste prestaties zijn prima. Extra lof krijgt het optionele Hifi Premium FOCAL audiopakket dat een prima geluid genereert. Als Peugeot wat meer aandacht zou schenken aan de stoelen, zithouding en automatische versnellingsbak wordt het voor bijna 50 duizend euro echt een fijne auto. Vijftig duizend euro zegt u? Ja, want dat kost de auto waar ik mee reed en daar heb je heel veel ander lekkers voor. De Peugeot 5008 is er vanaf 32.660 duizend euro en voor dat geld heb je een heel fraaie en vooral ruime auto.

    Informatie

    Merk: Peugeot
    Model: 5008
    Type: Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 1.560 cc viercilinder
    Vermogen: 120 pk
    Koppel: 300 Nm
    Topsnelheid: 184 km/h
    0-100: 11,9 seconden
    Versnellingsbak: Automatische 6-versnellingsbak
    Gewicht: 1.355 kg
    Laadvermogen: 845 kilogram
    Prijs vanaf: 32.660 euro
    Prijs gereden model: 48.030

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleZo werkt de actieve wielophanging van een motorfiets
    Next Article Fiat Talento Squadra, de luxe bus

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?