Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Potholes, oud blik en pick-up trucks

    Auto 12-05-2015Geen reacties

    Familiebanden zorgen ervoor dat ik vrij regelmatig in de Verenigde Staten kom. Dat de dichtstbijzijnde luchthaven zich op ruim drie uur rijden van mijn schoonouders bevindt en ik meestal de luxe heb niet zelf te hoeven rijden tijdens ritten van en naar het vliegveld, zorgt ervoor dat ik het Amerikaanse wagenpark en de wegen aan een grondige analyse kan onderwerpen.

    Klik niet meteen weg bij het idee dat er weer een verhaal volgt over grote V8’s en onverantwoordelijk grote motorinhoud. Dat weet je natuurlijk allemaal al. Ik ga het niet hebben over het voor Nederlanders hilarische feit dat de pick-up trucks van Ford’s F-Series, waarvan het instapmodel F-150 voor 2015 een 3.5 liter V6 is, al meer dan 30 jaar de nationale verkoopstatistieken aanvoeren. Geloof het of niet, maar het gemiddeld aantal cilinders per auto is onder druk van een stijgende olieprijs en economisch ontij in het eerste decennium van de 21e eeuw fors afgenomen. Nee, als je er wat vaker komt, vallen ook andere dingen op.

    WegdekPotholes

    Zoals de conditie van het wegdek. Waar de gemiddelde autotester al klaagt wanneer dwarsgroeven niet optimaal opgevangen worden door het onderstel, zit je in de VS niet zelden met bijeen geknepen billen te wachten op de impact van weer een pothole, waarbij het eufemistische waarschuwingsbord ‘BUMP’ de lading van een twintig centimeter diep gat niet echt dekt. Europese automakers verstevigen niet voor niets onderstel en vering voor naar de VS geëxporteerde modellen. Amerikanen moeten zich een bult lachen als ze in Nederland een bordjeSlecht wegdek passeren. Waar dan??

    Amerikanen moeten zich een bult lachen als ze in Nederland een bordje Slecht wegdek passeren. Waar dan?

    Naast de conditie van het wegdek is ook de weginrichting anders dan we gewend zijn. Wie regelmatig in België vertoeft, kan zich er wat bij voorstellen. Mooi die gebankte bochten, maar precies andersom dan de bedoeling was. En hoewel de maximumsnelheden in de VS – met reden, zie vorige paragraaf – iets lager liggen dan hier, is een snelwegafrit met praktisch haakse bochten ook in de States geen uitzondering. En na verloop van tijd realiseer je je dat we behoorlijk verwend zijn met die wegsignalering elke paar honderd meter. Ik tel op een tripje van twee weken meer kop-staart botsingen dan ik er thuis in een heel jaar zie.

    Oud-blikOud blik

    Wat ook opvalt, is de ouderdom en staat van onderhoud van het rondrijdende blik. De gemiddelde leeftijd van de op de Amerikaanse weg rijdende auto is een stukje hoger dan die van zijn Europese evenknie. Het verschil met Nederland, waar wetgeving en het hoge percentage leaseauto’s zorgen voor een relatief jong wagenpark (hoewel het gemiddelde ook hier is toegenomen in de recente crisisjaren), is behoorlijk groot. Het percentage auto’s dat een Nederlandse APK niet zou doorstaan, lijkt op het eerste gezicht aanzienlijk.

    Sedans, SUV’s en Pick-Ups

    En dan is er natuurlijk de segmentering van het wagenpark. Waar Europa, en opnieuw Nederland in het bijzonder, verzot is op hatchbacks en stationwagons, voeren in de VS sedans, suv’s en pick-up trucks de boventoon. De eerste categorie overal, de tweede in rijkere stedelijke gebieden, en de laatste in het bijzonder in meer landelijke gebieden. Overigens is de bagageruimte van een pick-up truck in het algemeen niet leeg, in tegenstelling tot die van een stationwagon in ons land.

    Acura-ZDXDan het percentage lelijke auto’s. Interessant om dat eens te vergelijken met het drama op ’s Neerlands wegen. Ook in de VS wordt de medemens die een lelijke auto ambieert, op zijn wenken bediend. Onder druk van een almaar dalende omzet hebben met name Amerikaanse automakers diverse wanstaltige probeersels op de markt gebracht. Je kent ze wel. Modellen die lijken te willen zeggen: “Ik had niet gedacht dat het management dit ontwerp serieus zou nemen.”

    De Pontiac Aztek is een mooi voorbeeld. Ik zal niet zeggen dat deze auto de reden is dat het merk inmiddels niet meer bestaat, maar geholpen heeft het niet. Ook de Japanners, al sinds jaar en dag sterk vertegenwoordigd op de Amerikaanse markt, laten zich niet onbetuigd met de asymmetrische Nissan Cube, de Subaru B9 Tribeca (die er alleen van de zijkant enigszins acceptabel uitziet), en de Acura ZDX, een auto die alle lelijke details van de BMW X6 (en dat zijn er nogal wat) heeft overgenomen en uitvergroot. Het is maar goed dat in de meeste staten ook de voorste zijruiten geblindeerd mogen worden.

    Traffic-Expect-DelaysDruk, druk, druk

    En tot slot het fileprobleem. In Nederland klagen we steen en been over het fileprobleem. Hadden we maar niet zo dicht op elkaar moeten gaan wonen. Is het in de VS dan veel beter? Nee, precies hetzelfde. In stedelijke gebieden sta je net zo lang, zo niet langer vast tijdens ochtend- of avondspits.

    Het enige verschil is dat je je misère meestal met meer medeweggebruikers kunt delen door de bredere wegen. En in landelijke gebieden rijd je, net als bij ons, lekker door. Alleen is er, alweer net als bij ons, natuurlijk geen baan te vinden.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleSeat Leon ST X-PERIENCE, klein maar groots
    Next Article Victory met elektrische racer naar Isle of Man Tourist Trophy

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?