Je hoeft niet eens in de markt te zijn om met de nieuwste rage op het gebied van autorijden geconfronteerd te worden: private lease is momenteel hét wapen van dealers en importeurs om nieuwe, vooral kleine auto’s te ‘verkopen’. Is private lease interessant? In dit artikel lees je all ins en outs.

Was lease een aantal jaar geleden uitsluitend voor bedrijven interessant, steeds meer particulieren kiezen nu ook voor deze vorm van financieren. En toegegeven, ook ik zie met verbazing hoe de maandbedragen steeds lager lijken te worden in een tijd waarin iedereen roept dat autorijden duurder en duurder wordt. Hoe kan dat? Zitten er addertjes onder het gras? Tijd om het fenomeen private lease eens kritisch te analyseren.

Maximaal tienduizend kilometer per jaar

De aanbiedingen vliegen je om de oren: wie een beetje zoekt rijdt voor minder dan 200 euro per maand in een nieuwe auto, waarbij alleen de benzine nog afgerekend hoeft te worden. Goed, je hebt dan de basisversie van een stadsautootje onder de kont en je mag maximaal tienduizend kilometer per jaar rijden. Is dat realistisch? Met zo’n auto wel denk ik. Gemiddeld rijdt de particuliere autobezitter in Nederland zo’n dertienduizend kilometer per jaar dus als je net iets onder dat gemiddelde zit is het prima te doen. Want, en dat is het eerste nadeel van private lease, als je meer rijdt dan die tienduizend kilometer per jaar betaal je bij voor elke extra kilometer. En fors ook.

Daarmee kom ik meteen bij het grootste nadeel van private lease. Je sluit immers een contract af en bent dus verplicht om een bepaalde periode in de auto te blijven rijden. Hoe langer het contract, des te lager het maandtarief. Wil je om wat voor reden dan ook (verandering baan, verhuizing, gezinsuitbreiding) eerder van je leaseauto af, dan betaal je een boete. En die kan flink oplopen, zeker als je nog niet zo lang in je auto rijdt. Kijk dus heel goed naar de voorwaarden en maak een afweging hoe zeker je je situatie de komende jaren kunt inschatten voor je een handtekening zet. Overigens zijn er steeds meer private leasecontracten waarbij de vroegtijdige afkoop van het contract goed geregeld is, maar je begrijpt het al: het maandbedrag is dan weer wat hoger. Ook goed om te weten: de meeste private leasecontracten worden als lening bij het BKR geregistreerd. Wil je bijvoorbeeld een huis kopen, dan heeft zo’n registratie invloed op de mogelijkheid om een hypotheek te krijgen.

Hoe kan private lease zo voordelig zijn?

Hoe kan private lease zo voordelig zijn? Dat heeft vooral te maken met het feit dat geld goedkoop is momenteel. En daarmee bedoel ik dat veel captives (financieringstakken van importeurs en dealerholdings) goedkoop aan krediet kunnen komen. Tegen een minimale rente financieren ze een vloot auto’s. Tel daarbij op dat de verkoop van nieuwe auto’s onder druk staat, ook nu we uit de crisis zijn, en dealers graag willen verdienen aan onderhoud en je snapt dat elk merk zoveel mogelijk auto’s de markt in wil drukken. Lukt het niet in de verkoop, dan maar middels lease.

Ga je kritisch rekenen, dan is vier jaar rijden in een nieuwe Aygo, Up of i10 helemaal niet duur. Immers, deze auto’s zijn ook als gebruikte auto erg gewild en daardoor is de restwaarde hoog. De wegenbelasting blijft ruim onder de drie tientjes per maand en de verzekeringspremie is net zoiets. De meeste merken geven drie, vier of zelfs vijf jaar fabrieksgarantie op de auto en rij je minder dan het gemiddelde, dan zijn twee kleine en een grote onderhoudsbeurt in die vier jaar voldoende. Die ook niet veel hoeven te kosten, want slijtagedelen zoals banden en remmen houden het wel vier jaar vol en onverwachte reparaties worden gedekt door de fabrieksgarantie. Kortom, als je weet hoe lang en hoe veel je zult gaan rijden met de auto, kun je vrij nauwkeurig uitrekenen wat de kosten gedurende die tijd zullen zijn. Zet dat eens af tegen 48 leasetermijnen en het verschil zou wel eens in het voordeel van zelf kopen uit kunnen vallen denk ik. Maar… dan moet je natuurlijk wel twaalfduizend euro hebben liggen om te kunnen investeren. En wil je als particulier lenen, dan vliegen de procenten ineens wel door de lucht. Dus ook dat is iets om even goed door te rekenen.

Private lease interessant? Ik denk dat het in sommige gevallen wel zo kan zijn. Maar dat je ook heel kritisch moet kijken naar je eigen situatie, het al dan niet hebben van spaargeld en moet bepalen hoe zeker je mobiliteitsbehoefte is gedurende de periode dat je een contract aangaat. Goed rekenen is dus van belang. En als je gaat leasen, dan een laatste tip: let op dat de aanbieder het Keurmerk Private Lease heeft. Weet je in elk geval dat het geen woekerpolis is.

Gijs Bosman adviseert bedrijven en consumenten over de aan- en verkoop van een gebruikte auto, caravan of camper en ondersteunt ze in de onderhandelingen over de prijs. Ga voor meer informatie naar website Gijs Bosman Advies.

Deel.

Over de schrijver

Gijs Bosman

Gijs Bosman speelde nog voordat hij kon praten met auto’s, boetseerde van klei auto’s met caravans erachter en herkende het merk van een voorbijrijdende trekker aan het geluid. Hij las liever autojaarboeken dan de Donald Duck en zijn fiets zag hij als ondergeschikt vervoermiddel, want hij had ook een door zijn vader gebouwde skelter. Gijs verkocht, kocht en repareerde auto’s en nu helpt hij mensen met het vinden van de juiste occasion.

Laat een reactie na: