Ik moet het Renault nageven, ze hebben van de opvolger van de Renault Laguna beslist geen muurbloempje gemaakt. Eerder reden we al met de sedan, maar nu is ook de Renault Talisman Estate beschikbaar en wat een uitstraling heeft deze auto!

renault-talisman-estate-beslist-geen-muurbloempje_driving-dutchman9Een duidelijk herkenbaar gezicht, helemaal in de lijn met de andere modellen die Laurens van den Acker, Senior Vice-President Corporate Design van Renault heeft ontworpen. De Talisman heeft een krachtige grille en opvallende verlichting units aan de voor- en achterkant. In de Initiale Paris uitvoering zoals ik hem reed, is hij daarnaast ook nogal opvallend door de vele chroom accenten.

Gemakkelijk instappen

Het instappen in de Talisman gaat zeer gemakkelijk dankzij het Easy-Access systeem, wat ervoor zorgt dat de bestuurderstoel automatisch naar achteren schuift. Wat meteen opvalt zodra je in de auto zit, is het prettige interieur; met volop gebruik van mooie materialen. Centraal staat het grote display (R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem), omlijst met een hoogglans materiaal. De bediening  van het display is erg vriendelijk, grote iconen die snel reageren bij aanraking met je vinger. Bijna alle functies kan je bedienen en aanpassen aan je persoonlijke wensen. Van  rugmassage in beide voorstoelen tot de stand van de buitenspiegels.

renault-talisman-estate-beslist-geen-muurbloempje_driving-dutchman1De Renault is voorzien van het zogenaamde Multi-Sense systeem,  waarmee je de Talisman verschillende rijeigenschappen kan meegeven. Van ECO, voor optimaal brandstofverbruik, tot SPORT met een sportieve wegligging en een PERSOonlijke instelling. Afhankelijk van de gekozen stand verandert ook de ambiance in het interieur omdat de interieurverlichting wordt aangepast.

Alle wielen sturen mee

De Sport stand in de Estate past in mijn beleving niet goed bij de karakteristiek van de Talisman. De motor reageert weliswaar pittiger op het gas en het geluid van de motor komt wat harder door maar past niet bij het comfortabele rijgedrag. Want ondanks de 19 inch aluminium velgen,die er geweldig uitzien en wel zorgen voor een iets stugger gedrag, blijft het een comfortabele auto.

renault-talisman-estate-beslist-geen-muurbloempje_driving-dutchman2De Talisman Estate heeft een bijzonder goede wendbaarheid en een scherp bochtengevoel, wat het resultaat is van twee verschillende systemen: 4Control en Electronic Damper Control. Het eerste systeem, wat pas verkrijgbaar is vanaf de Intense uitvoering, voorziet de wagen van meesturende achterwielen. Het Electronic Damper Control is een systeem dat continue de weg analyseert en de demping aanpast aan de gekozen Multi-Sense stand. Een gouden combinatie!

Een fijne versnellingsbak

De Talisman is leverbaar met de dCi 110, dCi 130 en dCi 160 Energy diesel en de TCe 150 en TCe 200 benzinemotoren. De door mij gereden TCe 200 benzinemotor in combinatie met de automatische EDC-versnellingsbak is een hele fijne combinatie. De Efficiënt Dual Clutch met dubbele koppeling kiest het juiste verzet bij de toeren die de benzinemotor maakt en dat ook nog eens zonder het duidelijk te voelen. Motorisch is er niks te klagen met bijna 200 pk, snelwegkilometers worden in alle rust verslonden, tussensprintjes van 100 km/per uur naar 140 km/per uur neemt de Talisman met gemak.

renault-talisman-estate-beslist-geen-muurbloempje_driving-dutchman3De veiligheidssystemen zijn ruimschoots vertegenwoordigd in de Talisman, zoals onder andere Active Emergence Braking, een afstandscontrole op je voorligger die automatisch remt als je te dicht bij je voorligger komt. Daarnaast is er Blind Spot Warning, die je waarschuwt  als een voertuig in je dode hoek zit.

Goede troef

Met de Adaptive Cruise Control kan je de snelheid op het stuur instellen en wordt de snelheid automatisch aangepast om de afstand naar de voorligger te behouden. Overigens is de plek om de Cruise Control in te schakelen wel een rare, namelijk in de middenconsole. Het koste me wel even moeite om het te vinden. Wat me overigens wel een aantal keren overkwam bij het op de rem trappen was dat de neus van mijn schoen de bovenkant van de bekleding raakte, boven het gas en rempedaal. Nu heb ik geen buitengewone grote voeten, maar het viel me wel een aantal keer op. Er zit blijkbaar weinig ruimte boven het rempedaal.

renault-talisman-estate-beslist-geen-muurbloempje_driving-dutchman6De Renault Talisman Estate blijft niet als een verlegen muurbloempje aan de kant staan. Dit is een ruime, slank vormgegeven stationwagen in het D-segment. Hij gaat zeker punten pakken op de concurrentie op het gebied van exterieur en fraai interieur. Met de Talisman Estate heeft Renault een goede troef in handen voor stationwagen kiezend Nederland.

Informatie:
Merk: Renault
Model: Talisman Estate Initiale Paris
Type: 1.6 liter (1.618 cc)
Prijs vanaf: € 31.790,-
Prijs testauto: € 46.383,91
Motor: 4 cilinder, 197 pk
Versnellingsbak: Automatische 7 EDC-versnellingsbak
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 5,8 L /100km gecombineerd met 4Control
CO2-uitstoot: 135 g/km
Energielabel: B
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 237 km/h
Carrosserie: Stationwagen
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 1.681 liter maximaal

renault-talisman-estate-beslist-geen-muurbloempje_driving-dutchman8

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: