De Renault Trafic is een oude bekende in de wereld van bestelwagens. Al vele jaren heeft dit Franse werkpaard een trouwe groep klanten, die vertrouwen op de slimme oplossingen en de ruimte die de Trafic van oudsher biedt. Heeft de nieuwe versie genoeg in huis om deze klanten te behouden en nieuwe te trekken?

De Formula (1) edition

De Trafic is er -zoals bijna alle bestelwagens- in tal van uitvoeringen en maten. De belangrijkste keuze die je moet maken is of je een grote laadruimte wilt of hiervan iets wilt inleveren ten behoeve van een tweede zitrij. Daarnaast heb je tal van opties als het gaat om schuifdeuren en ramen. Ik reed met de uitvoering met dubbele cabine/zitrij met dubbele schuifdeuren, duidelijk evenveel gefocust op het vervoeren van mensen als spullen.

De Trafic, zeker in de Formula Edition van de testwagen (geïnspireerd op het Formule 1 team van Renault), heeft een mooi en duidelijk gezicht met een lekker sportief tintje. Een mooie donkere kleur met racestrepen met vooraan een grote gril met daarin een enorm Renault logo en modern vormgegeven komlampen. Daaronder vind je een stoere voorspoiler met grote mistlampen die het stoere en sportieve aangezicht afronden. Ook de sidesteps en de dakrails zijn standaard bij deze uitvoering.

Luxe en comfort alom

Binnenin is ook duidelijk dat deze Trafic een topuitvoering is, gezien de luxe aankleding. In deze uitvoering is gekozen voor twee losse stoelen op de eerste zitrij, aangevuld met drie zitplaatsen daarachter, allen voorzien van lederen bekleding. Gecombineerd met rondom ramen, zorgt dit voor een zeer ruime cabine, waar vijf mensen in alle comfort vervoerd kunnen worden.

Een goed en intuïtief werkend multimedia/navigatie systeem in het midden van het dashboard zorgt dat het je als bestuurder aan niets ontbreekt en de rijkelijk over de gehele cabine geplaatste speakers zorgen dat iedereen goed van het geluid kan genieten. Uiteraard vind je ook overal slimme vakjes om zaken op te bergen.

Een slim trucje vind je in de spiegel in de zonneklep bij de passagiersstoel. Als je deze uitklapt, zorgt deze spiegel dat de dode hoek aan die zijde met 75 % wordt verminderd. Een ander handigheidje is de achteruitrijcamera, die zijn beeld weergeeft in je achteruitkijkspiegel:

Laadruimte

Een bestelwagen koop je echter in eerste instantie voor zijn bergruimte en ook dat biedt de Trafic. In de uitvoering waar ik mee reed heb je een laadruimte van maximaal 1,7 meter breed en 2,4 meter lang (de ruimte onder de tweede zitrij meegerekend). Neem je echter de grootste variant zonder tweede zitrij, dan heb je ineens drie meter lengte tot je beschikking, nog uit te breiden met een extra meter door middel van een luik naar de voorcabine.

In totaal biedt de Trafic in zijn ruimste uitvoering 8,6 kubieke meter aan laadruimte, wat niet slecht is. Uiteraard is deze ruimte voorzien van een antislip beschermlaag, waardoor spullen beter op z’n plek blijven liggen. Verdere ruimte is te creëren door gebruik te maken van de optionele dakdragers of het optionele inwendige imperiaal.

1.6 diesel motoren en rust

De Trafic’s zijn allen voorzien van moderne 1.6 dCi dieselmotoren. Deze zijn er met een enkele turbo (dCi 95 en 120) of met een dubbele turbo (dCi 125 en 145). Uiteraard was ons topmodel voorzien van de krachtigste dCi 145 motor, die 107 pk en 340 Nm levert. Dit motorblok, dat we ook terugvinden in de personenwagens van Renault, is een zeer soepele krachtbron, die door de dubbele turbo al vanaf lage toeren goed en snel op pakt.

Gecombineerd met de handgeschakelde versnellingsbak, die prettig werkt, zorgt dit voor een fijne aandrijflijn. Een nieuwe generatie ESP meet het gewicht van de lading en past zich daarop aan, terwijl het Extended Grip systeem zorgt voor extra grip op zand en modder, handig voor hen die wel eens op een bouwplaats komen. Tevens is de Trafic voorzien van Trailer Swing Control, die het slingeren van een aanhangwagen voorkomt.
De bestelwagen rijdt comfortabel en heeft een prettig en rustig onderstel. Zowel met als zonder lading worden slechte wegdekken en hobbels goed opgevangen, wat zorgt voor een ontspannen rijervaring, bijgedragen door de soepele en stille dieselmotor.

Conclusie

De nieuwe Renault Trafic biedt met zijn moderne motoren, soepele rijervaring, handige en grote laadruimtes en slimme oplossingen een prima bestelwagen voor hun trouwe schare klanten. Met het nieuwe design van vooral de voorkant, ziet hij er ook nog eens modern en sportief uit, zeker in de Formula Edition. Deze uitvoering kost dan ook wel 31.300 euro (zonder BTW en BPM), maar je rijdt al een Trafic vanaf 18.490 euro.

Informatie:

Merk: Renault 
Model: Trafic
Type: Energy dCi 145 Formula Edition
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.598 cc viercilinder
Vermogen: 107 pk
Koppel: 340 Nm
Topsnelheid: 181 km/h
Versnellingsbak: Handgeschakelde 6-versnellingsbak
Gewicht: 1910 kg
Prijs vanaf: 18.490,- euro (ex BPM ex BTW)
Prijs gereden model: 31.300,- euro (ex BPM ex BTW) 
Laadvermogen: tot 1.280 kilogram

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

1 reactie

  1. 107 pk moet zijn 107 kw.

    Fijne bus vanaf eind aug een euro 6 model in het bezit.
    Mijn valt op het verbruik gemiddeld 8,7/100 km wat ik zwaar vind tegenvallen, even afwachten of hier iets mee gedaan kan worden. Voor de rest goed tevreden.
    We hebben geen formula maar een full options 145 euro 6.

Laat een reactie na: