De wereld van (semi) all-road motoren is booming. Er verschijnen steeds meer modellen in deze markt van toermotoren. En hoewel de basis – een hoge zit, comfort, kuipruit en vaak voorzien van koffers – vaak hetzelfde is, benadert elke fabrikant dit type op een eigen manier. Wij gingen op stap met drie populaire 1.000 cc modellen en één 800 cc: de Honda CRF1000L Africa Twin, de BMW S 1000 XR, de Suzuki V-Strom 1000 ABS Rhino en de Triumph Tiger 800 XCA.

In dit artikel laten wij onze ervaring met de verschillende motoren zien. De testers zijn allen ervaren motorrijders met een leeftijd van 36 tot 63 jaar met 18 tot 45 jaar rijervaring. Door middel van een puntensysteem heeft iedere reviewer de motoren kunnen beoordelen op verschillende onderdelen. Bij optelling van deze punten is onderstaande rangorde tot stand gekomen. De complete lijst met cijfers en technische gegevens is hier te vinden.

1. Triumph Tiger 800 XCA (399 punten) meest allroundReview Triumph Tiger, Honda Africa Twin, BMW S 1000 en Suzuki V-Strom 4De Triumph Tiger is een echte allemansvriend. De zit is goed en je legt er met gemak lange afstanden mee af. De windbescherming is, ondanks de relatief lage ruit, zeer goed, ook voor motorrijders die bijna twee meter lang zijn. De Tiger is een fraaie motorfiets en loopt en schakelt heel soepel. Deze souplesse is ideaal als je ook wel eens van de gebaande paden af wil. De Triumph is daar zeer gewillig en vooral heel stabiel. Duidelijk is dat Triumph deze motor aardig wat offroad genen heeft meegegeven.   
Review Triumph Tiger, Honda Africa Twin, BMW S 1000 en Suzuki V-Strom 5

Rob over de Tiger: “Ik ben verliefd op deze motor geworden”

2. Honda CRF1000L Africa Twin (384 punten) mooi en slank
Review Triumph Tiger, Honda Africa Twin, BMW S 1000 en Suzuki V-Strom 6
De Honda Africa Twin is een mooie slanke motor die zowel op het asfalt als ernaast prima prestaties levert. Het geluid van de parallelle Twin spreekt tot de verbeelding en maakt de Honda, zeker op hogere toeren, lekker rauw. Je zit lekker hoog en rechtop waardoor lange afstanden geen probleem vormen. Grootste minpunt van de Honda: iedereen toeterde wel een paar keer tijdens het richting aangeven omdat de knopjes wel erg dicht bij elkaar zitten.     
Review Triumph Tiger, Honda Africa Twin, BMW S 1000 en Suzuki V-Strom 7

Mark over de Africa Twin: “Hij ziet er uit alsof je em dwars door Afrika kan rijden”

3. BMW S 1000 XR (379 punten) rijbewijskiller
Review Triumph Tiger, Honda Africa Twin, BMW S 1000 en Suzuki V-Strom 8
De BMW maakte zonder uitzondering bij ons allemaal een onuitwisbare indruk. Het vermogen, de acceleratie en wegligging zijn zonder meer geweldig te noemen. Een nadeeltje daarvan: met de S 1000 XR onder je kont weet je zeker dat je heel wat bekeuringen kunt verwachten, zo makkelijk ga je heel hard met deze motor. Lange afstanden achter elkaar ga je op het relatief harde zadel wel voelen. Duidelijk is wel dat je met deze BMW vooral op het asfalt moet blijven, offroad vindt ie – mede door de sportieve straatbanden – niet fijn. 
Review Triumph Tiger, Honda Africa Twin, BMW S 1000 en Suzuki V-Strom 9

Yuri over de BMW: “Een beest gemaakt om zeer sportief mee te rijden”

4. Suzuki V-Strom (367 punten): vriendelijke toerbuffel
Review Triumph Tiger, Honda Africa Twin, BMW S 1000 en Suzuki V-Strom 10
De Suzuki is in onze ogen de minst opvallende, maar dat is zeker niet negatief. Iedereen zal zich namelijk op deze toerbuffel snel thuis en op zijn gemak voelen. Je moet op de V-Strom wat harder aan het gas draaien en wat meer toeren maken wil je er echt hard mee vooruit gaan, maar dan gaat hij ook wel. De brede ruit en valbeugels maken van de V-Strom een groffe motor, hoewel de kofferset er wel weer heel subtiel op zit gemonteerd. Al met al voelt en ziet de Suzuki eruit als een stevige maar vriendelijke motor.

Review Triumph Tiger, Honda Africa Twin, BMW S 1000 en Suzuki V-Strom 11

Frans over de V-Strom: “Een goede allround motor die je overal kan inzetten”

Conclusie

Het is mooi om te zien hoe verschillende fabrikanten op hun eigen manier kijken naar eenzelfde concept. BMW focust zich voornamelijk op de sportiviteit en prestaties op de weg, terwijl Triumph en Honda duidelijk leunen op meer offroad. De Suzuki is weer een allemansvriend die perfect is voor de meer gemoedelijke toerrijder. Omdat de concepten zo verschillen is het lastig een winnaar uit te roepen. Uiteindelijk draait het om persoonlijke voorkeur en waar je de motor voor gebruikt. Maar stuk voor stuk zullen deze vier motoren een lach op je gezicht toveren. Wij hebben er in ieder geval van genoten.

Review Triumph Tiger, Honda Africa Twin, BMW S 1000 en Suzuki V-Strom 2

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: