Kia-Picanto-modeljaar-2015-DrivingDutchman-voorzijdeDe tweede generatie van de Kia Picanto is sinds 2011 op de markt. Dit jaar heeft de auto een facelift gekregen. Ik reed met de Picanto 1.0 vijfdeurs en kan alvast zeggen dat ik positief verrast ben door zijn prestaties en uitrusting.

De belangrijkste wijzigingen aan de buitenkant van de jongste Picanto zijn een nieuwe grille met tigernose uitstraling, mistlampen in een nieuwe behuizing en een grotere en bredere voorbumper. Aan de achterzijde is alleen de onderzijde van de bumper aangepakt om de Picanto een naar volgens Kia geraffineerdere look te geven.

Interieur meer richting premium

Aan de binnenzijde heeft de Picanto op het dashboard chrome-look accenten om het interieur een meer premium uitstraling te geven. Instappen in het donker is makkelijker geworden met de instapverlichting bij de voeten en iedere Picanto heeft vanaf nu standaard cruise control met snelheidsbegrenzer. Achter het stuur en op de passagiersstoel is voldoende hoofd- en beenruimte. Ook als je net zoals mijn bijrijder 1,92 meter meet. Ik ben 1,78 meter en met de voorstoel in mijn optimale stand is er genoeg beenruimte voor mensen van dezelfde lengte.

Kia-Picanto-modeljaar-2015-DrivingDutchman-dashboardDe stoelen zitten goed en bieden involdoende steun op belangrijke plekken zoals rug, heupen en bovenbenen. De Picanto is om deze reden ook prima geschikt om langere afstanden af te leggen. Ondanks dat het echt een auto uit het A-segment is, krijg ik geen claustrofobisch gevoel in de Kia. De instrumenten en bedieningsknoppen in en op het dashboard zijn overzichtelijk ingedeeld en goed bereikbaar. Alle onderdelen zijn van een stevige kwaliteit. Het zicht in de spiegels en door de ruiten is goed. Kia heeft het voor elkaar gekregen om de inzittenden van een kleine auto het gevoel te geven dat ze in een klasse groter rijden.

Comfortabel en goed

Rijden in de Picanto is comfortabel, de demping van oneffenheden in de weg is goed. Het stuur- en bochtgedrag zijn opvallend volwassen. De Picanto reageert alert en strak op stuurbewegingen. In bochten blijft de carrosserie stabiel en horizontaal. Hierdoor kreeg ik snel vertrouwen en een goed gevoel bij de auto. De remmen van de Picanto reageren al bij een lichte aanraking snel en fel, maar dit went snel. Geluid van buitenaf is er in de Picanto ondanks zijn compacte formaat nauwelijks.

Kia heeft het voor elkaar gekregen om je het gevoel te geven dat je in een klasse groter rijdt.

De 1,0-liter driecilinder waar ik mee reed presteert goed en loodst je met genoeg vermogen zonder problemen door het overige verkeer. Ondanks de kleine cilinderinhoud hoef je niet heel veel gas te geven om vooruit te komen. Kia heeft extra aandacht aan de vijfversnellingsbak besteedt die naar eigen zeggen nu soepeler en geruislozer schakelt. Kia heeft dit bereikt door een nieuw anti-schok mechanisme in de bestaande versnellingsbak toe te passen. En een wijziging in de elektronica zorgt voor een beter remgedrag en een kortere remweg.

Kia-Picanto-modeljaar-2015-DrivingDutchman-achterinDe Picanto is er in 10 verschillende uitvoeringen en met met 1.000 en 1.200 cc motoren. Laatstgenoemde is er ook als automaat. Voor de gasrijders is er ook nog een 1.0-motor met ingebouwde LPG-installatie verkrijgbaar. De Picanto is er met drie of vijf deuren en in tien verschillende kleuren.

Conclusie

Kia is in Nederland een belangrijke speler in het A-segment en zal dat met de gefacelifte uitvoering van de Picanto zeker nog een tijd blijven. Uit reacties blijkt dat de Picanto vooral de interesse wekt van vrouwen. Maar ook gezinnen met jonge kinderen zijn, naast de Peugeot 108, Skoda Citigo en Volkswagen Up!, zeer geïnteresseerd in de Kia.

De Kia Picanto is een kwalitatief goede en betrouwbare auto waarmee je, met en zonder passagiers, comfortabel van A naar B kunt reizen. Zeven jaar garantie zorgt daarbij ook nog eens voor een interessante restwaarde. En dat zorgt er weer voor dat de Picanto op dit moment voor een leasetarief vanaf 225 euro per maand aangeboden kan worden. 

Rij-impressie-Kia-Picanto-modeljaar-2015Technische gegevens

Motor: 1,0-liter benzine
Cilinders: 3
Max. Vermogen: 69 pk bij 6.200 tpm
Max. Koppel: 94 Nm bij 3.500 tpm
Versnellingsbak: 5 versnellingen, handgeschakeld
Topsnelheid: 158 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 14,6 sec.
Gewicht: 820 kg

Plus
+ Bouwkwaliteit
+ Rijstabiliteit
+ Volwaardige uitrusting

Min
– Korte zitting voorstoelen

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: