Peugeot-508-RXH-modeljaar-2015-DrivingDutchmanRuwe bolster blanke pit. Dit gezegde doorkliefde continue mijn hoofd toen ik met de Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDi 180 op pad was. Met een prijs van nog geen 49 duizend euro, prima prestaties en een enorme bak aan opties, zou ik even bij Peugeot naar binnen lopen als je in de markt bent voor een auto uit het D-segment.

Over het uiterlijk kun je twisten, maar ik vind de 508 RXH een hele stoere auto. En met mij vele anderen, want ik heb niemand iets negatiefs horen zeggen. En deze Peugeot mag zich tot de nekkendraaiers rekenen.

Peugeot-508-RXH-modeljaar-2015-DrivingDutchman-interieurChique en comfortabel

Dan de binnenzijde, die beoordeel ik zonder twijfel als chique. De comfortabele elektrisch verstelbare stoelen laten zich goed en snel in de juiste positie zetten. En daarna heb je goed zicht over het riante dashboard met duidelijk afleesbare instrumenten. De interieurdelen zijn gemaakt van kwalitatief mooie en degelijke kunststoffen die de 508 een premium uitstraling geven. En dat is ook duidelijk hetgeen Peugeot wil uitstralen. Zonder dat je daar zoals bij sommige andere merken diep voor in de buidel moet tasten.

Als je de kofferbak opent heb je bijna een verrekijker nodig om het einde van de tunnel te zien.

Voorin de auto heb je veel ruimte, achterin zit je riant. Ook als je langer dan de gemiddelde 1,80 meter bent. Als je de kofferbak opent heb je bijna een verrekijker nodig om het einde van de tunnel te kunnen zien. Die, net als de rest van het interieur, door het gigantische panoramadak overigens goed verlicht is. Het dak zorgt boven 130 kilometer per uur wel voor wat rumoer in de auto. Dit is niet storend en went snel waardoor je het al gauw vergeten bent.

Peugeot-508-RXH-modeljaar-2015-DrivingDutchman-panoramadakRijden met de 508 RXH betekent plezier. Het stuur ligt heerlijk in de hand en is voor mijn lengte in de juiste stand instelbaar. De techniek geeft goed aan de bestuurder door wat er onder hem gebeurt waardoor de 508 vertrouwd en veilig aanvoelt. Het onderstel van de RXH voelt stugger aan dan dat van zijn standaard broeders. In het begin is dit even wennen, maar na verloop van tijd heb je ook daar geen erg meer in. Bovendien absorberen de fijne stoelen veel schokken.

Peugeot-508-RXH-DrivingDutchman-achterinAutomatische versnellingsbak blijft opvallend puntje

Helaas worden de schokken van de automatische versnellingsbak, die toch altijd een opvallend puntje van Peugeot blijft, dat niet. De EAT6-versnellingsbak in mijn testauto schakelt niet slecht, maar soms wat abrupt. Of niet als hij moet, of juist wel als hij niet moet. Dit geeft de 508 een ander schakelkarakter dan de meeste andere auto’s met een automatische versnellingsbak.

Hij schakelt niet slecht, maar soms wat abrupt.

De tweeliter dieselmotor is een flinke jongen, terwijl hij met 119 gram CO2 per kilometer niet de grootste vervuiler is. De motor presteert goed, maar is tijdens het optrekken hoorbaar aanwezig. Je voelt dat er genoeg kracht aanwezig is om een flinke caravan mee te slepen. Mijn brandstofverbruik benaderde met 5,6 de door Peugeot opgegeven 5,4 liter per 100 kilometer.

Conclusie

De Peugeot 508 RXH ontpopt zich als een riante comfortabele reiswagen. Op hobbelige wegen is de RXH aan de stugge kant, maar het onderstel is een goed compromis voor de snelweg en de stad. De RXH is volgens Peugeot manager pr en corporate communication Ellis Blasé iets stugger geveerd dan de andere stationwagens van Peugeot.Peugeot-508-RXH-modeljaar-2015-DrivingDutchman-achterzijde

Blasé meldt ook nog dat naast deze nieuwe 508 RXH met 180 pk in deze test de RXH ook nog leverbaar is als HYbrid4 met 20 procent bijtelling. “Zowel de hier geteste RXH 180 pk als de RXH Hybrid zijn ook leverbaar als Blue Lease voor de zakelijke rijder.”

Volgens Blasé wordt de Peugeot 508 RXH vooral zakelijk gekocht of geleased. “In dit segment worden niet zoveel auto’s privé en in principe geen diesels gekocht. In deze RXH rijden vooral mannen vanaf ongeveer 35 jaar.”

Technische gegevens
Motor: 2,0-liter turbodiesel
Cilinders: 4
Max. Vermogen:133 kW (180 pk) bij 3.750 tpm
Max. Koppel: 400 Nm bij 2.000 tpm
Versnellingsbak: zestraps automaat
Topsnelheid: 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 sec.
Gewicht: 1.625 kg

Plus
+ Ruimte
+ Luxe
+ Comfort
+ Premium
+ Prijs

Min
– Interieurgeluid
– Versnellingsbak

Bekijk meer afbeeldingen van de Peugeot 508 RXH op onze Facebook pagina.

 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: