Autotest-Audi-A3-Sportback-gtron-DrivingDutchmanAudi streeft naar een sterke CO2 reductie. Volgens de Duitsers is er op efficiencygebied veel winst te boeken door conventionele met alternatieve brandstoffen te combineren. Daarom zette Audi in juni 2014 de A3 Sportback g-tron op de markt.

Aan de basis voor het belangrijkste CNG-model van Audi staat de vijfdeurs A3 Sportback 1.4 TFSI S tronic. Audi heeft voor dit model gekozen omdat dit naar eigen zeggen een icoon en tevens hun populairste model is.

Aanschafprijs geen bottleneck

De A3 Sportback 1.4 TFSI S tronic Ambition kost 31.370 euro, de g-tron kost 31.950 euro. Dat is dus 580 euro verschil. Voor de aanschafsprijs hoef je het daarom niet te laten. En als je de g-tron zakelijk rijdt, betaal je maandelijks 20 procent bijtelling in plaats van 25 procent bij de benzineversie.

Audi-A3-CNG-gTron-doorzichttekening-DrivingDutchmanOm de TFSI op CNG te laten rijden heeft Audi de cilinderkop, de turbo, het inspuitsysteem en de katalysator aangepast. Het aardgas zit onder 200 bar druk in twee tanks achter de benzinetank waarin ruimte is voor 14 kilo CNG. Hiermee kun je volgens Audi 400 kilometer rijden. In combinatie met benzine kun je volgens de Duitsers in totaal 1.300 kilometer rijden.

Met de CNG tankdichtheid zit het in de Nederlandse Randstad goed.

De 1.4 levert op CNG 110 pk. Dat is 12 pk minder dan op benzine, maar daar heb ik tijdens het rijden weinig van gemerkt. Wat ik wel heb gemerkt is dat de g-tron in de efficiency modus niet meteen reageert als je het gaspedaal intrapt. Als je de tank CNG eenmaal leeg hebt gereden en de auto overschakelt naar benzine, dan voel je dat er iets meer kracht beschikbaar is.

Audi heeft aardig wat concurrentie in het CNG-segment. De belangrijkste is Volkswagen, die vorig jaar 2.020 CNG auto’s verkochten. Koploper bij de personenauto’s hierbij was met 288 eenheden de Up!. Dit blijkt uit cijfers van VWEtrendweb. Audi verkocht vorig jaar 1.688 auto’s met een CNG installatie, 1.677 daarvan waren een A3 Sportback.

Audi-A3-gTron-CNG-instrumentenpaneel-DrivingDutchmanHoe zit het met de CNG-tankdichtheid?

Met de CNG tankdichtheid zit het in de Nederlandse Randstad goed. Op dit moment zijn er 130 tanklocaties en tientallen in aanbouw of in het vergunningentraject. Buiten de Randstad is het aantal CNG tankstations dunner gezaaid. Er zijn echter wel wat stations en je hoeft niet met dichtgeknepen billen rond te rijden als je maar wel zorgt dat je benzinetank gevuld is.

De A3 g-tron geeft via het multimediascherm aan dat de tank bijna leeg is en vraagt of je naar een CNG tankstation wil navigeren. De navigatie geeft vervolgens aan waar de dichtstbijzijnde tankstations met aardgas zijn en waar je naartoe wil. Voor het mooie zou Audi kunnen overwegen om ook tankstations op de route naar je bestemming aan te geven. Het voorkomt dat je van je geplande route af moet wijken en dat scheelt tijd. De ervaring leert dat de meeste CNG tankstations zich echter niet aan de snelweg, maar in en rond de bebouwde kom en op industrieterreinen bevinden.

Audi-A3-CNG-gTron-DrivingDutchman-tankenWaarom CNG en geen goedkoper LPG?

CNG is de afkorting van Compressed Natural Gas of aardgas (groengas). Groengas is duurzaam geproduceerd biogas dat is gezuiverd tot aardgaskwaliteit en vervolgens samengeperst. Groengas is de schoonste en duurzaamste brandstof waar auto’s op kunnen rijden. LPG is een reststof die overblijft als olie geraffineerd is. Aardgas zit gewoon in velden in de grond en is de schoonste brandstof die de aarde ons biedt. Een nadeel van CNG ten opzichte van LPG is dat de energie-inhoud lager is waardoor de actieradius kleiner wordt.

CNG is een transitiebrandstof en bereidt ons voor op de overgang naar groengas. Audi is bezig met de ontwikkeling van duurzame energiedragers. De basis hiervan is elektriciteit die wordt opgewekt uit onuitputtelijke energiebronnen zoals water, zon, wind en biomassa. De eindproducten zijn waterstof en het synthetische Audi e-gas.

CNG is een transitiebrandstof en bereidt ons voor op de overgang naar groengas.

De hernieuwbare elektriciteit wordt initieel gebruikt voor elektrolyse waarbij water wordt gesplitst in zuurstof en waterstof (Audi e-hydrogen). In de toekomst kan de waterstof dienen als brandstof voor auto’s met een brandstofcel. Nu is er nog geen wijdverbreide waterstofinfrastructuur en wordt waterstof gebruikt voor een chemische reactie met CO2. Uit de reactie ontstaat hernieuwbaar synthetisch methaan ofwel Audi e-gas. Het e-gas heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas en kan via het bestaande aardgasnetwerk worden gedistribueerd.

Audi-e-hydrogenDe CO2 die in de e-gas fabriek wordt gebruikt is een ‘afvalproduct’ van een nabijgelegen biogasinstallatie. Deze CO2 van de installatie zou normaal gesproken in de atmosfeer terechtkomen. In de Audi e-gas fabriek wordt de CO2 echter in de brandstof verwerkt waardoor naar verwachting ongeveer 1.000 ton e-gas geproduceerd kan worden. Daarbij wordt 2.800 ton CO2 gebonden. Dit komt overeen met de hoeveelheid CO2 die 224.000 beukenbomen in een jaar opnemen. De hoeveelheid e-gas die Audi opwekt is genoeg om 1.500 Audi’s A3 Sportback g-tron elk jaar 15.000 km te laten rijden.

Conclusie

Als je schoner wilt rijden dan op diesel, benzine en LPG en je hebt daar een extra tank-stop voor over, dan is de Audi A3 g-tron een van de meest luxe auto’s om dat in te doen. Voor de aanschafprijs hoef je het niet te laten. Ook de rijeigenschappen van de A3 g-tron op CNG doen niet veel onder voor de prestaties op benzine.

De Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI S tronic Pro Line S een zeer fijne reisauto. De ‘slechts’ 1.400 cc grote motor is sterk en soepel waardoor je eerder het gevoel hebt in een limousine te rijden dan in een middenklasser. De Audi A3 Sportback op CNG krijgt van mij dezelfde dikke acht als tijdens zijn introductie eind 2012. Ik ben gewoon verliefd op dit model. En die liefde zit diep, heel diep.      

Technische gegevens Audi A3 Sportback g-tron:
Brandstof: CNG
Energielabel/Bijtelling: A/20%
Gem. verbruik: 3,6 l/100 km
CO2 uitstoot: 88 g/km
Cilinderinhoud: 1.395 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 81 kW/110 pk bij 4.800 tpm
Max. Koppel: 200 Nm bij 1.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,8 sec.
Topsnelheid: 197 km/h
Transmissie: 7 versnellingen, sequentiële automaat
Gewicht: 1.255 kg
Prijs basisversie: € 31.950
Prijs gereden uitvoering: € 46.116

Plus
+ Premium uitstraling en gevoel
+ Minder schadelijke uitstoot

Min
– Beperkte actieradius
– Prijs CNG t.o.v. LPG
– Minder felle motor dan op benzine 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: