Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijders review Zero DSR X Driving-Dutchman
    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    Elektrisch Motor 11-11-2022Geen reacties

    Ik heb me beperkt tot onverharde paden en een klein uitstapje in los zand. De Pirelli Scorpion Trail II-banden bieden te weinig grip voor een losse ondergrond. Een setje echte off road banden zouden de limieten van de DSXR nog een stukje verder leggen maar het is de vraag of je dat zou willen met een Adventure.

    Tekst en beeld: Andrew Thijssen|
    Deze test is mogelijk gemaakt door Electric Motorbikes Nederland

    Klik hier om deel 1 van deze review te lezen.

    Voor off road gebruik wordt door Zero de standaard modus geadviseerd. Na elke rit zal het systeem, ongeacht de off-road instellingen, terugkeren naar de standaardmodus. Na elke stop waarbij je de motor uitzet zul je de offroad instellingen opnieuw moeten instellen. Op zich geen probleem maar het duurt even voordat je via de modus knop op de linker stuurhelft  de weg weet op het dashboard. Maar dat is een kwestie van wennen aan de interface. Een range voor dit lichte off road gebruik ligt om en nabij de 200 km.

    Rijders review Zero DSR X Driving-Dutchman

    Toeren op openbare weg

    Een adventure gebruik je in hoofdzaak om te toeren op de openbare weg. De zitpositie en windbescherming in combinatie met de soepele vermogensafgifte zorgen voor een uiterst handelbare en makkelijk te rijden motorfiets. De Canyon modus verdient mijn voorkeur voor een krachtige acceleratie en flinke remregeneratie waardoor je nauwelijks gebruik hoeft te maken van de remmen. Rijdend onder deze omstandigheden brengt de Zero DSR/X je tussen de 170 en 190 functionele kilometers. Uiteraard afhankelijk van de (weers)omstandigheden.

    Bagage kun je meenemen in een optionele kofferset of wat kleinere spullen in de ruimte waar normaal de tank zit. Hier kun je ook je elektronica opladen via 2 USB poorten. Ook is er bagageruimte aan beide zijden in de tophalf die je kunt openen met een bijgeleverde torque sleutel. De range kun je desgewenst uitbreiden tot 20,9 kWh met een powertank, een extra batterij die gemonteerd wordt in de “tank”ruimte. Als je kiest voor meer laadsnelheid is de powertank optie niet mogelijk. Beiden worden namelijk in dezelfde ruimte gemonteerd

    Rijders review Zero DSR X Driving-Dutchman

    Hoofd in turbulentie

    De adventure rijder neemt bij voorkeur verharde en onverharde binnenwegen, maar zal toch regelmatig een snelweg moeten nemen om de afstand naar een ver avontuur te overbruggen. De DSR/X is een comfortabele reisgenoot met een uiterst soepele en krachtige motor, heeft een prettige zitpositie, geen storende trillingen en je zit goed beschermd achter de -in dit geval- extra hoge ruit. Deze ruit houdt je goed uit de wind/turbulentie. Als je groter bent dan 1.80 meter zal je hoofd wel in de turbulentie terechtkomen. De DSR/X voelt stabiel en neemt lange bochten moeiteloos en comfortabel. De door Zero opgegeven range van 137 km bij 113 km/u wordt bij 100 % batterij lading niet gehaald.

    Ik reed de geldende 100 km/u limiet op de navigatie met cruise control, in de ECO modus en wind mee en haalde 120 km met de laatste procenten op de display. Bedenk wel dat de laadstations niet precies op die afstand van elkaar liggen. In de praktijk moet je hierdoor op de snelweg op 100 km praktische range rekenen. Er is ook een mogelijkheid de batterij tot 110% te laden. Dan kun je nog een kilometer of 10-15  bij de range tellen. Deze extra range optie moet je wel elke keer opnieuw handmatig instellen wil je daar gebruik van maken. De standaard gemonteerde 6 kW lader vraagt wel geduld om weer voldoende op te laden. Reken daarbij op een kleine 2 uur tot 80 % batterijlading als je de batterij, zoals ik, bijna leeg hebt gereden.

    Rijders review Zero DSR X Driving-Dutchman

    Conclusie

     De DSR/X zit mooi in elkaar. Motor, rijwielgedeelte en elektronica zijn goed in balans, de DSX/R rijdt makkelijk, comfortabel en er is voor iedereen een juiste afstelling te vinden bij de gewenste omstandigheden.Veel avontuurlijke rijders leggen afstanden af ​​op de snelweg voordat ze hun avontuur bereiken. Als je in relatief korte tijd een flinke afstand via de snelweg wilt overbruggen gaat dat niet op de standaard DSR/X. Ten eerste is de batterij te klein om met een flink doorrijden een grotere afstand te overbruggen. Ten tweede laadt de standaard 6 kW AC lader te langzaam. Daar komt nog bij dat de AC type 2 laders aan de snelweg dun gezaaid zijn, de DC snellader is daar steeds meer gemeengoed.

    De range is voldoende voor een gemiddelde toertocht en of lichte allroad rit. Maar ook hier vraagt de 6 kW laadsnelheid geduld om een langere rit te maken. De optie voor een batterij uitbreiding of een 12 kW laadsysteem, is een persoonlijke overweging. Deze opties drijven echter de prijs van de DSR/X flink op. De DSR/X legt de lat voor het elektrisch motorrijden weer een stuk hoger. De toevoeging van een nog sneller (DC)  laadsysteem zou de praktische bruikbaarheid flink vergroten, zeker met de komende uitbreiding van de Europese (snel)laad infrastructuur in gedachte. Maar het adventure rijden zoals we nu kennen met een brandstofmotor is (nog) niet mogelijk. Voorlopig moet je met de DSR/X nog kiezen tussen afstand en geduld of plezier dichterbij huis.

    Klik hier om deel 1 van deze review te lezen.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAudi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    Next Article Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Yuri Van Koeveringe

    Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Hyundai Kona Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?