In 2018 wordt ie vernieuwd, de Jeep Cherokee. Een goede reden om nog even met de ‘oude’ te rijden en om, als de nieuwe er is, ze met elkaar te kunnen vergelijken. De Cherokee is er vanaf bijna 49 duizend euro. Ik reed met de ‘dikste’ die iets meer dan 67 duizend euro kost.

Lees ook onze tests met de Jeep Grand Cherokee en Grand Cherokee SRT.

Jeep Cherokee 2.2 CRD GrandLand rijtest autotest driving-dutchmanHij gaat alweer een tijdje mee; de sterke doch hoorbaar aanwezige 2.2-liter ‘dikke’ dieselmotor. Toch trekt de 200 paardenkrachten en 440 Nm sterke viercilinder de 1.850 kilo zware SUV in de sportmodus in 8,5 seconden fluitend en zonder moeite naar 100 kilometer per uur. Tot dat moment schakelt de 9 versnellingen tellende automatische transmissie naadloos van verzet naar verzet. Alleen de eerste anderhalve kilometer, als de motor en bak koud zijn, gebeurt dit pas bij wat hogere toerentallen en iets minder soepel.

3.2-liter benzine

Lekker aan de 2.2 is ook dat hij 2.500 kilo kan trekken. Een 140 pk tweeliter dieselversie is alleen voorbehouden aan de voorwielaangedreven Cherokee die overigens alleen geleverd wordt met een handgeschakelde versnellingsbak. En wil je een benzinemotor in je Cherokee, dan zul je genoegen moeten nemen met een 3.2-liter V6. Die dan wel weer 272 pk vermogen en altijd een automaat heeft.   

De topsnelheid van 204 kilometer per uur zul je zelden en wellicht zelfs nooit aantikken. Maar tot de 130 die ik gereden heb, is de Cherokee een hele fijne auto. Hij voelt robuust en sterk aan en geeft de inzittenden een veilig gevoel. Het comfort van en in de Jeep voldoet aan de wensen en eisen van de Europese automobilist en zit op gelijk niveau als dat van de competitie zoals de Land Rover Discovery Sport en, hoewel ze minder op terreinrijden geënt zijn; de Jaguar F-PACE en Mercedes-Benz GLC. Met de de luxe en het comfort zit het dus in elk geval goed.

Dat er een nieuw model aankomt is maar goed ook. Heel fout is de huidige Cherokee nou ook weer niet, maar die rechte platte randen boven de wielkasten kunnen echt niet. Ze maken de auto wel onderscheidend, maar het past niet bij de rest van het moderne design. Hierin vallen vooral de hele platte koplampen op die best fraai zijn, maar hem net iets minder bruut maken dan zo’n stoere Jeep eigenlijk zou moeten zijn. Ik wed dat Jeep die koplampen en wielkasten bij het volgende model radicaal gaat veranderen.

Robuust

Waar het ook goed mee zit, is het interieur van de Cherokee. Ok, de diesel is soms vrij aanwezig, maar met een beetje extra isolatie in de nieuwe en dat euveltje is opgelost. Bij het openen en sluiten van de deuren voel en hoor je de robuustheid van de Jeep. Een doffe plof als de deur dichtvalt, zo hoort dat bij een SUV van dit kaliber. Als je in de goed zittende stoel zit, heb je mede dankzij de elektrische stoelverstelling snel je favoriete zithouding gevonden. Het dashboard is modern en overzichtelijk. De mooie heldere, duidelijk zichtbare en goed afleesbare instrumenten in combinatie met de her en der subtiel aangebrachte interieur- en accentverlichting geven je het gevoel alsof je in een sfeervolle woonkamer zit.    

Natuurlijk zit er ook stuur en stoelverwarming in deze Jeep. Om ze aan te zetten, moet je twee verschillende handelingen verrichten op het grote heldere en goed afleesbare infotainmentdisplay. Dat had makkelijker en sneller gekund door de bediening in het hoofdmenu of op het dashboard te plaatsen. Vlak na het starten van de motor zijn de knopjes wel even als eerste zichtbaar op het scherm, maar je moet wel rap zijn om ze ook te kunnen bedienen. Het is kritiek, maar doet verder niet heel veel af aan het luxe en comfortabele goede gevoel dat Jeep je probeert te geven.         

Vijftigduizend euro is al een boel geld voor een auto, zelfs als er Jeep Cherokee op de kofferklep staat. Feit is dat je jezelf al rijdend in deze auto onderscheidt van iedereen om je heen en een statement maakt. Wil je opties dan ga je, net als bij andere merken, betalen. Met iets meer dan 17 duizend euro aan opties heb je nog steeds een goed rijdende, ruime en onderscheidende auto. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je voor dit geld ook aardig wat ander onderscheidends moois kunt kopen. Wij hebben in ieder geval genoten van onze week in de Jeep Cherokee en zijn benieuwd hoe zijn opvolger eruit gaat zien.  

Jeep Cherokee Overland 2.2 CRD AWD Limited

Motor: 2.184 cc viercilinder diesel met turbo
Vermogen: 200 pk bij 3.500 toeren
Koppel: 440 Nm bij 2.500 toeren
Transmissie: automatisch, negen versnellingen
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 204 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 8,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.850 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,7 l/100 km
CO2-uitstoot: 150 g/km
Energielabel: G
Uitstootniveau: Euro 5
Basisprijs (rijklaar): 49.390 euro
Prijs testauto (rijklaar): 67.065 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: