De Fiat Tipo leeft wat onder de radar. Je hoort er niet gek veel over en je ziet ze (nog) niet heel erg veel rijden. Maar na een uitgebreide test kunnen wij zeggen dat dat in zijn geheel niet terecht is. De Tipo is namelijk een hele fijne auto.

Lees ook onze test van de Fiat Tipo hatchback!Rijtest Fiat Tipo S-Design

Ingetogen karakter

Het karakter van de Tipo is vergelijkbaar met die van de Panda: geen overdreven poespas, maar gewoon een goede auto die doet wat hij moet doen. En deze geaardheid vind je eigenlijk overal terug. Om te beginnen in het uiterlijk: de Tipo is geen enorm opvallende auto die om aandacht schreeuwt. Maar wie de tijd neemt om hem goed te bekijken, vindt een mooi, elegant en evenwichtig lijnenspel.

Een moderne neus zonder te frivool te willen zijn en een nette achterkant met mooi gebogen achterlichten. Wij kregen van Fiat de S-Design mee die als extra een glanzende zwarte grille, donker privacy glas achter en portiergrepen in de carrosseriekleur heeft. Die kleur bestond op onze testauto overigens uit de populaire vol grijze kleur met de mooie naam Grigio Metropoli.

Rijtest Fiat Tipo S-Design
Het interieur

Het interieur van de Tipo steekt goed in elkaar, ook hier zonder flashy te willen zijn. Een losstaand infotainment systeem met alle moderne geneugten en voorzien van navigatie van TomTom, die overigens wel wat gewenning vraagt. In tegenstelling tot de rest van de bediening, werkt dit niet altijd even intuïtief.

Duidelijke heldere tellers, stuur met alle bediening en mooie ronde knoppen voor de airco, alles op een logische en goed bereikbare plek. De fraaie stoelen zitten vrij goed, hoewel ze wel redelijk vlak zijn. Voor iets meer comfort zouden ze wat naar achter gekanteld mogen worden, maar we moeten eerlijk zeggen: zelfs na lange afstanden ervoeren we geen pijn. Dus waarschijnlijk is de vlakheid van de stoel een kwestie van smaak.

Rijtest Fiat Tipo S-DesignDe aandrijving

Onze test Tipo was voorzien van de 1.4 T-Jet benzinemotor met 120 pk en 215 Nm. En ook hier komt dat karakter weer om de hoek kijken: het blok doet goed zijn best zonder imposant te zijn. Een topsnelheid van 200 en van 0 naar 100 kilometer per uur in 9,6 seconden zijn prima prestaties.

Zeker omdat de turbo er al vroeg in komt en je dus lekker lui kunt rijden. Over de handgeschakelde zesversnellingsbak waren we zeer te spreken. Zeer soepel en toch strak leg je alle zes de verzetten in,  die ook nog eens een goede verhouding hebben.

Rijtest Fiat Tipo S-Design

Bovengemiddeld strak

Dat de Tipo gemaakt is door hetzelfde bedrijf als één van de lekkerste voorwiel aangedreven auto’s komt, namelijk de Alfa Romeo Giulietta, is zeker te merken. De wegligging is bovengemiddeld goed en biedt een uitstekende combinatie tussen comfort en sportiviteit, waarbij de Tipo iets minder sportief en iets meer comfortabel is dan de Giulietta.

Zowel op hoge als lage snelheden is het een groot plezier bochten in te sturen, waarbij je lang grip blijft houden tot hij rustig over zijn voorwielen wegglijdt. En ook onder zeer winterse omstandigheden blijft de Fiat kalm en rustig.

Rijtest Fiat Tipo S-DesignConclusie

De Fiat Tipo is ‘gewoon’ een goede auto met een ingetogen karakter. Maar wie ietsje langer kijkt en er mee gaat rijden, merkt op dat zijn? uiterlijk mooi is, zeker in de S-Design uitvoering, dat het interieur prima in elkaar steekt, dat de aandrijving doet wat hij moet doen en dat de wegligging bovengemiddeld goed is. En juist deze combinatie van niet meer willen zijn dan hij is, maar stiekem steengoed zijn, maakt de Fiat Tipo in onze ogen zo’n fijne auto.

Rijtest Fiat Tipo S-DesignFiat Tipo 1.4 T-Jet S-Design:

Motor: 1.368 cc 4-cilinder benzine met turbo
Vermogen
: 120 pk bij 5.000 toeren
Koppel: 215 Nm bij 2.500 toeren
Transmissie: handgeschakeld 6 versnellingen
Aandrijving
: voorwielen
Topsnelheid
: 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/u: 9,6 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.250 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6.0 l/100 km
CO2-uitstoot
: 139 g/km
Energielabel: E
Uitstootniveau
: Euro 6
Basisprijs (rijklaar): 19.995,- euro 
Prijs testauto (rijklaar): 29.755,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: