Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman full
    By Rob Blom

    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD

    Auto 15-02-2018Geen reacties

    Kia heeft de Stinger GT geïntroduceerd als image-builder en om zich in het stevig gevestigde Europese luxe-segment te begeven. Of dit de Koreaanse autofabrikant gaat lukken? Wij zijn er van overtuigd.

    De Kia Stinger GT heeft alles in zich om wereldwijd (behalve in Nederland) een bestseller te worden. De kwaliteit is Kia, de garantie is Kia en, boven alles, zijn prestaties benaderen die van de gevestigde orde nauwgezet. People, here we come!

    Laten we beginnen bij het design. De Stinger ziet er in een woord fantastisch uit. Het is een wereldauto die het qua looks met gemak op kan nemen tegen bijvoorbeeld de Mercedes E-klasse, BMW 5-serie en Jaguar XF en zelfs Alfa Romeo zal er met de prachtige Giulia een zware dobber aan krijgen.

    Want niet alleen ziet de Stinger er mooi uit, hij presteert ook nog eens boven verwachting. Deze all wheel drive sedan met 3,3-liter biturbo V6 benzinemotor met 370 pk is sterk, schakelt top, heeft een goede wegligging en laat menig medeweggebruiker met zijn ogen knipperen als je ‘m de sporen geeft. De handling is bijna perfect, maar kan een beetje finetuning gebruiken om echt aan de top te komen. Maar al met al komt deze Kia nu al eng dichtbij aan de nagenoeg perfecte BMW 5-serie.

    Fenomenaal

    Het gebrek aan dat laatste stukje finetuning merk je bijvoorbeeld als je het adaptieve onderstel in de comfort-modus zet. Hij is dan namelijk nog steeds aan de stugge kant.  Dat is op zich geen probleem, als er dan ook geen rammeltjes in de auto zitten. En dat was nog wel het geval bij bijvoorbeeld de hoedenplank. Typisch zo’n dingetje dat je bij nieuwe BMW’s en Jaguars niet tegen zult komen.

    Ok, vergeet het rammeltje en ga rijden. De dikke 370 pk’s onder de motorkap worden zeer soepel en zonder twijfel fenomenaal op het asfalt gelegd. Daar zorgt de subliem schakelende automatische versnellingsbak wel voor. Grip is er ook, veel, en bijna altijd. Je moet wel heel gekke fratsen uithalen om over de grip van de Stinger heen te gaan. Al hadden we het idee dat de Brembo remmen af en toe een beetje op zoek waren naar de maximale stopkracht. Ook hier moeten de Koreanen nog een klein beetje finetunen. Het gaat echter om details, de prestaties blijven fenomenaal.

    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman

    Sturen doet de Stinger minimaal net zo goed als zijn Duitse en Engelse evenknieen: strak, adequaat, zonder twijfel en… in het geval van onze all wheel drive versie volledig neutraal. Geen spoor van onder- of overstuur te bekken. Mits je in de fabrieks-modi blijft. Want eenmaal ESP uitgeschakeld staat je wat te wachten. Verrast zul je niet worden, maar opletten geblazen is het wel. De Kia Stinger GT kan namelijk best listig worden.

    Over het comfort en de luxe in de Kia niets meer dan lof. De Stinger is een Optima, maar dan meer, vetter, voller, beter en luxueuzer. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het zit er op, in of aan. Het interieur van de Stinger GT ziet er mooi uit, de materialen zijn minimaal net zo premium als die van zijn -en zo mogen we ze nu wel noemen- Europese concurrenten.

    Heerlijke rijdersauto

    Zitten in de Kia doet een beetje denken aan de Jaguar XF waar we recent mee reden. Alsof je in een cockpit zit, waarin alles om de bestuurder heen gebouwd is. Want uiteindelijk draait toch het meeste om deze persoon. Allereerst moet de bestuurder zich lekker voelen in zijn auto. Zorg eerst voor jezelf, en dan voor je naasten. Kia heeft dit goed begrepen en gedaan. En ook de naasten komen in de Stinger niets tekort.  

    De Kia Stinger GT een heerlijk rijdersauto waar je lekker sportief mee kunt rijden. Hij moet alleen nog een klein beetje gefinetuned worden om op het niveau van de Europese gevestigde orde te komen. Maar hee, het is de eerste Kia in het premium sportieve segment waar BMW en Mercedes al jaren overheersen en waarin Jaguar ook een stevige steen bijdraagt.

    De auto is echt supergaaf, maar wordt in Nederland genekt door de belastingdienst. De Stinger GT kost hier namelijk 100 duizend euro. Met alle toeters en bellen die er in zitten, is dat meer dan een vergelijkbare Mercedes-Benz, BMW of Jaguar. En bijna niemand gaat dat hier in Nederland doen. Je zou wel gek zijn.

    In landen waar geen BPM op basis van uitstoot geheven wordt, is dat echter heel anders. In Duitsland of België bijvoorbeeld, betaal je voor de Kia Stinger GT namelijk de helft van wat hij hier kost. En dan is hij ineens een stuk goedkoper dan de Duitsers en Engelsman. De reden: de Stinger stoot meer CO2 uit.

     

    Maar, als je de mogelijkheid hebt om de Kia Stinger GT onder het Duitse belastingstelsel te rijden, zeggen wij: meteen doen. Je krijgt dan niet helemaal de super gefinetunede prestaties, maar wel zeer veel waar voor je geld.

    Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD

    Motor: 3.342 cc, V6 Twin-Turbo
    Vermogen: 370 pk bij 6.000 toeren
    Koppel: 510 Nm bij 1.300 toeren
    Transmissie: 8 v., sequentiële automaat
    Aandrijving: voorwielen + achterwielen
    Topsnelheid: 270 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 4,9 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.809 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 10,6 l/100 km
    CO2-uitstoot: 244 g/km
    Energielabel: G
    Basisprijs (rijklaar): 99.020 euro
    Prijs testauto (rijklaar): 99.020,- euro

    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman cockpit
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman Harman/Kardon
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman design
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman shift
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman infotainment
    Rijtest Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD autotest Driving-Dutchman rear
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Jaguar XF Sportbrake 25d AWD R-Sport
    Next Article Gespot: nieuwe BMW 3-serie naar verwachting langste en lichtste ooit

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?