Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Autotest Range Rover Sport 2018 Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Rijtest Land Rover Range Rover Sport, geen guilty pleasures

    Auto 12-06-2018Geen reacties

    Groot en dik, het mag en kan weer. Met een Range Rover Sport kun je anno 2018 weer zonder schroom rondrijden zonder scheef aangekeken te worden. Ik reed ermee en probeerde te ontdekken waarom dit veranderd is.

    SUV’s gaan als warme broodjes over de toonbank en zijn dus weer immens populair. Hoewel sommige zoals de BMW X6, Mercedes-Benz GLE en natuurlijk de Land Rover Discovery in de buurt komen, blijft een Range Rover toch iets bijzonders. De combinatie van Engelse klasse, luxe en stijl met serieuze off-road mogelijkheden maakt hem uniek.

    Autotest-Range-Rover-Sport-2018-Driving-Dutchman

    De jongste versie van de Range Rover Sport is ook nog steeds een league on it’s own, er is eigenlijk geen competitie. En de afstand tussen Range Rover en ‘de rest’ lijkt steeds groter te worden. Hoe de Britten dat doen is lastig in woorden uit te drukken, maar als je een langere periode in de auto rijdt, snap je precies wat ik bedoel.

    League on it’s own

    De Range Rover Sport is immens groot, maar niet kolossaal. Het valt precies binnen de grootte die voor de meeste mensen acceptabel is, waardoor hij niet enorm pronkerig overkomt. De eer hiervoor gaat naar de ontwerpers van het Jaguar- Land Rover concern die heritage, heden en toekomst als geen andere autofabrikant weten te combineren, implementeren en produceren.

    Binnen in de Range is de bezielende hoeveelheid ruimte bijna bizar. Je zakt in een heerlijke fauteuil en kijkt uit op een adembenemend fraai gelijnd en gestyled dashboard. Het digitale instrumentenpaneel en displays voor klimaat-, aandrijving en infotainmentsystemen zijn zo helder en duidelijk, dat de leesbril in zijn etui kan blijven zitten. De systemen kunnen natuurlijk ook vanaf het stuur bediend worden. Dit gaat niet via ouderwetse analoge drukknoppen, maar met fraaie digitale bedieningspaneeltjes aan weerszijden.

    Zoals bekend zitten Range Rovers boordevol elektronische snufjes om het hun passagiers zo goed mogelijk naar de zin te maken, zoals de InControl interieurbeleving. Je kunt er onder andere het klimaat in de auto, het navigatiesysteem en entertainmentsysteem nauwkeurig mee bedienen. ‘Ongeëvenaarde connectiviteit met de wereld’, zegt Land Rover. Voor zover we ze uit hebben kunnen proberen, werkt het systeem prima. Een extra pluim verdient het Meridian soundsysteem met 380 Watt output waar een concertgebouw jaloers op zijn.

    Kleine motor, grote prestaties

    Natuurlijk zijn er de verplichte rijhulpsystemen en een paar optionele zoals een zelfremmend remsysteem. En als je van plan bent écht offroad te gaan en het heel bont te maken, heeft Land Rover een Off Road Pack. Vraag je Range Rover dealer om de specs, want als we ze allemaal zouden noemen heb je een complete brochure nodig. Moraal van het verhaal is dat je het zo gek niet kunt bedenken, of het is wel optioneel verkrijgbaar.

    Maar al dit moois terzijde, bij een auto is het belangrijkste natuurlijk zijn prestaties. Met de komst van het huidige model, voegde Range Rover een 2.0-liter viercilinder diesel- en benzinemotor toe. En in het kader van ‘verantwoordelijke aandrijvingen’ kan Land Rover de benzinemotor ook als Plug-in Hybrid geleverd worden. De achtcilinder benzine en zescilinder diesel zijn daarnaast voorlopig ook nog steeds leverbaar.

    Maar hoe gaat deze relatief kleine krachtbron nou om met 2.100 kilo aan auto? En juist hier spant Range Rover wat ons betreft een glanzend gouden kroon. Het ‘dieseltje’ levert namelijk 200 pk en maar liefst 500 Nm trekkracht waarmee je van nul tot 100 kilometer per uur maar 8,3 seconden nodig hebt! Dit vermogen is al bij een laag toerental beschikbaar, waardoor de Sport zeer aangenaam presteert en qua karakter nauwelijks voor de zescilinder onderdoet.

    De viercilinder moet flink aan de kolos trekken, maar wonder boven wonder gaat dit binnenin de auto relatief geruisloos. Je hoort ‘m amper. Het enige wat je mist is de karakteristieke roffel van de ‘ouwe’ V6. Opvallend is het lage brandstofverbruik, gemiddeld 6,8 liter per 100 kilometer op de Duitse Autobahn waar je doorgaans stevig doorrijdt is absoluut niet slecht. En in Nederland zal het verbruik door de lagere snelheden nog redelijker zijn. Samen met de achttraps automatische versnellingsbak en het luchtgeveerde onderstel is de Range Rover Sport een dijk van een auto.

    Dankzij de designtovenaars van Land Rover is de Range Rover Sport geen proletarisch brok staal, maar het resultaat van uitgekiende precisie waardoor hij zich van alle andere SUV’s onderscheidt. Ondanks de viercilinder diesel geeft de Sport je nog steeds het gevoel dat in een dikke bak rijdt. En dikke bakken kunnen en mogen weer. Zeker als ze Range Rover Sport heten.

    Range Rover Sport 2.0 SD4 HSE

    Motor: 1.999 cc, 4 cilinder dieselmotor
    Vermogen: 240 pk bij 4.000 toeren
    Koppel: 500 Nm bij 1.500 toeren
    Transmissie: 8-traps automaat
    Aandrijving: voor- + achterwielen
    Topsnelheid: 207 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 8,3 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 2.111 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,8 l/100 km
    CO2-uitstoot: 164 g/km
    Basisprijs (rijklaar): 99.720
    Prijs testauto (rijklaar): 110.232 euro

    Autotest-Range-Rover-Sport-2018-Driving-Dutchman
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleFormule 1 vanuit de coureur gezien
    Next Article Rijtest met de nieuwe Ford Transit Custom Sport

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?