De Bonneville Bobber is nieuwste classic van het Engelse Triumph en wederom een schot in de roos. Moderne techniek in een zeer aantrekkelijk retro jasje, wat wil je nog meer? Tijd dus voor een uitgebreide rijtest.

Wat is een bobber eigenlijk?
De eerste bobbers, die toen nog bob-jobs werden genoemd, stammen uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Door al het onnodige van de motorfietsen te strippen werd voor toen een moderne look gecreëerd en werd de motorfiets lichter en dus sneller.

Door de jaren heen werden bobbers expressies van persoonlijke smaak, ieder exemplaar was volledig custom. Maar allen bezaten een ‘kale’ look en een duidelijk diagonaal naar beneden lopende lijn vanaf het stuur naar het achterwiel.

We spoelen flink wat decennia vooruit naar eind 2016 toen Triumph de Bonneville Bobber aan de wereld liet zien. Moderne techniek in een klassiek custom kostuum, zo uit de fabriek. En nog voor iemand er nog maar één meter mee gereden had, was hij al een succes.
Geen halve maatregelen
Zoals we eerder zagen bij de Thruxton, nemen de mensen bij Triumph namelijk geen halve maatregelen bij het bouwen van hun classics. Voor de Bobber werd een compleet nieuw frame, rijwielgedeelte en vering ontworpen. Het motorblok is de bekende 1.200 cc staande twin, die nu echter nog meer koppel (106 Nm) levert om beter te passen bij het karakter van een bobber.

Een zwevend solozadel, een ronde koplamp, breed stuur, hard tail ogende achterkant, een race tank, spaakwielen en twee dikke uitlaten later en voilà, een echte bobber. Het knappe van dit ontwerp is ook vooral datgene wat je niet ziet. Zo is de injectie verborgen in wat toch echt op ouderwetse carburateurs lijken en ook alle elektronica is compleet weggewerkt. En dat is een behoorlijke prestatie gezien de ‘kale’ look van een bobber. Complimenten dus!
Zeer modern
De Bobber mag er dan wel zeer klassiek uit zien, maar onderhuids is het een zeer moderne motorfiets. Zo voldoet het motorblok aan de strenge Euro4 norm en is hij voorzien van verschillende rijmodi, die gemakkelijk via het stuur te selecteren zijn en waarmee je de gasrespons aanpast. Daarnaast bezit de motor natuurlijk ABS en zelfs Traction Control.

Ja, je leest het goed, deze ouderwets ogende motorfiets heeft gewoon Traction Control. En mocht je een tijd ontspannen willen cruisen, dan zit er ook nog eens Cruise Control op (een optie van  369,- euro) dat uitermate gemakkelijk en duidelijk te bedienen is. En ook de vering en remmerij stammen gewoon uit deze tijd. Een haast ideale combinatie dus tussen oude looks en moderne techniek.
Zwevend
De eerste meters op de Bobber zijn wennen, omdat je door het zwevende zadel niet direct contact lijkt te hebben met de motor. En je knieën tegen de tank aandrukken lukt eigenlijk alleen met je linkerbeen, want je rechtervoet staat een stuk verder naar buiten om ruimte te kunnen maken voor de versnellingsbak. Maar al na een aantal bochten boeit dat allemaal niet meer, want de Bobber stuurt ontzettend gemakkelijk.

Al snel rijg je de bochten met het grootste gemak aan elkaar, waarbij de lage zit er wel voor zorgt dat je al vrij rap met de stepjes de grond raakt. Het motorblok is een pareltje. Lekker veel koppel onderin en een goede punch bovenin. De snelheid van de Bobber is ook zeker van deze tijd. En gelukkig de manier waarop hij remt ook.
Persoonlijk
Met de Bonneville Bobber geeft Triumph een zeer mooie en goede toevoeging aan hun alsmaar uitbreidende range van classics. Het biedt de looks van een oude custom met de techniek van deze tijd en dat slaat aan. Want bijna alle Bobbers zijn in heel Europa al uitverkocht.

Natuurlijk zijn er volop mensen die een motorfiets pas custom vinden als je er zelf iets aan hebt veranderd. En voor hen biedt Triumph een enorme range aan aftermarket onderdelen. Hogere sturen, andere uitlaten, andere spiegels, spatborden en andere dempers, je kunt de Bobber in grote mate persoonlijk maken.

Conclusie
Na deze rijtest is de Triumph Bonneville Bobber wat mij betreft wederom een klassiek schot in de roos. De techniek is goed, de looks zijn stunning, het geluid is vet en het rijden is heel fijn. De Bobber is er al vanaf 14.900,- euro, wat ook nog eens goed te betalen is. Maar tel daar natuurlijk wel de kosten van alle extra onderdelen bij op die je toch wel gaat kopen om em ‘de jouwe’ te maken.

Technische gegevens
Merk: Triumph
Model: Bonneville Bobber
Motortype: Vloeistofgekoelde Staande Twin
Cilinderinhoud: 1.200 cc
Overbrenging: Ketting
Vermogen: 77 pk
Koppel: 106 Nm
Gewicht: 228 kg (droog)
Prijs vanaf: 14.900,- euro 
Prijs gereden model: 15.025,- euro inclusief kosten rijklaar maken

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: