Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition

    Auto 10-10-2022Geen reacties

    Samenvatting

    Er bestaan allerlei versies van Range Rover. De wat kleinere Evoque, de strak vormgegeven Velar en de dynamische Sport. Maar er is en blijft maar één echt topmodel die simpelweg ‘Range Rover’ heet. Dát is de auto met de heritage, dat is de auto met de meeste stijl en laten we eerlijk zijn, dat is de auto die je eigenlijk wilt. Sinds dit jaar is dit Britse icoon volledig vernieuwd. Wij reden met het topmodel, de New Range Rover P530 V8.
    Het design

    Op het eerste gezicht lijkt de New Range Rover niet zo gek veel te verschillen met het vorige model, totdat je wat beter kijkt. Zo is de neus subtiel maar volledig aangepast met meer brede horizontale lijnen, waardoor hij zowel hoger als breder lijkt. De zijkanten zijn daarnaast nu nog cleaner dan ooit. Grote, strakke vlakken die de auto tot een imposante verschijning maken.

    De achterzijde is de plek waar je het meeste verschil ziet. Prachtige verticale achterlichten die overgaan in horizontale knipperlichten zitten als smalle juwelen op een verder sterk minimalistisch maar stijlvol ontwerp. En ook hier lijkt de auto in eerste opzicht veel groter dan het vorige model.

    Het is duidelijk dat de New Range Rover niet ontworpen is met bescheidenheid en terughoudendheid in gedachten. Door de cleane lijnen voelt en lijkt hij groter, indrukwekkender, maar tegelijkertijd stijlvol en modern. En als je er goed over nadenkt is dat wat een Range Rover altijd geweest is: een luxe SUV die zijn formaat nooit heeft trachten te verbergen.
    Interieur

    En dan het interieur, wat een pure weelde! Zeker in deze vol aangeklede First Edition. Dít is waarom je een Range Rover koopt. Brede zetels van het beste leer dat je in combinatie met zeer stijlvolle houten delen ook terugziet op het prachtige dashboard. Voorzien van een aantal enorme digitale schermen, heerst in de cabine toch de traditionele rust en kalmte met een vleugje van die typische Britste statigheid.

    Maar dan wel met alle moderne snufjes die er maar te koop zijn. Het gaat te ver hier alles op te noemen, maar denk bijvoorbeeld aan een van de meest uitgebreide Head-Up display die wij ooit gezien hebben en een achteruitkijkspiegel, die met een druk op de knop het beeld van de achteruitrijcamera laat zien. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Verder is duidelijk veel aandacht besteed aan het bedieningsgemak en de bereikbaarheid van alle functies en knoppen.
    Voor of achter?

    Dat is de vraag die je jezelf als passagier iedere keer stelt als je de auto ziet staan. Voorin geniet je van majestueuze zetels, uiteraard verwarmd, gekoeld en met massagefunctie. Je hebt meer zicht uit de voorruit en je kunt je nog eens lekker met de bestuurder bemoeien.

    Maar achterin heb je nu meer ruimte dan ooit en zit je daardoor misschien nog wel royaler dan voorin. Zeker rechts achterin, waar de Executive Class Seating volledig in de ligstand kan, uiteraard ook inclusief verwarming en massage. Met een druk op de knop buigt de rechtervoorstoel zich naar voren en biedt zich aan als voetenbankje.

    En met een armsteun met een eigen digitaal touchscreen, en voor je een groot infotainmentscherm voor muziek of films, zit je bijkans beter dan in de eerste klas van een groot vliegtuig. Zoals we al zeiden, pure weelde! Wilt u overigens echt serieus veel ruimte achterin, dan biedt Land Rover ook nog de LWB aan. Tis maar dat u het weet.
    Techniek

    Ook onderhuids is de auto volkomen vernieuwd en dat merk je. Het nieuwe onderstel met de adaptieve demping en vering is weer van een hoger niveau en zet de New Range Rover nagenoeg op gelijke hoogte met (veel duurdere) auto’s als de Bentley Bentayga of de Rolls-Royce Cullinan.

    De wegligging is daarnaast aanzienlijk verbeterd. Goed, een Range Rover is nooit bedoeld om mee te scheuren, maar de bochtensnelheden die je kunt halen, lijken in eerste instantie helemaal niet te passen bij zo’n grote auto.

    Een andere nieuwe, maar zeer waardevolle technische toevoeging, zijn de meesturende achterwielen. Bij lage snelheden sturen ze tegen, waardoor de draaicirkel bizar klein is. En bij hoge snelheden sturen ze mee voor meer stabiliteit.
    De motor

    Wij gingen op pad met het topmodel, de P530, waarbij het getal staat voor het aantal pk’s. Die worden geproduceerd door een 4,4-liter twinturbo V8, oorspronkelijk uit de schappen van BMW, maar speciaal voor de New Range Rover aangepast.

    Met zijn 530 pk en zijn ongelooflijke 750 Nm aan kracht, weet het blok de 2.500 kilogram zware luxe auto in 4,6 seconden naar de 100 km/h te brengen met een topsnelheid van 250 km/h. En wij kunnen u vertellen: op het moment dat u vol gas geeft, de V8 opeens hoort brullen en ziet hoe snel de kilometerteller oploopt, dan lijkt dat in eerste instantie niet mogelijk. Zoveel snelheidsontwikkeling uit zo’n grote auto. Dat hoort eigenlijk niet te kunnen. Maar het kan!

    Over verbruik zullen we het overigens maar niet hebben. Wel willen we u graag laten weten dat er ook een P510e op de markt komt, een nagenoeg even sterke, maar veel zuinigere hybride uitvoering. En natuurlijk zijn er nog tal van andere motoren beschikbaar.
    Het rijden

    Rijden in de New Range Rover is een bijzondere ervaring. Als koning toren je boven al het andere verkeer uit, terwijl je in volkomen stilte- de auto bezit een van de beste noise cancellation systemen op de markt – over de weg zoeft.

    En zeker in combinatie met het bizarre vermogen van de V8 biedt dat een surreële ervaring. Alsof je compleet van de normale wereld bent afgesloten en beland bent in een parallelle realiteit waar alles alleen maar draait om luxe. Maar man oh man, wat went dat snel!

    Conclusie

    De New Range Rover heeft wat ons betreft wéér een nieuwe benchmark voor luxe SUV’s gezet. Zowel qua design, rijervaring als luxe aankleding hebben de Engelsen alles op zo’n hoog niveau gezet dat de auto andere, veel duurdere merken zeer dicht nadert of evenaart. En dan hebben we het nog niet eens gehad over zijn meer dan briljante offroad-mogelijkheden. Goed, met die heerlijke V8 en de Nederlandse BPM regels, is de P530 geen koopje met zijn vanafprijs van 212.744,- euro, waarbij onze zeer luxe First Edition zelfs op 241.391,- euro komt. Maar als je realiseert hoeveel werk erin gaat zitten zo’n grote auto zo goed, zo comfortabel en zo luxe te maken, dan verbaast die prijs ons niets. En wat ons betreft is hij het ook dubbel en dwars waard.
    New Range Rover P530
    Motor: 4.395 twin-turbo V8
    Vermogen: 530 pk bij 5.500-6.000 tpm
    Koppel: 750 Nm bij 1.800-4.600 tpm
    Transmissie: 8 v., Automaat
    Aandrijving: vierwiel
    Topsnelheid in km/h: 250
    Acceleratie 0-100 km/h: 4,6
    Gewicht voor wegenbelasting in kg: 2.585
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 9
    CO2-uitstoot: 261 g/km
    Prijs vanaf: 212.744,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleFiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    Next Article Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?