De Volkswagen Passat is in Genève uitgeroepen tot auto van het jaar 2015, waarbij hij de concurrentie ver achter zich liet. Reden om eens te kijken hoe goed deze auto is. Ik kreeg van de importeur zo ongeveer de allerdikste versie mee die er op het moment verkrijgbaar is: de Passat Highline 2.0 BiTDI met een zeventraps DSG-automaat en 4-Motion vierwielaandrijving. Hiervoor moet dan wel, inclusief opties, 66.406 euro voor betaald worden, maar dan heb je ook wel wat.

Volkswagen-Passat

Een nieuwe koers

De Passat is altijd de verstandige keuze geweest. Het was misschien niet de meest spannende optie, maar je wist wat je kreeg: een betrouwbare nette auto, die zijn werk onopvallend uitvoerde. Maar met de nieuwe Passat lijkt Volkswagen een andere koers te varen. Niet dat de auto niet meer betrouwbaar of netjes is, maar er is een duidelijk grote stap gezet qua design.

Kijk maar eens naar het front met die horizontale lijnen, die de auto zeer breed en stoer maken. Of de scherpe vouw over de flanken die zich om de kont heen vouwt. Hier staat geen onopvallende auto, hier staat een strakke mooie wagen. Wat mij betreft kan dit nieuwe design zeker het gevecht aan met concurrenten als de Audi A6 en de BMW 5 Serie.

Volkswagen-Passat-Side

Een strak interieur

Hoe ziet het er van binnen dan uit? Eigenlijk net zo mooi als van buiten. Het dashboard kent dezelfde strakke lijnen en is zeer logisch en ergonomisch ingedeeld; binnen no-time vind je alle knoppen die je nodig hebt. Voor je heb je een volledig digitaal dashboard, dat op een hoop punten aan te passen is. Zo kun je de navigatie tussen de tellers plaatsen of, als je dat liever hebt, informatie over verbruik of prestaties.

Hoe ziet het er van binnen dan uit? Eigenlijk net zo mooi als van buiten.

Het touchscreen in het midden werkt goed en reageert snel op opdrachten. Het kan soms wel wat last hebben van de zon die te veel weerkaatst, maar de belangrijkste informatie staat toch tussen je tellers. De stoelen, in de testauto voorzien van mooi leer, zitten heerlijk en zijn aan alle kanten voldoende aan te passen. Qua ruimte zit het ook wel goed. Volwassenen zitten zowel voor- als achterin ruim en in de kofferbak kan genoeg opgeborgen worden voor wel een halfjaar vakantie.

Volkswagen-Passat-interieur

Techniek

Qua design zit het dus goed, maar hoe rijdt de nieuwe Passat? Ook dat hebben ze bij VW goed voor elkaar, kan ik je zeggen. Zeker de uitvoering die ik had, is een genot om mee te rijden. Dat komt voor een groot deel door de aandrijflijn. Om te beginnen de biturbo 2.0 TDI, die niet minder dan 240 pk en 500 Nm levert. Volkswagen probeert met deze viercilinder een alternatief te bieden voor de zescilinders van de concurrentie. En hoewel viercilinders zelden zo mooi lopen als zespitters, is het een zeer soepele motor, die altijd power heeft en zijn werk discreet doet.

Ook de combinatie met de zeventraps DSG-automaat is goed. Hij schakelt soepel en onopvallend en bij sportief rijden heerlijk snel. En dat sportief rijden kan zeker met de nieuwe Passat, zeker als hij voorzien is van de 4-Motion vierwielaandrijving en je het onderstel in de sportieve stand zet. Het is natuurlijk een grote en zware auto van 1.621 kilogram, maar je kunt er aardig bochten mee maken. Hij stuurt goed in en blijft strak liggen in de bocht, waar je door de vierwielaandrijving weer keihard uit kan knallen. Desondanks spoort de Passat niet aan tot sportief rijden, het is veel meer een cruiser waar je in alle luxe en rust de kilometers onder je door laat glijden.

Volkswagen-Passat-Engine

Elektronica

De nieuwe Passat is door Volkswagen voorzien van alle technische snufjes die het merk te bieden heeft. Rondom heeft de auto camera’s en sensoren die alles in de gaten houden. Met deze informatie kan de auto een hoop. Zo heeft hij volledige adaptieve cruise control en houdt de Passat in de gaten of je wel binnen de lijnen rijdt. Wijk je te veel af, dan stuurt hij zelf iets bij.

De Passat houdt de verkeersborden voor je in de gaten.

Dat is de eerste paar keer wel even wennen, een auto die zelf stuurt, gas geeft en remt. Hoewel het bij moet dragen aan de veiligheid, haalt het in mijn geval ook wel een beetje de aandacht van de weg af, de auto regelt het toch wel. Verder houdt de Passat de verkeersborden voor je in de gaten en zelfs de bestuurder mocht die onwel worden. Tevens is de auto in verschillende rijmodi in te stellen, zoals Eco, Comfort en Sportief.

Park en Trailer Assist

Heb je moeite met inparkeren, dan is de Passat ook een goede voor je. Hij kan namelijk volledig zelfstandig inparkeren, zowel file als parallel. Gewoon langs de parkeerplek rijden, de auto scant de ruimte, in z’n achteruit en de rest gaat vanzelf.

Een innovatie op de Passat is het zogenaamde Trailer Assist, waarmee achteruitrijden met een trailer aanzienlijk vergemakkelijkt wordt. Je geeft aan de computer door welke kant je op wilt en de auto bepaalt zelf in welke mate hij tegenstuurt voordat hij de bocht neemt. Hierbij moet je wel zelf opletten dat de trailer niets raakt.

Volkswagen-Passat-Back

Conclusie

Samengevat is de nieuwe Passat een moderne en in mijn ogen een zeer goede auto. Het is inderdaad niet voor niets dat hij de prijs Auto van het Jaar heeft gewonnen. En daarnaast is hij ook nog eens mooier dan hij ooit geweest is. Volkswagen kan trots zijn op hun nieuwe model. Het is voor het concern echter te hopen dat dit nieuwe model niet al te veel klanten uit de Audi’s haalt, want de nieuwe Passat is zeker geen tweede keuze.

Technische gegevens
Motor: 2.0 BiTDI
Cilinders: 4
Max. Vermogen: 240 pk bij 4.000 tpm
Max. Koppel: 500 Nm bij 1.750-2.500 tpm
Versnellingsbak: 7-traps DSG Automaat
Topsnelheid: 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6,1 sec.
Gewicht: 1.621 kg

Plus
+ Design
+ Power en souplesse BiTDI-motor
+ Luxe

Min
– Te veel afleidende veiligheidssystemen

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: