Diagnose en storingzoeken bij moderne auto’s is een kwestie van je gezonde verstand gebruiken, goed nadenken en verder kijken dan je diagnoseapparatuur.

Maar al heb je de technische wijsheid in pacht, en beschik je over de modernste uitleesapparatuur, storingen oplossen is ook een kwestie van ‘je moet het maar net even weten’. Want kleine wetenswaardigheden kunnen het oplossen van storingen een stuk eenvoudiger maken. Zoals de storing die bij een vrij jonge Audi A4 optrad.

Audi A4 2.0 TDI BPW

De Audi in kwestie is van bouwjaar 2009, met een 2.0 TDI (BPW) onder de motorkap en 175.000 kilometer op de teller. De auto is door een autobedrijf verkocht aan een goede klant die er slechts 150 zorgeloze kilometers mee heeft gereden. Toen begon er een controlelampje van het roetfilter te branden dat de gemoedsrust van de nieuwe eigenaresse niet ten goede kwam. Slechts een kwartier nadat het lampje oplichtte viel de motor uit. De garage werd gebeld, de eigenaresse kreeg vervangend vervoer en de Audi werd aan de diagnoseapparatuur gehangen.

Er kon geen regeneratie van het roetfilter plaatsvinden, maar waarom werd niet duidelijk.

Het uitlezen van de foutcodes verschafte slechts in beperkte mate duidelijkheid. Er kon geen regeneratie van het roetfilter plaatsvinden, maar waarom werd niet duidelijk. Omdat de garage vermoedde dat het roetfilter verzadigd was, werd het filter vernieuwd. Een kostbare operatie, maar niet zonder gevolg: de motor draaide weer als een zonnetje, hetgeen ook het geval was toen de auto verkocht werd. Helaas voor de garage meldde de eigenaresse zich na een week alweer met dezelfde klachten. De auto begon te pruttelen en was maar moeilijk aan de gang te houden. Vele uren storingzoeken boden geen soelaas en daarom werd ik ingeroepen voor een techspertise.

Audi-A4-2.0-TDI-BPW-nokkenasOmdat de Audi door een andere partij aan de verkopende garage geleverd was, besloot ik eerst eens contact op te nemen met de leverende partij. Het bleek meteen raak: de Audi was ingeruild met een defecte cilinderkop. Via de aftermarket werd een revisiekop, compleet met nokkenas en klepstoters aangeschaft en in de Audi gemonteerd. Na de reparatie liep de motor als het spreekwoordelijke zonnetje en ging de auto de handel in. De leverende partij had te goeder trouw gehandeld. Wat men echter niet wist, is dat er voor deze BPW motoren verschillende nokkenassen leverbaar zijn.

Extra inspuitcyclus alleen mogelijk met de juiste nokkenas

Audi levert namelijk verschillende nokkenassen voor motoren met en zonder roetfilter, en deze nokkenassen kunnen niet door elkaar gebruikt worden. De verschillen tussen deze beide nokkenassen zijn minimaal en voor het monteursoog nauwelijks waarneembaar. Motoren met een roetfilter hebben een verlengde nok voor de pompverstuiver. Wanneer het roetfilter geregenereerd moet worden wordt er extra brandstof ingespoten. Deze extra hoeveelheid moet ingespoten worden na het reguliere inspuitmoment.

Een oplopend drukverschil duidt op een vervuild filter, en dit is voor de ECU het signaal om de regeneratie te starten.

Deze inspuitcyclus heeft als gevolg dat de temperatuur van de uitlaatgassen stijgt waardoor het opgeslagen roet in het roetfilter verbrandt. Het schoonbranden van dit filter moet met regelmaat gebeuren, anders raakt de boel verstopt, zoals bij deze A4 aan de hand was. Aan de in- en uitlaatzijde van het roetfilter zitten namelijk twee sensoren die het drukverschil aan weerzijden van het filter meten. Een oplopend drukverschil duidt op een vervuild filter, en dit is voor de ECU het signaal om de regeneratie te starten.

Nieuwe cilinderkop heeft nokkenas voor diesel zonder roetfilter

Een belangrijke voorwaarde hiervoor is dat de verstuiver extra brandstof kunnen inspuiten, iets dat met de nokkenas van een dieselmotor zonder roetfilter niet kan. En daar zat de crux: bij het vervangen van de cilinderkop had men geen acht geslagen op de verschillende nokkenasvarianten. De nieuwe cilinderkop was geleverd met een nokkenas voor een diesel zonder roetfilter. Omdat het type nokkenas achterhaald kan worden via het chassisnummer, is het redelijk eenvoudig om het goede type te achterhalen.

Uiteindelijk is het goede type nokkenas gemonteerd waardoor de Audi weer functioneert zoals het hoort. Een klein verschil, maar met grote gevolgen. Maar je moet het maar net even weten.

 

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

3 reacties

  1. vanaert,peter op

    Heb met volle aandacht uw expertise gelezen en voel dat u dat op een neutrale manier doet. Ik heb een a4 2.tdi die had op het dashbord regelmatig dat egr melding.dat werd nagekeken en gereset. Op een bepaald moment was het uit en ik ging de autostrade op +-70km/u ik zat al in 5en versnelde.even hield hy in en zag in een moment zwarte rook.ik vermoedde dat het regeneratie pro es was gestart dus gaf gas.hy rookte niet meer en ik wou naat 6 gaan maar voelde dat men gaspedaal niet luisterde en de motor op vol vermogen doorging naar 150km/u heb nog met het pedaal gedpeeld maar hy reageerde niet.kontakt afzetten terwyl men ryd kan niet,uit versnelling zou de motor onbelast in toer gaan dus ben in beginnen remmen om hem tot stilstand te dwingen wat niet gewoon lukte.byna stil zal men didtributiriem het hebben begeven en stond ik direkt stil met een kapotte motor omdat in versnelling de motor nog meegenomen wordt dus een klep ineen cilinder en een gat in de carter geslagen.op de moment kwam er een plzs olie oner de auto uit ,dat heeft meer dan 2zakken korrels gekost en was niet clean.naar huis gedepaneerd.telefonisch zei de garagist dat het allemaal wel zal meevallen maar ik wist al dat dat niet kon dus informeerde voor een nieuwe motor en bood s’maandags een andere auto aan om klaar te maken voor de keuring.terwyl hy et mee bezig was praatten we over de audi en hy werd nerveus want hy stak de vitton van de mazoetfilter kapot en er zo terug in.het gesprek liep uit dat ik by hem niet meer moest komen,na 17 klant.heb het aan men verzekering doorgegeven en een afspraak by een audigarage geregeld want ze beweerden hem te kunnen uitlezen en zien wat et gebeurt was.hier werw ik weer in het zak gezet want ik kreeg de uitlezing niet aleen een samenvatting van vaststelling.de kontroleur die ik later van de verzekering toe gewezen kreeg was een cowboy die interesse had me een motor te verkopen en fantasseerde dat de turbo op hol was geslagen.maar by vag heeft men me gegarandeert dat daar geen oorzaak lag.geen speling en de whasteklep werkte feilloos.komt de inspecteur van de tegenparty ,meet evenmin de enginecomputer uit en haalt fantazieën naar voor dat er klepveer kan gebroken zyn en de motor op olie is op hol geslagen.als men voet van het gaspedaal is is er geen lucht en verbranding op olie zou ik de overkant van de autostrade niet kunnen gezien hebben van de blauwe rook dat zoiets teweeg brengt.zelf ben ik van mening dat het cascadesysteem tussen men luchtregelklep en de enginecomputer signaal bleef geven zodat men injectors gevoed bleven worden en ik dus een motor op vol vermogen heb stil gedwongen.op men dashbord heb ik nu de melding battery,koelwater,olie,remmen,koppeling en dat ecs teken.er zyn nog dettails maar dan wordt dit een boek.graag had ik een advies en of een mogelyk onderzoek.evenals een kopy van dit schryven en de rekening. Dank by voorbaat. Peter

    • Driving-Dutchman
      Driving-Dutchman op

      Beste Peter,

      Dank voor je bericht. We hebben deze doorgestuurd naar technische man Bert.

      Groet,

      Driving-Dutchman

Laat een reactie na: