Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rolls Royce Master Technician Frank van Dam Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Rolls Royce Master Technician Frank van Dam: “Ik haal het beste eruit”

    Auto Techniek 07-12-2017Geen reacties

    Hij is 29 jaar en wilde van jongs af aan maar één ding: sleutelen aan vrachtwagens. Nu is hij Rolls Royce Master Technician bij importeur en dealer CITO Motors in Eindhoven. Frank van Dam heeft nog maar één ambitie: alles perfectioneren.

    “Ik was dertien en wilde met mijn handen aan de gang. Ik kreeg interesse in vrachtwagens. Mijn overbuurman had een transportbedrijf met een werkplaats. Daar ben ik na school en op de zaterdagen mee gaan kijken. De buurman naast ons was automonteur, dat boeide me en wilde ik ook.”

    Frank leerde op de LTS de basics van het autovak. “Ik begon onderaan de ladder, vanaf daar ben ik het gaan opbouwen. Ik vond het leren geweldig en ging overal heel makkelijk doorheen.”

    Vieze handen boeiden me niet

    Het mooiste van het sleutelen aan vrachtwagens vond Frank het echte zware werk. “Van nieuwbouw-vrachtwagens tot koppelingen, cabines met schade wisselen. Dat wilde ik doen. Vieze handen boeiden me niets.”

    Vanaf zijn zestiende ging Frank vier dagen per week werken als leerling vrachtwagenmonteur bij een Mercedes dealer. De vijfde dag ging hij naar school voor de opleiding tweede monteur bedrijfswagentechnicus. Na zijn tweede-monteursopleiding ging Frank door voor eerste bedrijfsautotechnicus. “Toen ik 20 was ben ik een jaar te gaan werken, ik was klaar met school. In dat jaar heb ik APK, Tacho rit controlesysteem, mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald en het opleidingstraject van Mercedes-Benz gevolgd.”

    ‘s Morgens werkloos, ‘s middags nieuwe baan

    Door het zware werk en lichamelijke klachten, stapte Frank op zijn eenentwintigste over naar de Mercedes personenwagen-werkplaats. “Ik deinsde nergens voor terug, ik ging maar door en deed werk wat normaal een dag duurde in een halve. Dat heeft me lichamelijk genekt. Ik moest lichter werk doen, maar wilde wel vieze handen blijven krijgen, auto’s blijven maken en ben technisch specialist geworden.”

    Frank zag zijn nieuwe werk als een uitdaging. “Personenwagens is toch helemaal anders en ik werk heel perfectionistisch. Bij een personenwagen kan je dat toch iets beter laten merken dan bij een vrachtwagen. Dat werd toch meer mijn ding, het paste beter bij mij. Hier kon ik de puntjes op de i zetten.”

    Omdat hij meer van de wereld wilde zien, ging Frank op zijn drieëntwintigste aan de slag bij een Audi dealer die twee jaar later failliet ging. “Dat kregen we s‘ ochtends te horen en nog diezelfde middag zat ik met Marissa van Laarhoven van CITO Motors aan de telefoon. Ze wist van het faillissement, had goede dingen over mij gehoord en zocht iemand voor Jaguar Land Rover.”

    Een oud Audi-collega ging ook naar CITO Motors naar de Rolls Royce en Aston Martin werkplaats. “Toen hij besloot iets anders te gaan doen, heb ik daar op ingespeeld. Ik zei tegen CITO MOTORS, ik kan en wil dat en denk dat we dat moeten gaan proberen.”

    Ik dacht ‘is dit wel echt?’

    Op zijn vijfentwintigste ging Frank aan de slag als Rolls Royce en Aston Martin monteur. “Ik was nog echt jong en het is een behoorlijke functie. CITO Motors wilde wel dat we de samenwerking voor lange tijd aan zouden gaan. Anders is het niet zinvol. Er zit een zwaar opleidingstraject aan vast en er is best veel gemoeid met de merken. En dat vond ik geen probleem.” De deal werd gesloten en Frank dacht: “ik heb nu al bereikt wat ik wil bereiken. In een heel hoog segment aan auto’s werken. Dit gaat verder dan de puntjes op de i zetten.”

    Op zijn eerste dag als Rolls Royce monteur, liep Frank met een glimlach van oor tot oor de werkplaats in. “In het begin was het even aftasten, het zijn voor mij twee volledig nieuwe merken met totaal andere werkwijzen.”

    Omdat CITO Motors sinds 2012 officieel Rolls Royce dealer is, waren zijn eerste klussen standaard werkzaamheden. “Toen ik de eerste auto de werkplaats inreed, dacht ik wel ‘is dit echt?’. Zo van, ‘WOW’, goeiendag hee. Zo voelde ik me. Een onbeschrijfbaar gevoel.” 

    Rolls Royce Master Technician

    Iedere Rolls Royce dealer moet een Master Technician hebben. “Een half jaar nadat ik hier begonnen ben, ben ik aan de opleiding begonnen. Eerst word je junior technician. Dan leer je de basics, daarmee toetsen ze je. Je doet dan webbased trainingen voordat je naar het Sir Henry Royce institute gaat. Je leert dan ook alles over de historie van het merk. Dat duurde een jaar.”

    Het volgende jaar volgde Frank de senior opleiding en vervolgens mocht hij beginnen aan de Master opleiding. “Veel wist ik al, het zijn vooral productgerelateerde opleidingen. Je leert er alle ins en outs van Rolls Royce zoals bijvoorbeeld over de ‘Magic Carpet Ride’.”

    Magic Carpet Ride is het luchtveer-onderstel van Rolls Royce. “Het rijden in een Rolls Royce, kun je ervaren alsof je op een vliegend tapijt zit. Een Rolls Royce kijkt vooruit, denkt vooruit en adopteert zich aan hetgeen dat op hem afkomt. De Master Technician is vooral diagnosegericht, specialistisch werk, storingen zoeken en je leert er de details over elektronica.”

    Frank heeft heeft er vier jaar over gedaan om Rolls Royce Master Technician te worden en is er nu een van de tien ter wereld en de enige in Nederland. Hij spreekt ook met klanten. “Bij de verkoop van een Rolls Royce, wordt het team voorgesteld aan de klant. Als het nodig is, maak ik met de klant een proefrit en desnoods kijkt hij ook mee in de werkplaats.”

    Werken aan Rolls Royce is een beleving

    De Rolls Royce klant is volgens Frank een hele andere klant dan een Mercedes of Audi klant. “De lat voor een Rolls Royce klant ligt veel hoger. Alles moet perfect zijn, er zijn geen toleranties. De klant heeft het hoogste verwachtingspatroon binnen de autobranche en daar werk ik naar. Rolls Royce rijders zijn ook liefhebbers.”

    Als Master Technician, ververst Frank ook olie. “Het enige verschil met andere merken, is dat er een liter of zeven meer olie uit het blok komt. Maar verder gaat alles hetzelfde als bij andere merken.”
    Rolls Royce kijkt op diagnose-gebied continue met Frank mee. “Onze diagnoseapparatuur is gekoppeld met de fabriek. Zodra ik de stekker van de computer in de EOBD stop, zien ze wat ik doe. Mocht er een elektrische storing zijn, zien ze iedere actie die ik onderneem. Dit is om het product te verbeteren en voor trainingsdoeleinden. We kunnen zo ook snel schakelen en problemen snel oplossen.”

    Volgens Frank heeft Rolls Royce minder problemen dan andere merken. “Dat komt omdat onderdelen voor Rolls Royce langer zijn getest voordat ze gemonteerd worden.”
    Iedere dag bij Rolls Royce is volgens Frank leuk. “Omdat ik iedere dag iets anders doe. Het ene moment ben ik met onderhoud bezig, het andere moment ben ik met personaliserings-accessoires bezig. Het is echt een beleving voor me om aan deze auto’s te werken.” 

    ‘Take the best that exists and make it better, Strive for perfection in everything we do’ is de slogan van Henry Royce. “Ik kom zo iedere dag hier binnen. Mocht het product beter gemaakt kunnen worden, dan ga ik daar voor zorgen. Dit is echt wat ik wil. Zo lang Rolls Royce blijft ontwikkelen, blijf ik leren. Zo lang zij de lat hoger blijven leggen, werk ik daar naartoe. CITO MOTORS is ook een mooi bedrijf, ik zit hier goed. We brengen het beste in elkaar naar boven. En daar profiteert de klant uiteindelijk weer van.”

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleZo worden nieuwe auto’s getest op uitstoot en brandstofverbruik
    Next Article Blog Gijs Bosman: Vage schim

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?