Met 3D-print technologie kan van alles geproduceerd worden, van pen tot gebouw. Maar deze toepassing is een nieuwe in de reeks; een auto. Op de motor na, volledig geprint: de Strati.

Slechts 50 componenten

Hoewel er meerdere producenten de titel claimen, noemt het bedrijf Strati hun creatie de eerste volledig 3D-geprinte wagen. Of ze nu gelijk hebben of niet, hun auto is enorme prestatie. De Strati bestaat uit 50 3D-geprinte componenten. Ter vergelijking; gemiddeld zijn 30.000 onderdelen nodig om tot een auto te komen. 

Niet alleen dat,de auto is ook nog eens binnen 44 uur volledig geproduceerd. Dit alles biedt nieuwe mogelijkheden met betrekking tot ontwerp, immers bijna alles kan geprint worden. Maar de grootste klap kan gemaakt worden in de productiekosten, die hiermee aanzienlijk lager kunnen worden. De makers schatten dat ze het productieproces dusdanig efficiënt kunnen maken dat de productiekosten neer zullen komen op ca. 7000 euro. En daarbij is de Strati ook nog eens volkomen recyclebaar.

Bekijk hier de video van het productieproces van de Strati:

De hele wereldbevolking aan de auto

Als daar een stel ontwerpers met een IKEA mindset aan gekoppeld gaan worden, kan dat nog minder worden. Met dat kostenplaatje wordt een auto voor een veel groter deel van de wereldbevolking toegankelijk.Tata trachtte dit al te doen met de Nano, maar de 3D-techniek lijkt het nu echt mogelijk te maken.

Een dergelijke verschuiving in toegankelijkheid van motorisering vond laatst plaats in Europa in de jaren 50 met iconische voertuigen als de Vespa en de Fiat 500. 

Of de Strati echt de wereld gaat veranderen, is nog maar de vraag, maar de mogelijkheden die 3D-print techniek de auto-industrie biedt, zijn buitengewoon interessant. 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: