Begin april was ik op uitnodiging van importeur Moteo in het Zuid Limburgse Vaals aanwezig bij de Sym persintroductie van de 2014 modellen.

Ik bestempel mezelf als motorrijder en motorrijders rijden wat mij betreft niet op een scooter. Reden niet op een scooter moet ik eigenlijk zeggen, want mijn eerste impressie  -ja echt waar- van scooterrijden na 30 jaar motorrijden was positief. Heel positief.

Positief gevoel bij scooterrijden

De belangrijkste reden voor dit positieve gevoel over scooterrijden is de zithouding. Je zit heerlijk rechtop op het brede zadel achter een flinke ruit. Deze relaxte zithouding zorgt ervoor dat je lange ritten kunt maken zonder moe te worden. De grote ruit houdt je daarbij niet alleen uit de wind, maar zorgt er ook voor dat je niet bij het minst geringe buitje zeiknat regent. En regen heb ik gehad tijdens de introductie.

Persintroductie-Sym-motorscooters-DrivingDutchman-38Scooter maakt me relaxt

Extra relaxt werd ik omdat ik niet hoefde te schakelen. Je gaat zitten, start de motor en geeft gas, dat is alles. Na mijn testritten op verschillende modellen, is mijn conclusie dat scooters uitermate geschikt zijn voor woon-werkverkeer en rijden in de stad en op polderwegen. Hiervoor biedt Sym een breed assortiment scooters van 50 tot 600 cc.

Mijn scootervuurdoop startte met de Sym Maxsym 400i. Ik had een extra helm en een flinke fototas bij me, die ik zonder moeite onder het zadel kwijt kon. En dan was er nog ruimte over voor een slot, een flesje water en een broodtrommel. Dat was lekker, geen rugtas op je rug, maar vrij zitten. De Maxsym 400i is een fijne en goed handelbare scooter. Ook in het heuvelachtige Limburgse landschap heb je voldoende vermogen om goed van je plek te komen en met het overige verkeer mee te rijden.

Persintroductie-Sym-motorscooters-DrivingDutchman-01Sym Maxsym 600i geeft meer vertrouwen

Na de 400 was het de beurt aan de Maxsym 600i. Onder het zadel had ik minimaal zo veel ruimte tot mijn beschikking als bij de 400. Een groot verschil was echter de wegligging. De 600i is zwaarder dan de 400 en dat merk je tijdens het rijden. Niet dat de 400 niet goed op de weg ligt, maar de 600 geeft simpelweg nog meer vertrouwen in zijn kunnen. De schokdemping van de 600 is overigens beduidend stugger dan die van zijn kleinere broertje, maar de schokken worden keurig opgevangen door het riante en luxe zadel.

Na de ritten op de Sym 400 en 600 was het de beurt aan de lichtere 125 cc modellen. Ik had het echter heel graag andersom gedaan. De 125 cc’s zijn gewoon echt niet mijn ding. Toegegeven, in de stad, dorp of op provinciale wegen kun je er prima mee uit de voeten. Maar niet als die wegen in het heuvelachtige Zuid Limburg liggen.

Met de Sym Joymax 125i voor het A1-rijbewijs zijn de Limburgse heuvels enigszins te doen, maar het houdt niet echt over. De zitpositie op de kortere en smallere Joymax is ok. Ik rij echter liever op een ranke lichte motorfiets dan op een kleine scooter. De Joymax voelt lichtvoetig aan, heeft een goede wegligging en kan best hard door een bocht, maar toch heb ik niet het gevoel dat ik controle over de scooter heb. Ik denk dat het komt door mijn motorervaring. Alles wat lichter dan 180 kilo is, komt bij mij voor een nee in aanmerking.

Persintroductie-Sym-motorscooters-DrivingDutchman-16Sym Fiddle II 125 leuke Vespa-retro

Als laatste reed ik met de Sym Fiddle II 125. Een hele leuke retro Vespa-replica, het oog wil tenslotte ook wat. Maar voor mij is gevoel belangrijker en dat was niet helemaal goed bij deze scooter. Ik kan me voorstellen dat er genoeg (vrouwelijke) liefhebbers zijn die de Fiddle II willen hebben, zoals wel blijkt in landen buiten Nederland, maar voor mij zit ook deze er niet in.

Conclusie

Met de Sym 600 en 400 is het prima rijden, toeren en heerlijk genieten. Je hebt lekker veel vermogen, hoeft niet te schakelen en je kunt aardig wat bagage meenemen. De 125’s zijn prima voor de stad en het vlakke platteland. Je moet er echter niet mee de heuvels in gaan, want dan word je links en rechts om je oren gereden. In algehele zin is het scooterrijden mij honderd procent meegevallen. In plaats van 17 duizend euro sparen voor een Allroad, zou een Maxsym 600 een heel mooi en relatief goedkoop alternatief zijn.

Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: