Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Seat Leon ST X-PERIENCE, klein maar groots

    Auto 11-05-2015Geen reacties

    Een eerste indruk maak je bij mij maar een keer. Het staat 1-0 voor de Seat Leon X-PERIENCE 2.0 TDI 184 pk DSG 4-DRIVE. 

    Het is geen geheim, ik hou van multifunctionele SUV’s, grote stationwagens en snelle sportauto’s. En daar voeg ik nu een nieuw segment aan toe. Ik noem het compacte multifunctionele stations. Het moment dat ik in de Leon stap is veel-bepalend. Hoe ziet de auto eruit, hoe voelt hij, hoe zit hij, hoe ruikt hij en natuurlijk, hoe voelen de eerste meters?

    Lekker stevig en robuust

    Vanaf het moment dat ik met de Leon wegrij voel ik het al. Dit is een degelijke en robuuste auto. Het sportieve stuur met goed en prettig bedienbare knoppen voor het voertuigmenu en entertainmentsysteem voelt precies goed en ligt lekker in de hand. Het entertainmentsysteem met navigatie, audio en voertuiginformatie verdient ook qua weergave en bediening een dikke pluim. De uitstraling binnenin de auto is premium, dat hebben ze bij Seat in deze auto goed gedaan. De Leon ziet er in deze uitvoering erg mooi uit. Ik doel hierbij op details zoals de stoelbekleding, het stuur en het dashboard.

    Teaser Toledo 2012Meer dan alleen maar van A naar B

    De eerste meters voel je al dat dit een auto is die meer kan dan alleen maar van A naar B rijden. Het onderstel voelt stug, maar de auto is desondanks comfortabel. Seat heeft met de Leon X-PERIENCE een auto met een neutrale en goede wegligging neergezet. De rijprestaties zijn sportief en door het hoge koppel is de vierwielaandrijving geen overbodige luxe. En zelfs met die vier aangedreven wielen is het bij vol accelereren in een bocht nog even werken om de voorwielen in de juiste richting te krijgen.

    Je staat met de Leon niet voor lul tussen ander grof geweld.

    Weerstand in de besturing  versterkt het sportieve gevoel van deze Leon. Je voelt dat al op lage snelheid en je weet altijd precies wat er onder je en met de banden op het asfalt (of in het terrein) gebeurt. Rijden met de 184 pk diesel in de relatief lichte Leon is een genot. De besturing is direct en kort, het voelt alsof je in een sportauto op het circuit zit. Het is heerlijk om met de X-PERIENCE harder dan normaal een bocht te nemen. Hij nodigt je er gewoon voor uit. En hij heeft met een sprint van nul naar honderd in zeven seconden en een topsnelheid van 225 kilometer per uur ook echt iets voor je in huis. Je staat er in ieder geval zeker niet mee voor lul tussen ander grof geweld.

    Seat-Leon-ST-XPERIENCE-DrivingDutchman-4DRIVELekker soepel en snel

    Van de vier beschikbare rijmodi Normaal, Sport, Eco en Individual gebruikte ik op de snelweg vooral de Normale. De Seat is in deze modus lekker soepel en snel. In de Eco modus rij je weliswaar zuiniger, maar de auto is in deze stand niet vooruit te branden. Omdat de X-PERIENCE met zijn DSG zo lekker sportief is, schakelde ik op binnenwegen (buiten de bebouwde kom natuurlijk) meestal over naar de Sport modus om zo heerlijk met de flippers zelf te kunnen bepalen wanneer er geschakeld wordt.

    De automatische DSG versnellingsbak reageert in de Sportstand snel op de flipperbediening. Als je rond de 1.800 toeren per minuut opschakelt, begeef je je continue in de regionen met waarin de motor de meeste trekkracht heeft. Het is gewoon heerlijk om de stille diesel op deze manier de sporen te geven. Het genot van autorijden komt hierdoor bij mij weer helemaal terug.

    Seat-Leon-ST-XPERIENCE-DrivingDutchman-zijkantOok thuis in het terrein

    Doordat de X-PERIENCE iets hoger op zijn wielen staat dan de gewone ST kun je er onder andere mee het terrein in zonder dat je na een paar meter in een karrenspoor met je uitlaat op de grond hangt. Nee niet de Sahara (wel als je op de ‘aangelegde’ wegen blijft). In ieder geval zorgt het 4DRIVE systeem ervoor dat je in de winter niet snel sneeuwkettingen nodig hebt. En je kunt er, net als met de Mazda CX-5 AWD en Subaru Forester een aanhanger of caravan mee door het onverharde trekken. Het maakt de Leon ST X-PERIENCE in elk geval multifunctioneler dan zijn soortgenoten.

    Je kunt er net als met de Mazda CX-5 en Subaru Forester een aanhanger mee door de klei trekken

    Van de prijs moest ik toch wel even slikken. Je krijgt er wat mij betreft een gave, fijn rijdende en kwalitatief goede auto voor. Maar als ik 47 duizend euro uit te geven had voor een auto met vier aangedreven wielen ging ik toch even bij dealer over de Japanse SUV’s praten want die zijn groter en dus multifunctioneler. Overigens reed ik wel met de meest luxe en prijzige aangeklede uitvoering van de X-PERIENCE. De basisuitvoering is er al voor bijna 40 duizend euro. En daarvoor heb je dan ook echt een aparte en hele leuke auto.

    Seat-Leon-ST-XPERIENCE-DrivingDutchman-achterkantConclusie

    De Seat Leon ST X-PERIENCE is een hele fijne auto om lange ritten mee te rijden, ik voel me er fijn in. De auto is degelijk, de motor sterk en er zit van alles op, aan en in wat het goede gevoel versterkt. De Leon X-PERIENCE is een veelkunner en ondanks zijn compacte segment biedt hij toch veel ruimte.

    De prijs is even slikken, maar als je in de markt bent voor iets anders, goeds, leuks, aparts en nieuws, dan ben je bij Seat met de Leon ST zeker aan het goede adres. En je kunt altijd nog kiezen voor een Leon X-PERIENCE met voorwielaandrijving (vanaf 26.950,-) waarbij je dezelfde looks hebt en iets inlevert op de terreincapaciteiten. De Leon X-PERIENCE is er ook met 20 procent bijtelling in de 1.6 TDI 110 pk (vanaf 30.950,-).

    Technische gegevens:

    Brandstof: diesel
    Cilinderinhoud: 1.968 cc
    Cilinders/kleppen: 4/16
    Vermogen: 184 pk
    Koppel: 380 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 7,1 sec.
    Topsnelheid: 225 km/h
    Versnellingsbak: 6 v., sequentiële automaat (DSG)
    Gem. opgegeven verbruik: 4,9 l/100 km (gemeten: 5,8 l/100 km)
    Gewicht: 1.429 kg
    Prijs: vanaf: € 39.950*

    * Voor deze motorisering, vanaf 34.950 voor 4-DRIVE en vanaf 26.950 voor voorwielaangedreven X-PERIENCE

    Plus
    + Onderstel
    + Wegligging
    + Kwaliteit

    Min
    – Prijs met 4-DRIVE

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAudi TT clubsport turbo 2.5 TFSI in 3,6 seconden van nul naar honderd
    Next Article Potholes, oud blik en pick-up trucks

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?