Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Skoda 50 jaar geleden: 1000 MB van voor naar achter

    Auto 24-03-2014Geen reacties

    Een halve eeuw geleden, om precies te zijn op 2 april 1964, wordt in de Tsjecho-Slowaakse industriestad Mladá Boleslav de Skoda 1000 MB voorgesteld.

    Tekst Igor Stuifzand • De opvolger van de Spartak en de Octavia heeft een nieuwe layout, een zelfdragende carrosserie en wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde viercilindermotor, die tot ver in de jaren negentig het hart van alle Skoda’s zal vormen.

    Skoda 50 jaar geleden 1000 MB van voor naar achter Driving-DutchmanOm de productiekosten zo laag mogelijk te houden, kiest Skoda voor een combinatie van een achterin geplaatste motor en achterwielaandrijving. Dat is een ongeveer 15 procent goedkopere methode dan een watergekoelde motor voorin.

    De 1000 MB is een betrekkelijk grote auto, met een lengte van 4,17 meter en een wielbasis van 2,40 meter. Naast een lage prijs staan ruimte en gebruiksgemak tijdens de ontwikkeling boven aan het prioriteitenlijstje.

    Skoda 50 jaar geleden 1000 MB van voor naar achter Driving-DutchmanMet de 1000 MB neemt Skoda afscheid van het ruggengraatchassis dat het merk na de Tweede Wereldoorlog heeft gebruikt voor al zijn personenwagens. Ook de vormgeving van de 1000 MB is een grote stap vooruit. Moderne, strakke lijnen bepalen het ontwerp – uiterlijke overeenkomsten met de Volkswagen 1500 (Type 3) zijn wel te vinden.

    In eerste instantie verschijnt de 1000 MB alleen als vierdeurs sedan. Later volgt de tweedeurs MBX, maar met een totale productie van 2517 stuks blijft dat een zeer zeldzame verschijning. Skoda bouwt ook een ruime Combi op basis van de 1000 MB. Voor dit model blijft het helaas bij een prototype.

    Skoda 50 jaar geleden 1000 MB van voor naar achter Driving-DutchmanLichtgewicht motor

    Skoda’s nieuwe viercilinder heeft een slagvolume van 988 cm3 en is geheel van aluminium gemaakt. Het kale cilinderblok weegt slechts 9,6 kilo. Ondanks de eenvoudig te fabriceren lichtgewicht constructie is de motor geen exoot. Een centrale nokkenas bedient de kleppen door middel van stoterstangen en tuimelaars. Bij de introductie van de 1000 MB in 1964 levert de geheel achter de achteras geplaatste motor een vermogen van 37 pk.

    Ruimte voor vergroting biedt de motor volop. In 1967 verschijnt de Skoda 1100 MB, die een uitgeboorde 1,1-liter variant van de viercilinder heeft, maar ook het vermogen van de eenlitermotor gaat omhoog. In allerlei inhoudsvarianten zal Skoda de motor tot 1995 blijven produceren. Voorzien van elektronische brandstofinspuiting en gecomputeriseerde ontsteking, is de motor te vinden in de Skoda Felicia.

    Skoda 50 jaar geleden 1000 MB van voor naar achter Driving-DutchmanDe Skoda 1000 MB blijft tot 1969 in productie. Totaal worden 443.156 stuks gebouwd. Met name in Oost-Europa verkoopt de auto zeer goed, maar ook bij ons is hij populair vanwege de lage prijs en de verhoudingsgewijs grote hoeveelheid ruimte en comfort. De Skoda 100/110 die in 1969 volgt, is weinig anders dan een 1000 MB met een gemoderniseerd uiterlijk.

    Porsche 911

    In de jaren tachtig is Skoda een van de laatste merken die nog steeds vasthoudt aan een achterin geplaatste motor. De Tsjechoslowaakse auto’s zijn in goed gezelschap met de Porsche 911. De degelijkheid van de aloude viercilinder wordt getoond in de rallysport, waar Skoda een partij is om serieus rekening mee te houden. 17 jaar op rij weet Skoda de RAC Rally in Groot-Brittannië te winnen – in de categorie tot 1,3 liter.

    Skoda 50 jaar geleden 1000 MB van voor naar achter Driving-DutchmanUiteindelijk wordt in 1990, na 26 jaar, gestopt met de productie van de achterwielaangedreven modellen. Alle ogen in Tsjecho-Slowakije zijn gericht op de in 1987 aangekondigde Favorit, die de motor voorin heeft liggen en over voorwielaandrijving beschikt.

    Met de val van het IJzeren Gordijn en het communisme in Oost-Europa, wordt Skoda geprivatiseerd en krijgt het merk te maken met de sterke concurrentie uit West-Europa, Japan en Zuid-Korea. Om de toekomst van de autofabriek veilig te stellen, wordt in 1990 een samenwerkingsverband aangegaan met Volkswagen.

    Skoda 50 jaar geleden 1000 MB van voor naar achter Driving-DutchmanTegenwoordig wordt Skoda door iedereen voor ‘vol’ aangezien, maar dat was 25 jaar geleden wel anders. Inmiddels zijn de meningen over de oudere Skoda-modellen ook een stuk milder geworden…

     

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRadical Ducati STR4 by Van den Boom
    Next Article Mercedes-Benz SL al 25 jaar tijdloos

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?