Ssang-Yong heeft na de introductie van de Tivoli de smaak in Europa te pakken gekregen en introduceert nu de XLV, een crossover-achtige ruimteauto in het C-segment met 4WD kenmerken. En de Koreanen hebben ‘m de dynamische naam eXciting smart Lifestyle Vehicle gegeven. Of de XLV zijn naam eer aan doet mocht ik tijdens de Nederlandse persintroductie ervaren.

Ssang-Yong XLV voorkant Driving-DutchmanOm maar meteen met de deur in huis te vallen, exciting kan ík de Ssang-Yong XLV niet noemen. Zijn uiterlijk is excentriek, de één vindt het mooi, maar ík niet. Kleur bepaalt hierin heel veel, ik reed met een zwarte, maar in het wit of blauw met zwarte accenten, word ik iets milder. Wel fraai is het interieur. Dit is mooi vormgegeven met veel aandacht voor materiaal en kwaliteit. De XLV biedt daarnaast bijzonder veel ruimte aan passagiers en bagage. Hij is dan ook maar liefst 25 centimeter langer dan de Tivoli die op hetzelfde platform geproduceerd wordt.

Ruimte en kwaliteit, maar ook minpuntjes

Je zit in de Ssang-Yong. De stoelen zijn comfortabel, stevig en geven aan zowel zitvlak als rug fijne steun. Dat maakt de XLV een fijne auto voor de lange afstanden. Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zo is het stuur alleen in hoogte verstelbaar en niet in diepte, al komt hier volgens de importeur binnenkort verandering in. Nog een puntje: de armsteun is wat ver naar achteren geplaatst waardoor hij als je dicht bij het stuur zit niet lekker tot zijn recht komt.        

Ssang-Yong XLV achterzijde Driving-DutchmanEn als ik dan toch met de minpuntjes bezig ben, dan ook meteen maar het entertainmentsysteem benoemen. De audiogeluidskwaliteit is echt niet om over naar huis te schrijven. En mocht je gebeld worden, dan is de kans dat jij de beller en de beller jou niet of niet goed kan verstaan. Zowel audio- als telefoongeluid klinkt schel.  

Ontworpen voor Europa

Ik reed met de 1.6-liter turbodiesel met 115 pk en handgeschakelde versnellingsbak. Het motorblok is al vanaf 1.500 toeren goed sterk waardoor de auto lekker en soepel rijdt. Bij 100 kilometer per uur maakt de motor slechts ongeveer 1.700 toeren per minuut, waardoor het brandstofverbruik laag blijft. Zowel de handgeschakelde diesel als benzine versie staat na de zomervakantie vanaf 27 duizend euro in de showroom. Automatische versnellingsbakken en vierwielaandrijving staan op de optielijst.

Ssang-Yong XLV dashboard Driving-DutchmanDe Ssang-Yong XLV is oorspronkelijk ontworpen voor Europa en dat voel je. De carrosserie wordt degelijk afgeveerd en heeft sportieve aspiraties. Bochten neem je door de directe besturing gladjes, zonder het gevoel te hebben dat je, ondanks zijn hoge koets, overhelt. Op oneffen ondergronden geeft het onderstel echter wel wat rijgeluiden door naar de passagiersruimte. Iets meer isolatie was hier op zijn plaats geweest.

Ssang-Yong doet een Kia’tje

Ssang-Yong doet een Kia’tje. Dat is mijn belangrijkste conclusie na mijn rit met de XLV. De Koreanen bieden veel waar én ruimte voor je geld. Veel marketingbudget is er echter niet en onbekend maakt onbemind. Het zal wel een tijdje duren voor we de Ssang-Yong XLV wat vaker in het Nederlandse straatbeeld zullen tegenkomen. De Koreanen worden daarbij ook niet echt geholpen door het Nederlandse fiscale autoklimaat. Dat is anders dan in een aantal van de ons omringende en nabij gelegen landen zoals België, Polen, Duitsland en Zwitserland. Ze gaan daar nog niet als warme broodjes over de toonbank, maar 16 duizend euro in België voor een auto met deze kwaliteit en ruimte is een zeer interessante investering.

Ssang-Yong XLV bagageruimte Driving-DutchmanDe prijs is dan waarschijnlijk ook de doodsteek voor de Ssang-Yong XLV. Want voor 27 duizend euro is er een boel ander lekkers in dit segment te koop. Misschien niet met zoveel ruimte als de XLV, maar wel met bijvoorbeeld zeven jaar garantie en standaard een automatische versnellingsbak zoals de Kia Niro. Als Ssang-Yong de XLV voor drieduizend euro minder in Nederland op de markt kan zetten, worden ze spekkoper. Wellicht een kwestie van tijd als de productie door de stijgende Europese verkopen opgeschroefd kan worden.       

Plus
+ Ruimte
+ Rijprestaties (diesel)
+ Kwaliteit

Min
– Audiogeluidskwaliteit
– Rijgeluiden interieur
– Prijs

Ssang-Yong XLV zijkant Driving-DutchmanInformatie

Merk: Ssang-Yong
Model: XLV             
Type: 16L e-XDi 160 Sapphire 
Prijs: vanaf € 27.000,- (ovb)
Prijs testauto: € 35.750,- incl. navigatie en metallic lak
Motor: 1.597 cc viercilinder, 115 pk
Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
Brandstof: Diesel
Topsnelheid: 170 km/h
Opgegeven verbruik: 5,1 l/100km
CO2-uitstoot: 121 g/km
Energielabel: F
Garantietermijn: 5 jaar, 100.000 km
Carrosserie: 5-deurs, SUV
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 720 – 1440 liter
Laadvermogen: 565 kilo

Ssang-Yong XLV cockpit Driving-Dutchman

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: