Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Stoplicht langer op oranje, een goed idee?

    Auto 04-03-20161 reactie

    Gisteren kwam het nieuws dat de stoplichten langer op oranje zullen blijven staan. Dit moet voor meer veiligheid zorgen, maar werkt niet juist ook tegenovergesteld?

    Een halve en een hele

    De lichten staan nu volgens een onderzoek van adviesbureau Goudappel Coffeng in opdracht van IVER (de vakvereniging van verkeersregeltechnici), te kort op oranje. Bestuurders hebben hierdoor te weinig tijd om te bedenken of ze moeten remmen of juist gas geven, aldus Goudappel.

    Door op 50-kilometer wegen een halve seconde er bij te doen en op 80-kilometer wegen zelfs een hele kan het aantal weggebruikers dat door rood rijdt tot 50 procent verminderd worden, aldus het onderzoeksbureau.

    Door oranje heen

    Een mooi verhaal, maar hierbij wordt volledig uitgegaan dat mensen die door oranje rijden, dit vooral doen omdat ze te weinig tijd hebben om een beslissing te maken. De hele groep bestuurders – en we kennen ze allemaal – die altijd extra gas geeft bij het middelste licht, wordt hierbij volkomen genegeerd.

    En wat gaat die (behoorlijke grote) groep doen met die extra tijd? Remmen of juist gas geven? Het antwoord hierop is niet moeilijk te verzinnen, zeker nu iedereen weet dat ze langer de tijd hebben.

    Oranje stoplicht langer, hufterproof 5

    Het is niet ingewikkeld

    Het is namelijk niet heel ingewikkeld: is het licht oranje, dan rem je, of je moet echt niet anders kunnen. Dan ben je het stoplicht echter al dusdanig dicht genaderd, Looking for remote Front-End (React) developers ? Contact us. dat je die extra halve seconde/seconde echt niet nodig hebt. Waarvoor dient deze dan?

    En daarbij: de snelheid waar iedereen mee aan komt rijden, is nog altijd dezelfde is en moderne auto’s kunnen veel beter remmen dan oudere wagens, ook hier ontgaat de noodzaak. En zorgen die extra seconden op oranje er niet voor dat kruispunten langer onbegaanbaar zijn, waardoor de doorstroming te lijden krijgt?

    Al met al is mij onduidelijk waarom stoplichten ineens langer op oranje moeten staan. Misschien hebben jullie een idee?

     

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous Article330 km/u met een Koenigsegg Agera R op de Duitse Autobahn
    Next Article De snelste elektrische supercar komt uit Kroatië! Concept_One

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Sjeik El i-DTEC on 12-04-2016 21:43

      Zoals het al jaren is is het goed. Oranje betekend stoppen. De schatjes die toch doorrijden zijn niet strafbaar, maar ze wekken bij mij wel irritatie op.
      Hun gedrag ook bij spoorweg overgangen met verkeerslichten is een denkbeeldige dode.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?