Gisteren kwam het nieuws dat de stoplichten langer op oranje zullen blijven staan. Dit moet voor meer veiligheid zorgen, maar werkt niet juist ook tegenovergesteld?

Een halve en een hele

De lichten staan nu volgens een onderzoek van adviesbureau Goudappel Coffeng in opdracht van IVER (de vakvereniging van verkeersregeltechnici), te kort op oranje. Bestuurders hebben hierdoor te weinig tijd om te bedenken of ze moeten remmen of juist gas geven, aldus Goudappel.

Door op 50-kilometer wegen een halve seconde er bij te doen en op 80-kilometer wegen zelfs een hele kan het aantal weggebruikers dat door rood rijdt tot 50 procent verminderd worden, aldus het onderzoeksbureau.

Door oranje heen

Een mooi verhaal, maar hierbij wordt volledig uitgegaan dat mensen die door oranje rijden, dit vooral doen omdat ze te weinig tijd hebben om een beslissing te maken. De hele groep bestuurders – en we kennen ze allemaal – die altijd extra gas geeft bij het middelste licht, wordt hierbij volkomen genegeerd.

En wat gaat die (behoorlijke grote) groep doen met die extra tijd? Remmen of juist gas geven? Het antwoord hierop is niet moeilijk te verzinnen, zeker nu iedereen weet dat ze langer de tijd hebben.

Oranje stoplicht langer, hufterproof 5

Het is niet ingewikkeld

Het is namelijk niet heel ingewikkeld: is het licht oranje, dan rem je, of je moet echt niet anders kunnen. Dan ben je het stoplicht echter al dusdanig dicht genaderd, dat je die extra halve seconde/seconde echt niet nodig hebt. Waarvoor dient deze dan?

En daarbij: de snelheid waar iedereen mee aan komt rijden, is nog altijd dezelfde is en moderne auto’s kunnen veel beter remmen dan oudere wagens, ook hier ontgaat de noodzaak. En zorgen die extra seconden op oranje er niet voor dat kruispunten langer onbegaanbaar zijn, waardoor de doorstroming te lijden krijgt?

Al met al is mij onduidelijk waarom stoplichten ineens langer op oranje moeten staan. Misschien hebben jullie een idee?

 

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

1 reactie

  1. Sjeik El i-DTEC op

    Zoals het al jaren is is het goed. Oranje betekend stoppen. De schatjes die toch doorrijden zijn niet strafbaar, maar ze wekken bij mij wel irritatie op.
    Hun gedrag ook bij spoorweg overgangen met verkeerslichten is een denkbeeldige dode.

Laat een reactie na: