Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Dit stopt Ford allemaal in de nieuwe Focus om jouw leven beter en veiliger te maken
    By Rob Blom

    Dit stopt Ford allemaal in de nieuwe Focus om jouw leven beter en veiliger te maken

    Techniek 13-12-2018Geen reacties

    “De meest innovatieve en dynamische Focus ooit”, belooft Ford ons. We reden er een test mee en schreven er een review over. In dit artikel gaan we dieper in op de technologieën die Ford in de Focus biedt.

    De nieuwe Focus die sinds mei 2018 te koop is, is uitgerust met de meest geavanceerde reeks rijassistentie technologieën die Ford naar eigen zeggen ooit aan klanten heeft aangeboden. Aan de basis hiervan staan drie radars, twee camera’s en maar liefst twaalf sensoren. Laten we eens kijken wat we zoal in de Focus aantreffen.

    Ford Focus Co-Pilot360 Driving-Dutchman
    Ford Focus Co-Pilot360

    Ford Co-Pilot360

    Ford Co-Pilot360 is een pakket van geavanceerde technologieën, die de veiligheid, de rij- en parkeerprestaties verbeteren en zijn ontwikkeld om de rijbeleving comfortabeler, relaxter én veiliger te maken. Sommige kennen we al en vinden we ook in andere automerken. In het pakket van de Ford Focus vinden we onder andere de volgende zaken.

    Adaptieve Cruise Control (ACC) in combinatie met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centering laten de Focus in de file automatisch optrekken, afremmen en stoppen. ACC zorgt er tevens voor dat de Focus een veilige afstand ten opzichte van zijn voorliggers bewaart. Speed Sign Recognition past de snelheid van de auto aan op basis van informatie van het navigatiesysteem en verkeersborden langs en boven de weg. Lane-Centring houdt de auto in het rechte spoor en in het midden van de weg.

    Ford Focus Pre-Collision Assist met Pedestrian en Cyclist Detection Driving-Dutchman
    Ford Focus Pre-Collision Assist met Pedestrian en Cyclist Detection Driving-Dutchman

    Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen helpt Active Park Assist je met het vinden van een parkeerplek die ruim genoeg is en parkeert de auto voor je in. In auto’s met handgeschakelde versnellingsbak moet je zelf de rem, koppeling en de schakelpook bedienen. In auto’s met automatische transmissie hoef je alleen maar een knop ingedrukt te houden en de auto doet alles zelf!

    Om kop-staart botsingen, voetgangers en fietsers te beschermen is er Pre-Collision Assist met Pedestrian and Cyclist Detection aan boord. Deze technologie herkent obstakels en remt de auto af. Nog zo’n mooi systeem is het Adaptive Front Lighting System met een op camera gebaseerde Predictive Curve Light en Sign-Based Light. Deze technologie zorgt ervoor dat de koplampen een aangepast lichtbeeld geven bij het naderen van een bocht, kruispunt of rotonde en het zicht zo optimaal mogelijk is. Dankzij Glare-free High Beam worden tegenliggers bovendien niet door jou verblind als je vergeten bent je grootlicht uit te zetten. In wezen kun je het grootlicht dus altijd aan laten staan.

    Ford Focus Adaptive Front Lighting System Predictive Curve Light Sign Based Light

    Ford heeft nu een fraai Head-up Display in de Europese Ford Focus geplaatst. Het Blind Spot Information System met Cross Traffic Alert waarschuwt je als je tijdens het uitparkeren voor aankomend verkeer achter je dat je normaal niet zou zien. Het systeem kan indien nodig zelf remmen om een aanrijding te voorkomen. Dankzij een Rear wide-view camera kun je de omgeving van de auto 180 graden rondom in de gaten houden.

    Post-Collision Braking helpt om de impact van een aanrijding te verkleinen of indien mogelijk zelfs te voorkomen door de remkracht naar gelang de omstandigheden aan te passen als een mogelijke aanrijding gedetecteerd wordt. Dit systeem wordt geassisteerd door Evasive Steering Assist dat, zoals je uit de naam kunt opmaken, helpt om stilstaande of langzaam rijdende voertuigen heen te sturen en een ongeluk te voorkomen.

    En, ooit wel eens spook-gereden? In de nieuwe Focus wordt die kans geminimaliseerd door Wrong Way Alert dat je met toeters, bellen en beeld waarschuwt als je een inrijverbod negeert of mist.

    Geoptimaliseerd gewicht en aerodynamica

    De uitstoot van auto’s moet steeds lager, dus moet het brandstofverbruik omlaag. Ford heeft een flink aantal foefjes toegepast om dit te bereiken. Zo zorgt een Active Grille Shutter ervoor dat de grill automatisch afgesloten en de aerodynamica beter wordt als de motor voldoende koeling krijgt. Dankzij Air-curtain bumper inlets wordt rijwind om de voorwielen heen geleid om turbulentie rondom de wielen te voorkomen. Three-dimensional front wheel air-deflectors onder de voorbumper verbeteren de luchtstroom rondom de voorwielen.

    Air-curtain bumper inlets

    Aan de achterzijde van de auto optimaliseert Air seperation de achterbumper, lichtunits, spoiler en speciaal geprofileerde profielen langs de ruiten de luchtstroom om werveling te voorkomen. Ook is er extra luchtgeleiding onder de auto bij de middentunnel en rondom de brandstoftank en achteras. Met al deze maatregelen heeft de nieuwe Ford Focus een luchtweerstand van 0.273, de beste in zijn klasse.

    Ford heeft bij het ontwikkelen van de nieuwe Focus maar liefst 88 kilo gewichtsreductie ten opzichte van het vorige model gerealiseerd. 33 kilo hiervan komt op het conto van het onderstel. Zo heeft Ford onder andere zogenoemde ‘Bionische’ fusees toegepast. Het aluminium fusee is geïnspireerd op een skelet en is licht, maar toch stijf en sterk. Daarnaast zorgen een Holle stabilisatorstang voor en een Gewichtsbesparend remsysteem voor een nog lager gewicht.

    Door gebruik van ultra sterke en lichte metalen en andere materialen heeft Ford het chassis 25 kilo lichter kunnen maken. In het interieur is de Focus 17 kilo afgevallen dankzij onder andere geoptimaliseerde Stoel designs en lichtgewicht deurpanelen. Door een op maat gemaakte kabelboom en gewichtsbesparende elektrische componenten wordt zeven kilo gewichtsreductie geboekt. Dankzij de gereduceerde hoogte van het motorblok, lichtgewicht drijfstangen en zuigers en het ingekapselde hitteschild van de uitlaat, haalde Ford tot slot nog eens zes kilo van het totaalgewicht af.

    Veiligste Ford Focus ooit

    In de veiligheidskooi van de nieuwe Focus gebruikt Ford boriumstaal, het sterkste staal dat in de auto-industrie wordt toegepast. Borium zorgt voor 40 procent meer bescherming bij een frontale botsing. De warmgeperste stalen onderdelen worden blootgesteld aan temperaturen tot 930 graden Celsius. Vervolgens worden de onderdelen door robots in een hydraulische pers geladen die een sluitkracht heeft van maximaal 1.150 ton.

    Geavanceerde technologie en technische innovaties Ford Focus Driving-Dutchman
    Geavanceerde technologie en technische innovaties Ford Focus

    Door de onderdelen in slechts drie seconden te vormen en koelen wordt het boriumstaal zo sterk dat er een laserstraal heter dan lava voor nodig is om elk deel nauwkeurig in de uiteindelijke vorm te snijden.

    De warm-perslijn is volledig geïntegreerd in de assemblagefabriek van Ford in het Duitse Saarlouis en is een integraal onderdeel van de productie van de Ford Focus. Mede dankzij dit geavanceerde productieproces, heeft de Focus van Euro NCAP de maximale veiligheidsscore van vijf sterren behaald.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleFiat 500 TwinAir loopt op één cilinder door achterstallig onderhoud
    Next Article Test Jaguar I-Pace NV400, wat een beest van een auto

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?