Het ene moment rij je in de nieuwste Mercedes-Benz plug-in hybrid, het andere stap je in de Subaru Forester diesel boxer die alweer een tijdje meegaat. Ik heb in beiden genoten, maar mijn hart gaat uit naar de Subaru.

Ok, de auto’s zijn totaal onvergelijkbaar en (be)dienen beiden een compleet ander doel en doelgroep. De Mercedes-Benz is in alle opzichten en waar hij voor bedoelt is bijna perfect. Maar ik hou nu eenmaal meer van SUV’s met vierwielaandrijving. Waarom? Omdat ze ruim en multifunctioneel zijn.

Zo ook de Subaru. Rust en ruimte zijn twee kernwoorden die ik aan de Forester wil toeschrijven. De auto rijdt heerlijk soepel door de naadloos acterende CVT zonder schakelmomenten en het superzachte (smooth) onderstel dat toch voor een zeer goede wegligging zorgt en de auto nauwelijks laat overhellen. Dit zorgt tijdens het rijden voor een serene rust in de auto. Een rust die boven de 100 kilometer per uur helaas wel verstoord wordt door het panoramische schuifdak. Het mooie dak zorgt wel voor prettig licht in de auto, maar als je er niets om geeft en niet van windgeruis houdt kun je deze beter niet op de optielijst zetten.

Subaru-Forester-DrivingDutchman-interieurBeetje primitief

Binnenin de Forester is het nog een beetje primitief. Dit betekent niet dat het niet goed is, want alles wat in andere moderne auto’s zit kom je ook in de Subaru tegen. Het ziet er alleen allemaal wat gedateerd uit. Het werkt in ieder geval wel allemaal goed en zit ook precies op de goede plek. Vooral de bediening van het mooie en duidelijke multimedia display (ook in fel zonlicht) wil ik daarbij benadrukken. Je komt vanuit de goed zittende lederen voorstoel overal in de auto goed bij. Behalve bij de handbediende afdekkap onder het grote schuifdak. Die zit namelijk best wel ver weg voor mannetjes van 1 meter 76 die graag dicht bij het stuur zitten.

Beetje primitief, maar alles zit er in en op de juiste plaats en doet waar het voor gemaakt is.

Subaru blijft vasthouden aan de boxermotor, een motor waarbij de cilinders en zuigers van de viercilinder lijnrecht tegenover elkaar in tegengestelde richting bewegen. Op het blok zelf valt niets aan te merken, dat is net als de rest van de auto voor elkaar. Het motorblok is binnenin de auto nauwelijks hoorbaar. En dat is soms best wel een beetje jammer, want de diesel klinkt leuk. Tijdens het wegrijden en dan vooral met koude motor, valt op dat de auto als het ware met een klein hikje vooruit springt. Als de motor warm is en de snelheid boven de 30 kilometer per uur ligt is dit wat minder voelbaar. Volgens Subaru Nederland is dit fenomeen inherent aan de directe respons van de auto. “Dit komt doordat de Lineartronic via een koppelomvormer altijd in verbinding staat met de motor en dus direct reageert. Dit in tegenstelling tot auto’s die beschikken over een conventionele versnellingsbak. Wij horen vaker dat mensen even aan een Lineartronic CVT moeten wennen.”

Ook in het terrein een echte baas

Ook in het terrein kun je met de Forester prima uit de voeten. Het is een echte alleskunner, hoewel het echte groffe terreinwerk een lat te hoog ligt. Het is geen Land Rover Defender of Toyota land Cruiser. Maar met een caravan of paardentrailer erachter kom je in het terrein lekker ver zonder dat je je snel zorgen hoeft te maken dat je vast komt te zitten.

Om de prijs hoef je een Subaru tegenwoordig niet meer te laten staan. Deze Forester heeft een lagere instapprijs dan bijvoorbeeld de Mazda CX-5 met vierwielaandrijving. Dit zorgde niet alleen bij mij, maar ook bij anderen voor verbaasde gezichten. Subaru is bereikbaar geworden voor een breder publiek met een kleiner budget.

Subaru-Forester-DrivingDutchman-cockpitConclusie

De Subaru Forester is (bijna) een alleskunner. Mensen die een Subaru kopen, doen dat omdat het een Subaru is. En/of omdat ze er een caravan of paardentrailer achter willen knopen. Ik heb een week en bijna 1.000 kilometer met de auto gereden en heb er van genoten. Mede door het idee dat deze auto nauwelijks meer stuk gaat. En op lange afstanden en rijtijden zit de Forester prima.

Ben je in de race voor een SUV met vierwielaandrijving die niet stuk te krijgen is. Probeer dan ook even de Subaru Forester. Ik denk dat je verrast zult zijn over zijn prestaties en prijs. Confidence in Motion, of Vertrouwen in Beweging. Dat krijg ik in de Subaru Forester. Ik wil ‘m houden!

Subaru-Forester-DrivingDutchman-sideBekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

Technische gegevens:

Cilinderinhoud: 1.998 cc
Cilinders/kleppen: 4/16
Vermogen: 147 pk
Koppel: 350 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,2 sec.
Topsnelheid: 190 km/h
Versnellingsbak: Continue Variabele Transmissie (CVT)
Gem. opgegeven verbruik: 5,9 l/100 km (gemeten: 6,8 l/100 km)
Gewicht: 1.531 kg
Prijs: vanaf: € 38.000

Plus
+ Onderstel
+ Multimediasysteem
+ Prijs
+ Kwaliteit
+ Comfort

Min
– Windgeruis panoramadak

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: