Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Subaru WRX STI: raceauto voor op de weg

    Auto 19-07-20161 reactie

    Rijden in de Subaru WRX STI is een ervaring die je je leven lang niet zult vergeten. De wegligging en grip van deze auto zijn lastig te bevatten, zo goed. Zelfs na een week ermee rijden, blijft de snelheid waarmee je bochten kunt nemen intens verbazen, wat een machine!
    Subaru WRX STI raceauto voor op de weg 2

    Niet de meest subtiele

    De STI is niet de meest subtiele auto op de markt. Een enorme spoiler siert de achterklep met daaronder twee dubbele uitlaten en een diffuser, die aan de voorkant worden geëvenaard door een enorme luchtinlaat op de motorkap. Voorzien van Scooby-blauw, is het een auto die je meteen ziet staan en waar veel mensen naar kijken.

    Een WRX heeft helaas altijd een beetje het imago van een boy-racer. Het zijn ook voornamelijk jonge mannen met petjes die hun duim naar je opsteken als je langsrijdt, terwijl de boxermotor uit de uitlaten roffelt. Maar je doet deze auto echt te min door hem alleen weg te zetten als vervoersmiddel naar housefeesten en car-meetings. Want deze STI is namelijk een waanzinnige technische prestatie en een steengoede auto.
    Subaru WRX STI raceauto voor op de weg 1

    Een rally/race auto voor de weg

    De STI is de meest extreme versie en niets minder dan een rally/race auto waar een aantal zaken aan toegevoegd zijn om hem bruikbaar te maken voor een leven op de openbare weg. Voorzien van een 2.5-liter viercilinder boxer motor met een enorme turbo, heb je de beschikking over 300 pk en 407 Nm, die via het  Symmetrical All-Wheel drive systeem mechanisch verdeeld worden over alle vier de wielen.

    Hoe, waar en hoeveel kracht er op het wegdek wordt losgelaten, kun jij als bestuurder zelf beïnvloeden door middel van het SI-Drive systeem en het Driver Controlled Center Differential (DCCD). Het eerste systeem biedt drie verschillende rijmodi: Intelligent, Sport en Sport Sharp. Hiermee verander je de gasrespons, turbodruk en koppelkromme. Intelligent is de zuinige stand voor als je rustig door de stad rijdt, in Sport reageert de wagen feller op het gas en trekt wat sneller op. In Sport Sharp is de auto extreem fel en snel.
    Subaru WRX STI raceauto voor op de weg 6

    Een hyperintelligent differentieel

    Met het DCCD kun je zelf bepalen hoeveel kracht de auto naar de achterste wielen mag sturen. Hiervoor zijn drie automatische standen: een stand waarbij de auto het helemaal zelf regelt, een stand met meer kracht voor de voorwielen en een stand met meer kracht op de achterwielen. In 95 procent van alle gevallen is de stand waarbij de STI het zelf regelt verreweg het beste. Rij je op perfect asfalt, dan kan je wat meer kracht naar achteren doen, is het glibberig dan wat meer naar voren. Het DCCD kent ook een manuele stand, maar als je niet op het circuit rijdt of een echte rally, zou ik deze laten voor wat ie is.

    Maar waar het uiteindelijk natuurlijk allemaal om draait, is hoe de WRX STI rijdt. Met een simpele druk op de startknop slaat de boxer met een donkere brom aan. De handgeschakelde zesversnellingsbak glijdt met een korte klik in zijn eerste versnelling en je zet de SI-Drive met een simpele draai naar rechts in Sport Sharp. Zodra je rijdt en het gas helemaal naar beneden trapt, wordt je hoofd tegen je hoofdsteun aangeduwd en schiet de STI er vandoor.
    Subaru WRX STI raceauto voor op de weg 4Een ware racer

    Van nul naar 100 kilometer per uur duurt rond de vijf seconden, wat rap maar niet schrikbarend snel is. De ware kracht van dit rallymonster openbaart zich echter zodra er bochten in het spel komen. Dan merk je dat  je te maken hebt met de STI, waarvan de harde demping en vering rechtstreeks uit de racerij komen. De snelheid waarmee je namelijk bochten in kunt knallen en waarbij de wagen nog steeds netjes zijn lijn blijft volgen, is zo ongelooflijk hoog dat het lastig in woorden uit te leggen is.

    En dreig je iets te ver te gaan, dan hoef je alleen het gas vol in te trappen. Hierbij klauwt de vierwielaandrijving, geholpen door het intelligente differentieel, de banden diep in het asfalt, zand, grind of waar je dan ook op rijdt om je vervolgens als een raket de bocht uit te knallen. Niet alleen ongelooflijk maar ook zeer verslavend. En als je denkt dat het hard gaat,blijkt het allemaal nog veel harder te kunnen. Er zijn maar heel erg weinig straatauto’s die een dergelijke niveau van wegligging en grip kunnen evenaren.
    Subaru WRX STI raceauto voor op de weg 5

    Conclusie

    De Subaru WRX STI is een waanzinnig apparaat dat ongekend snel bochten kan nemen dankzij een perfecte wegligging en een hyperintelligent computergestuurd sperdifferentieel en motormanagementsysteem. Qua uiterlijk is het niet de meest subtiele wagen, maar kenners zullen meteen begrijpen waarom je voor deze auto gekozen hebt. Een klein nadeel is echter wel de prijs in ons land, want vanaf bijna 86 duizend euro is een hele hoop geld. Een groot deel daarvan komt door de Nederlandse BPM regels die de hoge uitstoot van de STI direct afstraffen. Maar heb je het geld, maakt het je niet uit als je door een hoop mensen bekeken wordt en hou je van bochten, dan is de Subaru WRX STI echt jouw auto!
    Subaru WRX STI raceauto voor op de weg 7

    Technische informatie

    Merk: Subaru
    Type: WRX STI
    Prijs: vanaf € 85.995,-
    Prijs testauto: € 90.995
    Motor: viercilinder boxer turbo
    Brandstof: Benzine
    Vermogen: 300 pk
    Koppel: 407 Nm
    Acceleratie 0 – 100 km/h: 5,2 seconden
    Topsnelheid: 255 km/h
    Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
    Gewicht: 1.482
    Opgegeven verbruik: 10,4 l/100km
    CO2-uitstoot: 242 g/km

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleChris Evans spreekt over mislukking Top Gear
    Next Article Koenigsegg One van 2 miljoen crasht op Nurburgring

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Dieseltje op gas on 05-08-2016 23:04

      Een leuke Subaru die veel vriendelijker geprijst is in België. €41.000.
      Over een jaar of 4 is bij invoer in Nederland het bpm rest bedrag aardig laag.

      Wie Den Haag graag dat hoge bpm gunt is niet goed bij zijn of haar hoofd.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?