De Suzuki Baleno is er met 1.2-liter motor vanaf 15 duizend euro inclusief bpm en btw en voor dat geld heb je heel veel ander spul. De competitie in zijn segment is groot, de tijd moet uitwijzen of de Baleno de harten van autorijdend Nederland kan winnen. Ik reed een weekje met de Baleno 1.2 High Executive Smart Hybrid, de nieuwe Giant Suzuki!

De Suzuki Baleno is een onderscheidend, maar niet uitgesproken avontuurlijk, cool of aansprekend model waar de meeste mensen tegenwoordig naar op zoek zijn. Het is naar mijn idee typisch een auto die vooral gekocht wordt door bestaande Suzuki rijders die weten welke kwaliteit ze kunnen verwachten en misschien een paar nieuwe autorijders.

Suzuki Baleno - Geen bijschrift_01Compact, maar zeer ruim

Die nieuwe groep Baleno-kopers zouden vooral gezinnen kunnen zijn die ruimte nodig hebben. Want ruim is de Baleno, zowel voor- als achterin. De voorruit is echter wel wat aan de lage kant waardoor je soms onder de daklijn door moet kijken om het verkeerslicht boven de weg te kunnen zien. De voorstoelen zijn ok, maar niet super comfortabel. Ik mis bijvoorbeeld steun onder mijn bovenbenen door de korte zitting en steun in mijn onderrug en aan de zijkant van mijn lichaam.

Hoe moeilijk ik het met het uiterlijk van de Baleno heb, het interieur maakt me veel gelukkiger. Het instrumentenpaneel en dashboard zijn mooi vormgegeven. Hoewel het dashboardplastic hard is, ziet het er wel premium soft-touch uit. De meeste knoppen en schakelaars die je nodig hebt om de auto te bedienen, zitten allemaal op de juiste plek en binnen handbereik, behalve de bediening van het mooie en duidelijke entertainmentdisplay. Als je naar het hoofdmenu wil of de instellingen wil veranderen, moet je erg ver naar rechts rekken om de aanraaktoetsen te bereiken.

Suzuki Baleno - Geen bijschrift_02Rijdt ok, maar stuur gevoelig

De 1.2-liter motor in mijn Baleno is soepel en voldoende krachtig. Je kunt in de derde versnelling met 25 kilometer per uur een bocht nemen zonder dat de auto gaat hikken. De vijfversnellingsbak schakelt heerlijk direct, maar ik mis een zesde versnelling. Niet om zuiniger te rijden, want dat doet deze Smart hybrid Suzuki wel, maar puur omdat 2.500 toeren bij 100 kilometer per uur wat mij betreft lager mag en de motor dan binnenin de auto minder hoorbaar zou zijn. Ik had continue de neiging om van vijf naar zes te schakelen. Bovendien grijpt de koppeling pas vrij laat aan. 

Sturen met de Baleno is even wennen. De auto reageert fel op de kleinste bewegingen. Dus ook tijdens inhalen, passeren of harde zijwind. Een bocht uitrijden en het stuur door je handen laten glijden, gaat ook sneller dan bij de meeste auto’s waar ik recent mee gereden heb. Het directe stuurgedrag maakt de Baleno een klein beetje nerveus. Het onderstel houdt de Suzuki goed op de weg, maar is voor een auto in deze klasse over hobbels een beetje aan de stugge kant waardoor op dat moment onderstelgeluiden het interieur binnendringen. 

Suzuki Baleno - Geen bijschrift_08Conclusie

De Suzuki Baleno is lekker stil, is er met 1.0-liter driecilinder vanaf 880 kilo en 1.2-liter viercilinder benzinemotoren vanaf 840 kilo. De 1.0 is er ook met 6-traps automatische versnellingsbak, de 1.2 kan ook met een continue variabele transmissie (cvt) geleverd worden. Zijn lage gewicht is fijn voor de wegenbelasting en het brandstofverbruik, zeker in de hybride uitvoering. Als je de portieren dicht doet, hoor je echter de wat blikkerige gewichtsbesparing. De Suzuki blinkt wel uit in uiterlijke kleinte en innerlijke ruimte. De Japanners kunnen door de Baleno hun slogan ‘Giant Suzuki’ weer uit de kast halen!

Plus
+ Ruimte
+ Brandstofverbruik 
+ Versnellingsbak
+ Lage gewicht

Min
– Lage voorruit
– Bediening infotainmentsysteem 

Suzuki Baleno - Geen bijschrift_06Informatie
Merk: Suzuki
Model: Baleno        
Type: 1.2 Dualjet Smart Hybrid Vehicle by Suzuki (SHVS) 
Gewicht: 840 kg
Prijs: vanaf € 14.999,-
Prijs testauto: € 18.699,-
Motor: 1.242 cc viercilinder, 90 pk
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: 5 v., handgeschakeld
Topsnelheid: 180 km/h
Opgegeven gemiddeld verbruik: 4,0 l/100km
CO2-uitstoot: 93 g/km
Energielabel: A
Garantietermijn: 3 jaar, onbeperkt km’s (carrosserie: 12 jaar)
Carrosserie: 5-deurs, hatchback
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvermogen: 525 kilo 

Suzuki Baleno - Geen bijschrift_07

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: