De importeur beaamt het direct: voor de nieuwe Suzuki Ignis is er geen middenweg. Of je wilt ‘m, of je wilt ‘m zeker niet. Geen ‘mwah, wel ok’ auto dus. Wat Suzuki prima vindt. Het maakt het werk voor de dealers namelijk een stuk gemakkelijker. Heeft een klant interesse, dan is de helft van het werk al gedaan. En om te kijken of die klant de goede keuze heeft gemaakt, kreeg ik de Ignis een weekje mee.

Postman Pat??, zie ik je denken. Pieter Post dan, bekender? Hoewel de testauto niet rood was maar wit, zijn de overeenkomsten verder legio. De Ignis is hoog, hoekig en slechts 3.70 meter lang, maar ik heb niet eerder een auto gereden die zo ingericht is op een efficiënt gebruik van de beschikbare ruimte.

Veel hoofdruimte 

Het is een prestatie dat een man van gemiddelde Nederlandse lengte achterin uitstekend kan zitten op de over een lengte van 16,5 centimeter te verschuiven achterstoelen, zelfs als voor hem zo’n zelfde man plaatsneemt. Ook de hoofdruimte is ruim voldoende door het hoge dak. En in de bagageruimte kun je ook met de stoelen in de achterste stand dan nog altijd een of twee koffers kwijt. Of talloze poststukken.

Natuurlijk zit er, ook hier, een addertje onder het gras. Wanneer je de Ignis meeneemt op de snelweg merk je wat ik bedoel. De hoekige Ignis is namelijk een lichtgewicht. Met een rijklaar gewicht van rond de 900 kilo in combinatie met een weliswaar praktische maar niet bijzonder gestroomlijnde koets is de auto extreem windgevoelig.

Dunne panelen, harde plastics

De dunne panelen, harde plastics en beperkte isolatie zorgen dat buitengeluiden snel binnendringen en dat de wind, aangevuld door bandenruis en motorgeluid een conversatie bij 120 kilometer per uur ernstig bemoeilijkt. De neiging om op te schakelen naar de niet aanwezige zesde versnelling is hierdoor lastig te bedwingen. De stoelen, die voor een niet al te lange afstand prima zijn, vind ik op de langere afstanden iets te weinig ondersteuning bieden.

Het infotainmentsysteem, op de tijdelijke Intro editie van de Ignis een extra luxe aanraakscherm met beter geluid, Spotify, bluetooth integratie, en TomTom navigatie, presteert prima. Het systeem toont tijdens het rijden de huisnummers aan beide kanten van de straat (indien geen bestemming is ingevoerd). Ideaal voor Pieter Post, maar ook handig als je globaal weet waar je moet zijn, maar net even wat hulp nodig hebt aan het eind van je reis.

Hou 2.000 euro in je zak

De 90 pk benzinemotor (standaard op alle versies) heeft niet veel moeite om de Ignis op gang te krijgen. Ik vergeet er bijna bij te zeggen dat ik in de hybride uitvoering reed, want tijdens het rijden merk je niets van het feilloze samenspel van beide. Met de tussensprint van 80 naar 120 heeft de Ignis wel wat moeite, waarbij de hoge hoekige vorm niet helpt. Naar keuze is de Suzuki Ignis ook met vierwielaandrijving beschikbaar maar ik zou de 2.000 euro daarvoor in je zak houden, wat ook het brandstofverbruik ten goede komt. Een verbruik van 1:20 tijdens de testweek vormde geen enkele uitdaging.

In de Stijl uitvoering krijg je voor ruim 3.000 euro meer dan de basisversie een volledig pakket aan veiligheidsvoorzieningen dat voorheen voorbehouden was aan auto’s in hogere segmenten, en daarnaast vele extra’s waaronder cruise control, automatische airconditioning, stoelverwarming, achteruitrijcamera en keyless entry & start. Met zo’n lijst is het ontbreken van een middenarmsteun licht verrassend.

Conclusie

Wees gerust. Met de Suzuki Ignis doe je geen miskoop. Maar bedenk vooraf goed wat je met de auto wilt gaan doen. Voor woon-werkverkeer met beperkte snelwegkilometers is de Ignis een uitstekende keuze. De flexibiliteit die de auto biedt is ongeëvenaard in zijn klasse, als we het al over een klasse kunnen hebben voor de in dit opzicht unieke Ignis. Het praktische uiterlijk en de relatieve zee aan binnenruimte hebben een keerzijde: de lichtgewicht materialen gaan ten koste van het comfort, wat zich met name op de snelweg wreekt. Rijd je veel lange afstanden, of wil je geen Ignis ongeacht het verhaal hierboven, dan kan de Suzuki dealer je ongetwijfeld een alternatief adviseren.

Informatie:

Merk: Suzuki
Model: Ignis
Type: 1.2 Stijl Smart Hybrid Intro
Brandstof: Benzine
Motor: 4-cilinder in lijn, 1.242 cc
Vermogen: 90 pk
Koppel: 120 Nm
Topsnelheid: 170 km/h
Versnellingsbak: 5 versnellingen handgeschakeld
Gewicht: 910 kg
Prijs vanaf: 14.499 euro
Prijs gereden model: 17.748 euro

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: