In een groeiende markt voor crossover modellen ligt de keuze voor een Suzuki S-Cross bij veel kopers niet voor de hand. En dat is eigenlijk wel gek, want de S-Cross is vernieuwd, heeft een hele nieuwe voorkant gekregen met veel chroom rond de grille. En daardoor oogt de auto een stuk jonger en zeker stoerder. Een stoere crossover spreekt veel kopers aan, dus een goede reden om hem eens aan de tand te voelen.

suzuki-s-cross-is-een-echte-no-nonsens-crossover_driving-dutchman-5Geen diesels meer

Laten we beginnen met de motoren. Normaal is de keuze reuze, maar dat geldt niet voor de S-Cross. Er kan gekozen worden uit twee benzinemotoren, de dieselmotoren zijn uit het gamma geschrapt. De twee turbobenzinemotoren zijn een driecilinder 1.0-liter Boosterjet met 112 pk en een viercilinder 1.4-liter Boosterjet met een vermogen van 140 pk. Ik reed met de 1.4-liter met handgeschakelde zesversnellingsbak. De versnellingspook schakelt heerlijk soepel door de versnellingen heen, maar heeft wel een beetje een lange slag. De 1.400 is een hele fijne motor die goed presteert bij lage, maar ook bij hogere snelheden en is ook nog eens erg stil.

suzuki-s-cross-is-een-echte-no-nonsens-crossover_driving-dutchman-6Een crossover staat per definitie wat hoger ‘op de poten’, de S-Cross is daar geen uitzondering op. Bijkomend voordeel is dat de instap en dus ook de zitpositie wat hoger is. Dus is de instap ook wat makkelijker en de hoge zitpositie zorgt ervoor dat je goed zicht hebt op alles om je heen. In mijn S-Cross zat ook nog een panoramisch schuif/kanteldak waardoor het interieur er behoorlijk licht en ruimtelijk uitzag. Dit panoramisch dak is standaard in de High Executive uitvoering. De voorstoelen en achterbank zijn aan de harde kant. Voor is er wel stoelverwarming, maar daar was ik geen fan van. Na enige tijd gaat de stoelverwarming uit, om vervolgens na een tijdje weer aan te gaan.

Reageren op vinger

Het interieur van de S-Cross ziet er strak en verzorgd uit. De gebruikte materialen zijn van het harde soort kunststof, maar zien er netjes uit. Het dashboard is erg overzichtelijk met een groot zeven inch kleuren aanraakscherm. Dit scherm werkt eenvoudig, maar reageert niet altijd even alert op de aanraking van mijn vinger. Aanwezig is Apple-Car Play  waardoor je eenvoudig de iPhone kunt gebruiken. Opbergplek voor de telefoon en kleine spullen is er voldoende. De bekerhouders zijn wat vierkant van vorm.

suzuki-s-cross-is-een-echte-no-nonsens-crossover_driving-dutchman-2Standaard aanwezig op alle S-Cross modellen is cruise control en op de High Executive uitvoering zelfs adaptieve cruise control en zelf remmend radar brake support. Mijn S-Cross was ook nog voorzien van AllGrip. Deze 4×4 aandrijving  drijft de voorwielen aan, maar zodra het detecteert dat de ondergrond glad is schakelt het over naar vierwielaandrijving. Met een knop tussen de voorstoelen kan je diverse rijmodi kiezen: Sneeuw, Sport, Auto en met de Lock-stand drijft het AllGrip systeem alle wielen aan. Dit en standaard zeven airbags plus de maximale score bij de Euro NCAP maakt de Suzuki S-Cross een hele veilige auto.

suzuki-s-cross-is-een-echte-no-nonsens-crossover_driving-dutchman-4Conclusie:

Het wegrijden de eerste keer gaat soepel en vlot. Vaak moet je even wennen aan de koppeling en het gaspedaal, maar dat is bij de S-Cross niet nodig. De motor pakt ook bij lagere toeren goed op. Eenmaal op snelwegsnelheid valt op hoe zuinig de S-Cross is. Bij snel genomen bochten merk je wel dat de koets wat overhangt, zonder dat je vertrouwen in de auto mist. Het sturen gaat prima, maar iets meer gevoel, iets meer weerstand  zou prettiger geweest zijn.

Door de S-Cross een nieuwe neus te geven is er een stoerder model ontstaan. De S-Cross is rijkelijk voorzien van veiligheidssnufjes, goed in balans en weet mij in ieder geval te overtuigen in zijn rijeigenschappen. Ruimte is er voldoende aan boord, vijf volwassen passagiers kan je makkelijk vervoeren. De Suzuki S-Cross is een echte no-nonsens crossover.

suzuki-s-cross-is-een-echte-no-nonsens-crossover_driving-dutchman-3Informatie:

Merk: Suzuki
Model: S Cross
Type:  1.4 liter (1.373 cc)
Brandstof: Benzine
Motor: vier cilinder 1.4 liter
Vermogen: 140 pk
Koppel: 220 Nm
Topsnelheid: 200 km/h
Versnellingsbak:  6MT
Gewicht: 1.290 kg
Prijs vanaf: € 21.841,91
Energielabel: C

Deel.

Over de schrijver

Mark Schuring

Mark Schuring is in het dagelijkse leven Senior ICT medewerker bij een Jeugdzorg organisatie, getrouwd en heeft 2 dochters. Mark reed motor, een Harley wel te verstaan, maar heeft door tijdgebrek de Harley vaarwel gezegd. Hij hoopt ooit een goede Shovelhead op de kop te tikken. Mark is gek van zowel klassieke, moderne, snelle en sportieve auto's en mag graag auto(sport) evenementen bezoeken. Op zaterdag poets hij regelmatig zijn E92. Daarnaast heeft Mark een beetje een horloge-tic en rookt hij op zijn tijd een sigaartje.

Laat een reactie na: