“Wat kun je nou vertellen over een Suzuki Vitara?,” dacht ik toen ik de auto op ging halen. En dat blijkt best veel en niet moeilijk te zijn, want de Vitara crossover is een ‘league on it’s own’.

Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

De Suzuki Vitara, wie kent hem niet? Tussen 1988 en 2001 is het Japanse terreinwagentje een redelijk bekende verschijning in het Nederlandse wagenpark geworden. En ik zeg bewust ‘wagentje’, want echt groot en ruim kon je de Vitara toen niet noemen. Totdat Suzuki besloot om de Vitara in 2015 nieuw leven in te blazen. Het resultaat: een betaalbare compacte crossover met veel ruimte, goede rijeigenschappen en met Suzuki’s optionele AllGrip zogenoemde “intelligente” vierwielaandrijving ook nog eens lekker voor een caravan en in het terrein. Een echte allrounder dus.

Suzuki Vitara interieur Driving-DutchmanSterk en soepel motorblok

Ik heb met de Vitara 1.6 diesel in drie dagen tijd ruim 1.250 kilometer gereden. En dan krijg je best een aardige indruk van de auto. Ik ben vooral zeer positief over de fijne, sterke en vooral soepele motor. Mijn Vitara was uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar veel schakelen hoeft niet. De trekkracht is over een heel breed toerengebied beschikbaar. Dat schakelen is ook zo’n lekker en fijn puntje van de Japanner. De schakelpook gaat kort en ferm door zijn schakelpatroon en de versnellingsbak valt mooi in zijn versnellingen. Bij 100 kilometer per uur draait het motorblok ongeveer 1.400 toeren.

Suzuki Vitara crossover Driving-DutchmanVoelt als een grotere auto

De Suzuki Vitara voelt tijdens het rijden zwaar aan, terwijl hij maar net iets meer dan 1.050 kilo weegt. En met zwaar bedoel ik niet de besturing, nee, dan bedoel ik dat de auto zwaarder aanvoelt dan hij eruit ziet. Binnenin de auto wordt dat gevoel versterkt door de opvallende hoeveelheid ruimte voor de bestuurder en passagiers voor- en achterin.

Het onderstel is stevig, zonder oncomfortabel hard te worden.

De besturing van de Suzuki Vitara is heel direct, de auto reageert op de kleinste stuurbewegingen. Hierdoor kan een auto soms wat nerveus aan voelen, maar het stabiele onderstel zorgt dat de Vitara stevig op de weg ligt. Daardoor voelt de Suzuki aan als een grote crossover of kleine SUV. Het onderstel is stevig, zonder oncomfortabel hard te worden. Sterker nog, de demping voelt bijna fluweelzacht aan. En dat terwijl de Vitara in bochten niet overhelt en een goed en betrouwbaar wegliggingsgevoel heeft.

Suzuki Vitara AllGrip Driving-DutchmanAndere punten waarop de Vitara voor mij uitblinkt zijn de stoelen, de zitpositie en de zithouding. In al die kilometers die ik met de auto gereden heb, heb ik niet één keer hoeven te gaan verzitten. Dat zegt wat mij betreft iets over het comfort en de kwaliteit van het zitvlakgedeelte en de steun in de rug en dan met name in mijn onderrug.

Niet helemaal geluidsarm

Binnenin is de crossover niet helemaal geluidsarm. Je hoort wat windgeruis bij het panoramadak, dat ook een beetje kraakt als het helemaal openstaat. Ook wordt er wat lichte vibratie van de motor en het onderstel doorgegeven. Maar verder zit alles wat je nodig hebt op, aan en in deze versie. Daarbij wil ik  het multimediasysteem benadrukken dat er erg fraai uitziet, zeer functioneel is en zich heel makkelijk laat bedienen. De cockpit met tellers en meters is duidelijk en overzichtelijk. Dat geldt ook voor het dashboard, waarvan me van het hart moet dat het er traditioneel, nog net niet ouderwets uitziet. Maar goed, smaken verschillen en net zoals over het uiterlijk van een auto kun je hier over discussiëren, maar iedereen heeft zo zijn voor- en afkeuren.

Het multimediasysteem ziet er fraai uit, is zeer functioneel en laat zich heel makkelijk bedienen

Bijna iedereen die ik de auto heb laten zien reageerde positief op zijn uiterlijk. Eenmaal in de auto waren ook die reacties positief. Alle positieve eigenschappen van de Suzuki Vitara hebben natuurlijk een prijs. En die valt wat mij betreft best mee. De allround Suzuki Vitara 1.6 Diesel AllGrip High Executive met vier aangedreven wielen kost net geen 32 duizend euro. Je hebt al een Vitara vanaf net geen 20 duizend euro. En voor dat geld krijg je heel veel auto.

Suzuki Vitara Rear Driving-DutchmanVolgens Bobberd van der Linden van Suzuki inclusief voor dit segment unieke features zoals Adaptive Cruise Control en Radar Brake Support. “Daar waarschuwt de auto je of remt hij indien nodig de auto af als je op een voorganger dreigt te botsen.”

Conclusie

Suzuki heeft met de Vitara een interessant alternatief voor grote (en dus kostbaardere) crossovers neergezet. Als je geen geldboom hebt, maar toch leuk wil rijden in een betrouwbare, ruime en degelijke auto waar je ook nog mee het terrein in kunt (of op vakantie naar de sneeuw zonder dat je er bij de eerste sneeuwvlok sneeuwkettingen omheen moet gooien), dan is de Suzuki Vitara AllGrip een auto waar je toch eens een proefritje mee zou moeten maken.

Suzuki Vitara cockpit Driving-DutchmanTechnische gegevens

Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Vermogen: 120 pk
Koppel: 320 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 12,4 sec.
Topsnelheid: 203 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
Gem. opgegeven verbruik: 4,7 l/100 km
Gewicht: 1.270 kg
Prijs: vanaf: € 19.999

Plus
+ Prijs/kwaliteit
+ Dieselmotor
+ Onderstel
+ Veelzijdigheid

Min
– Windgeruis
– Geluid panoramadak
– Vibratie

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: