Het is zonder enige twijfel goed dat steeds meer auto’s uitgerust worden veiligheids- en rijhulpsystemen. Waar vroeger mensen tijdens een ongeval dood gingen of ernstig letsel opliepen, blijven ze nu dankzij systemen die ongelukken voorkomen en onoplettende bestuurders helpen steeds vaker ongeschonden. Het nadeel is dat de technologie in de systemen voertuigen en reparaties steeds duurder en in de toekomst zelfs onbetaalbaar maken.

Airbags en sensoren

Volgens Bob Tschippert van de Amerikaanse verzekeringsmaatschappij Risk Theory hebben de geavanceerde systemen reparaties zo duur gemaakt, dat auto’s na een aanrijding steeds vaker en sneller totall loss verklaard worden. “Als je vroeger in een kop-staart aanrijding terecht kwam, had je schade aan de voorkant en de motor. Maar met alle airbags die nu afgaan ben je zo een paar duizend euro verder. En als er dan ook nog wat sensoren kapot zijn, worden de kosten alleen maar nog hoger.”

Amerikaanse en Europese overheden voorspellen daarbij dat we in de toekomst steeds meer kilometers gaan rijden. En in groeimarkten zoals China krijgen steeds meer mensen de kans om een auto te kopen. Als mensen meer gaan rijden en als meer mensen gaan rijden, blijft er minder ruimte over en zal het aantal ongelukken toenemen.

Totall loss criteria verschilt

Hoewel de criteria wanneer een auto totall loss is en hoe hij gerepareerd moet worden per verzekeringsmaatschappij verschilt, zien verzekeraars allemaal dat de reparatiekosten exponentieel toenemen. Dit is mooi voor de autofabrikanten die weer meer onderdelen kunnen verkopen en de aftermarket onderdelenleveranciers.

Niemand weet nog hoe ver de technologie in auto’s zich zal ontwikkelen. Maar er is al veel mogelijk en het maakt niet uit of een auto elektrisch is of niet. Ze hebben allemaal wielen, moeten allemaal een keer remmen en gebruiken allemaal hetzelfde stukje weg.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: