Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    est alfa romeo stevio b-tech
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Alfa Romeo Stelvio B-tech, driving-dutchman

    Auto 20-01-2020Geen reacties

    Het gaat helaas niet goed met Alfa Romeo, dat prachtige merk uit het land van passie en warmte. Zowel de Giulia als de Stelvio hebben vorig jaar teleurstellende verkoopresultaten laten zien en wij vragen ons al een tijd af hoe dat komt. Maar een uitgebreide test met de gelimiteerde Stelvio B-tech gaf ons ineens duidelijkheid. En bereid je maar vast voor: dat is geen goed nieuws.
    est alfa romeo stevio b-tech
    Het ligt niet aan de looks

    Het ligt in ieder geval niet aan de looks van de Stelvio, zeker niet in deze B-tech editie. Het is in onze ogen nog altijd een van die zeldzame SUV’s die wel klopt. Het formaat is ideaal, niet te groot en niet te klein, met exact de juiste verhoudingen. Dit laatste zorgt ervoor dat de auto veel compacter lijkt dan hij is, een toonbeeld van slim Italiaans design.

    De B-tech editie maakt het allemaal net even wat stoerder met zijn donkere elementen zoals de zwarte grille, donkere achterlichten, zwarte uitlaten en bijzonder fraaie donkere velgen. Het geeft de vriendelijke Alfa net even dat iets scherpere randje, zonder dat het – zoals we helaas vaak zien – over the top is.

    Ook binnenin heb je bijzonder weinig te klagen. Het interieur is voor Italiaans begrippen zeer strak en zelfs minimalistisch te noemen, maar wel vormgegeven met flair. Zeker als je het lef hebt, en dat zou je altijd moeten hebben, om de rode bekleding aan te vinken. Een keuze die veel auto’s zou misstaan maar niet deze grijze Stelvio; bijzonder smaakvol.
    est alfa romeo stevio b-tech
    De motor dan?

    Nee, er is werkelijk ook niets aan te merken op de aandrijflijn. De 2.0-liter turbobenzine produceert 280 pk en 400 Nm en weet de 1.635 kilogram zware SUV in 5,7 seconden op de 100 km/h te brengen met een top van 230 km/h. Nu zeggen dit soort cijfers weinig over hoe het in werkelijkheid aanvoelt. Gelukkig stelt de Alfa hier niet teleur. Door het fijne hoge koppel heb je in alle versnellingen bij ieder toerental voldoende kracht tot je beschikking om zeer vlot te accelereren met een lekkere punch bovenin.

    Over die versnellingen gesproken: de achttraps automaat is om door een ringetje te halen. Sneller dan veel bakken met een dubbele koppeling doet hij zijn werk naadloos en feilloos. En wil je echt even sportief rijden, dan functioneren de grote flippers achter het stuur ideaal. Ook op dit vlak is dus compleet onduidelijk waarom men de Stelvio vaak links laat liggen bij de aanschaf van een nieuwe auto.
    est alfa romeo stevio b-techFenomenale wegligging

    Waar de Stelvio volgens ons echt met kop en schouders boven alle andere SUV’s uitsteekt is zijn stuurgedrag. Zeker, een BMW X5 kan minstens net zo hard een bocht door, maar de gevoelige manier waarop de Stelvio dat doet is ongeëvenaard. Bij concurrenten heb je altijd het gevoel dat de auto’s hele slimme techniek aan boord moeten hebben om iets te kunnen wat eigenlijk niet kan.

    De Stelvio voelt echter aan alsof het 100% klopt. Deze auto kan zo eenvoudig met zoveel gevoel zo enorm hard een bocht door, op en top genieten. En ook bij snelle bochtenwisselingen blijft hij volkomen kalm en gevoelig. Het is de enige SUV die qua stuurgedrag daadwerkelijk aanvoelt als een normale personenauto en dat is wat ons betreft een enorm knappe prestatie.
    est alfa romeo stevio b-techWat is het dan?

    Het is niet het uiterlijk, noch de aandrijflijn en zeker niet de wegligging. Ook qua moderne technologie mis je niets in een Stelvio, want Lane Departure Warning, dodehoek sensor, adaptieve cruise control, Apple Carplay, enz, het zit er allemaal op. En met 5 jaar garantie, ongeacht de gereden kilometers, is het op dat vlak ook geen slechte koop.

    Er is echter een ding waarop de Stelvio zich in deze tijd misschien wel negatief onderscheid van andere merken: hij is niet flashy. Het dashboard wordt niet opgelicht door in 100 verschillende kleuren in te stellen LED-strips en er zitten geen enorme digitale schermen in. Qua opvallende moderne gadgets is het vrij karig.

    De conclusie

    Wat de Italianen gedaan hebben is een steengoede auto gemaakt, met een bizar goede wegligging, een heerlijke motor en een erg fijn interieur, een auto voor de echte autoliefhebber. En dat laatste is nu precies waar het mis gaat. De meeste autorijders die shoppen in deze prijscategorie zijn zelden meer bezig met echt autorijden, maar zoeken luxe vervoersmiddelen die er duur uitzien. Grote auto’s die uitstralen dat zij succesvol zijn en de mens vooral bezighouden op allerlei vlakken naast het autorijden zelf.  De echte autoliefhebbers, zij die een Alfa Romeo Stelvio B-tech wel op waarde kunnen schatten, verdwijnen. En als je er over nadenkt is dat eigenlijk best wel verdrietig.
    est alfa romeo stevio b-tech
    Alfa Romeo Stelvio B-tech

    Motor: 1.995 cc viercilinder Turbo benzine
    Vermogen: 280 pk bij 5.250 tpm
    Koppel: 400 Nm bij 2.250 tpm
    Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
    Topsnelheid: 230 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 5,7 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.635 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 10
    CO2-uitstoot: 161 g/km
    Energielabel: F
    Prijs vanaf: 73.325,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest BMW X6 M50i, nog één keer echt genieten dan
    Next Article Audi A7, of was het toch een A4, of toch een A7?

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?