Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    Auto Elektrisch 13-06-2022Geen reacties

    Samenvatting

    Als het gaat om elektrische auto’s, dan leven we in bijzondere tijden. De opkomst van deze nieuwe manier van transport wordt kritisch bekeken, waarbij voor- en tegenstanders elkaar soms in de haren vliegen. En zelfs zij die niet tegen zijn, zijn zeer ernstig als het gaat om zaken als rijbereik en acceleratie. Deze serieuze ondertoon vindt vaak ook de weg naar de elektrische auto zelf, wat zich meestal uit in letterlijk en figuurlijk zware auto’s. En wat is het dan fijn dat Fiat de elektrische 500 heeft. Eindelijk een EV die niets anders dan puur plezier uitstraalt én biedt. En daarin zijn wij niet de enigen, want in de maand april was het niet alleen de best verkochte elektrische auto van Nederland, maar zelfs van heel Europa.
    3+1

    Eerder reden wij al met de cabriolet versie, maar nu is het tijd aan het bijzondere model met het ‘extra’ deurtje, de 3+1. Om maar meteen met deze extra feature te beginnen: aan de rechterzijde van de auto bevindt zich achter de gewone portier een extra ‘zelfmoord’ deurtje, die de instap naar de achterbank moet vergemakkelijken.

    En dat doet het ook zeker, alleen moet je wel goed opletten niet achter de veiligheidsriem van de voorstoel te blijven haken. Want anders lig je wel erg snel achterin. Wat betreft de ruimte op die achterbank: het blijft natuurlijk een compacte auto, maar hij is zonder dat je het doorhebt een stuk groter dan de reguliere 500. En dus kun je met een klein beetje proppen, prima een stuk met vier volwassenen rijden.
    Een feestje

    Aan de buitenzijde is de elektrische 500 een feest om naar te kijken. Aan alle kanten groter dan de brandstofversies, lijkt hij nog beter in proportie, zonder ook maar iets van zijn charme te hebben verloren. Tal van bijzondere ontwerpelementen, zoals de in de voorkap doorlopende koplampen, laten zien dat men bij Fiat het creëren van aantrekkelijke kleine auto’s nog lang niet verleerd is. We vinden zelfs de niet heel mannelijke roze-goud-achtige kleur leuk. En dat wil wel wat zeggen.

    Ook binnenin zitten, voor wie goed oplet, overal kleine leukigheidjes verstopt. De skyline van Turijn in de draadloze lader, de klassieke 500 in de deurgrepen en de Cinquecento die achter het infotainmentscherm uit het dashboard omhoog komt. Maar naast deze leuke details, zit het interieur gewoon ontzettend goed in elkaar. Logisch, mooi, rustig en met alles op de juiste plek.
    Versies en techniek

    Als kleine opfrisser: de elektrische 500 is er in drie versies. De Action is het instapmodel en biedt een batterij met een capaciteit van 23,8 kWh, goed voor een theoretisch (WLTP) bereik van 180 km. De maximale laadsnelheid is 50 kW en de auto is voorzien van 95 pk sterke elektromotor, die zorgt voor een accelaratie tot 100 km/h van 9,5 seconden.

    De Passion is voorzien van een groter batterijpakket met een potentieel bereik van 320 km. Tevens laadt deze sneller op door een maximale laadsnelheid van 85 kW. De elektromotor heeft in deze uitvoering 118 pk. De Icon, het topmodel, heeft dezelfde techniek als de Passion, maar is daarnaast voorzien van vele luxe opties, zoals het grote 10,25 inch touchscreen, een in de carrosseriekleur gespoten dashboard en grotere velgen. Voor alle specs, check ons eerste bericht over deze auto.
    Het rijden

    Met de wielen nog altijd ver op de hoeken en de felheid van de elektromotor is dit misschien wel dé ideale stadsauto. Hoe klein het gaatje ook is, je schiet er zo in. Op z’n Italiaans rijden heet dat. Daarbij zijn de compacte afmetingen ideaal voor parkeren en manoeuvreren. Maar, zoals we al eerder zeiden, deze elektrische Fiat voelt niet als een klein autootje. Door het extra gewicht van de accu die zeer laag in de auto ligt, voelt de 500 stabiel, ook op de snelweg. Zonder moeite leg je er grote afstanden mee af. Nou ja, groot is natuurlijk relatief.

    Want om toch maar iets over het bereik te zeggen: het potentiële bereik van 320 kilometer haal je natuurlijk nooit. Al was het maar omdat je een EV nooit leegrijdt. Reëel is 250-280 kilometer, waarbij het ons opviel dat de Fiat wel zeer stabiel is met het aangeven van het bereik. 250 is ook echt 250, zelfs als je er de snelweg mee op rijdt. Ga je tegen de topsnelheid van 150 km/u aanzitten, dan gaat het bereik rap omlaag. Het voordeel van het relatief kleine accupakket is dan wel weer dat hij vrij snel weer vol zit, zeker aan de snellader. Twintig minuten en je kunt weer op pad.
    Conclusie

    Het mooie van de elektrische Fiat 500 3+1 zijn niet de afzonderlijke details of de techniek, het charmante extra deurtje of de kleur, maar alles bij elkaar. Samen vormen ze een auto die je keer op keer een lach op het gezicht bezorgt. Maar niet alleen bij hen die erin zitten en rijden, maar ook bij omstanders, mannen én vrouwen. En is dat is nu niet precies wat we in deze tijd kunnen gebruiken? Een beetje extra plezier.  
     Fiat 500e 3+1 La Prima

    Aandrijving Elektromotor, 118pk en 220 Nm, voorwielaandrijving
    Getest bereik ca. 260 km
    Batterij Li-Ion 42 kWh
    Gewicht in kg (rijklaar) 1.330
    0-100 in sec 9
    Top in km/h 150
    Vanafprijs in euro 24.900

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleOpel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    Next Article Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?