Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Hyundai IONIQ 5, next level

    Auto Elektrisch 18-01-2022Geen reacties

    Samenvatting

    Het is een van de meest besproken elektrische auto’s van de laatste tijd, de Hyundai IONIQ 5. Inmiddels door velen geroemd als het begin van een nieuw hoofdstuk, zowel voor het Koreaanse merk als elektrisch rijden in het algemeen, werd het inmiddels voor Driving-Dutchman wel eens tijd om te kijken wat hier allemaal van waar is. En dus trokken wij een week lang met deze nieuwe Koreaan op, met een aantal bijzondere ervaringen.
    Uiterlijk

    Dat de IONIQ 5 qua design een compleet nieuwe, zelfs revolutionaire stap is voor Hyundai, is duidelijk zodra je ‘m ziet staan. Scherpe hoeken en vouwen, briljant vormgegeven verlichting en tal van bijzondere details maken de IONIQ 5 tot een van de meest toonaangevende elektrische auto’s van het moment. Het is alsof de Koreanen elke zweem van bescheidenheid van zich af hebben gegooid en er honderd procent voor zijn gegaan. Chapeau!

    Wat in eerste instantie overigens niet opvalt, is hoe fors de auto in werkelijkheid is. Het is pas als je ‘m parkeert naast bijvoorbeeld een Volkswagen Golf, een auto die je qua verhoudingen op even groot zou inschatten, dat je pas ziet hoe enorm de auto en vooral de wielbasis is. Dat dit je in den beginne ontgaat, is een teken van hoe evenwichtig het ontwerp is.

    Binnenin

    Die fikse wielbasis vertaalt zich in het interieur in een flinke ruimte, zowel voor- als achterin. En door het strakke, hypermoderne en minimalistische design van het dashboard krijg je een enorm ruimtelijk gevoel. Het interieur zit uiteraard in elkaar met de meest moderne, milieuvriendelijke materialen. Zo zijn bijvoorbeeld de als accessoire leverbare matten gemaakt van gerecyclede visnetten, als afval uit de oceanen opgevist.

    Het dasboard bestaat uit twee grote digitale schermen waar door middel van futuristische graphics alle informatie op getoond wordt. Erg fraai gedaan, maar het geheel, zeker in de lichte kleur van onze testauto, heeft ook wel iets klinisch; als een medisch onderzoeksruimte vijftien jaar in de toekomst.
    De aandrijving

    De IONIQ 5 is er met twee accupakketten, van 58 kWh en 73 kWh, waarvan de laatste ook in vierwielaandrijving verkrijgbaar is. Wij reden met de zogenaamde Project-45, een launch edition met praktisch alles erop en eraan. Dat wil dus zeggen het grote accupakket en op iedere as een elektromotor, goed voor een totaal van 306 pk en 605 Nm. Dat de auto hiermee nogal rap van z’n plek komt (van 0-100 km/u in 5,3 sec, top van 185 km/u), mag duidelijk zijn.

    Het accupakket, verborgen onder de vloer, is voorzien van de allernieuwste 800V-technologie. Samen met een maximale laadsnelheid van 350 kW, laad je in slechts 18 minuten een praktisch lege accu tot tachtig procent op, natuurlijk afhankelijk van de laadsnelheid van de lader. Met een volle accu heeft de IONIQ 5 een bereik van 481 km (WLTP), dat in dagelijks verbruik ergens rond de 400-425 km schommelt.
    Hoe rijdt dat?

    Ondanks dat de IONIQ 5 vrij groot en hoog is, merk je daar tijdens het rijden weinig van; resultaat van het slim laag plaatsen van het accupakket. Het onderstel is voornamelijk gericht op comfort, maar zonder slap aan te voelen. Je kunt bochten met flinke snelheid aanvallen waar je mede geholpen door de AWD zonder drama weer uit kan knallen. Tegen de limiet aan, zowel in bochten als in remmen, voel je op een gegeven moment natuurlijk het gewicht, maar dat is inherent aan elektrische auto’s met grote accupakketten.

    Wat ze bij Hyundai ook goed voor elkaar hebben is hoe de elektromotoren reageren op input van het pedaal. In de sportieve stand reageren ze fel, misschien iets te, maar in de comfort stand reageren ze precies zoals het moet, zodat de kracht heel precies te doseren is. Mooi is ook hoe vloeiend de auto regenereert, afremt en tot stilstand komt. Bij andere EV’s wil het laatste stukje nog wel eens met een schokje gaan, maar niets van dit alles bij de IONIQ 5.

    Aandacht

    Wat ons verder blij deed stemmen was de aandacht voor detail. Niet alleen in de afwerking en het design, maar ook in kleine zaken, waarmee de auto het jou zo behaaglijk mogelijk wilt maken. Zoals bijvoorbeeld de airco, die in tunnels, waar de lucht van slechte kwaliteit is, tijdelijk alleen de lucht van het interieur gebruikt, zodat je geen uitlaatgassen binnenkrijgt.

    Of de stoelen, die je tijdens het laden zo ver naar achter kunt zetten dat je er gemakkelijk een uiltje kunt knappen en een Head-Up display dat door middel van augmented reality navigatie- en andere aanwijzingen geeft. Precies daar waar je ze het liefste wilt hebben: recht voor je. Een laatste leuke party trick is dat je de auto kunt gebruiken als grote accu voor andere elektrische apparaten door middel van een 220V uitgang ín de auto of een speciale stekker aan de buitenzijde. Dus neem gerust je espressoapparaat mee tijdens een roadtrip.

    Uiteraard voert deze focus op detail door in de astronomische hoeveelheid rijhulp- en veiligheidssystemen op deze nieuwe Hyundai. Lane Changing Assist, Blind Sport Monitor, High Beam Assist, Vermoeidheidsherkenning, Noodremassistent, Remote Smart Parking, Rear Occupant Alert, je kunt het zo gek niet verzinnen of het zit erop.
    Conclusie

    Na een week met de Hyundai IONIQ 5 kunnen we alle positieve berichten over deze revolutionaire nieuwe Koreaanse EV alleen maar onderstrepen. Het rijgedrag, de laadsnelheid, het design en het behaaglijke gevoel in de auto, ze zijn inderdaad van een (zeer) hoog niveau. Goed, voor sommigen is het ontwerp misschien iets té retro-futuristisch en het interieur wellicht iets té klinisch, maar wat ons betreft behoort de IONIQ 5 tot een van de meest begeerlijke EV’s van dit moment. De prijzen beginnen bij 43.500,- euro voor de 58 kWh, de 73 kWh met AWD is er vanaf 54.500,- euro.
    Hyundai IONIQ 5 Project-45

    Aandrijving twee elektromotoren, 306 pk en 605 Nm, vierwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 73 kWh
    Maximale laadsnelheid 350 kW
    Gewicht in kg (rijklaar) 1.995
    0-100 in sec 5,2
    Top in km/h 185
    Vanafprijs in euro 43.500,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleLeasemogelijkheden voor bedrijven
    Next Article Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?