Waarom-je-wel-of-niet-een-elektrische-auto-moet-kopen1Elektrische auto’s zijn sterk in opmars. En zoals bij alles, heb je voorstanders en tegenstanders. Hieronder lees je waarom je wel of juist niet een elektrische auto moet kopen.  

Waarom je WEL een elektrische auto moet kopen

  1. Uitstoot – Elektrische auto’s zorgen ervoor dat de uitstoot van schadelijke gassen in stedelijke gebieden omlaag gaat. Natuurlijk moet de stroom om de auto te laden ergens opgewekt worden, maar dat kun je ver buiten druk bewoonde gebieden doen. De stroom loopt door een draadje naar de auto en daar heeft niemand last van.
  2. Subsidie – Als je een elektrische auto koopt, kun je rekenen op flinke subsidies. Je betaalt bijvoorbeeld geen of (veel) minder BPM, geen BTW en als je een elektrisch auto zakelijk rijdt, betaal je veel minder bijtelling.
  3. Volgooien – De accu van een elektrische auto opladen is veel goedkoper dan tanken. De overheid heft nog geen accijns op het opladen van auto’s geheven. Pak je kans en maak gebruik van de mogelijkheden!
  4. Kracht – De elektromotor heeft geen schakelmomenten. Alleen op het moment dat je wegrijdt voel je een licht schokje. Vanaf dat moment versnel je naadloos, en afhankelijk van het merk en model soepel naar iedere gewenste snelheid. Mij geeft het een heerlijk gevoel: niet meer schakelen en gewoon gaan met die banaan.
  5. Onderhoud – Het onderhoud van een elektrische auto is vele malen goedkoper dan dat van een auto met een verbrandingsmotor. Dat komt omdat er in een elektrische auto veel minder bewegende delen zoals zuigers en een krukas zitten die door olie gesmeerd moeten worden. Bovendien wekt een elektrische auto stroom op tijdens het afremmen op de motor. Daardoor hoef je minder hard en vaak te remmen waardoor je remblokken en remschijven niet slijten. En je hebt ook al geen uitlaat of roetfilter die kapot kan gaan!

Waarom-je-wel-of-niet-een-elektrische-auto-moet-kopen2Waarom je NIET een elektrische auto moet kopen

  1. Emotie – Een elektrische auto geeft je niet het gevoel dat auto’s met een dikke zes, acht, tien of twaalfcilinder je geven. Het is ook helemaal niet stoer om in een elektrische auto te rijden. Hoewel er ook volksstammen zijn die een elektrische auto juist weer wel stoer vinden.
  2. Actieradius – Blijft een heet hangijzer voor veel mensen. Ook voor degene waarvan ik weet dat ze maar eens in de tien jaar meer kilometers rijden dan de actieradius van een Tesla-accupakket.
  3. Ruimte – Een accupakket van een elektrische auto neemt veel ruimte in beslag. Een aantal merken heeft dit goed voor elkaar en heeft het pakket onder de auto gehangen. Maar het komt ook voor dat het pakket in de kofferbak zit. In dat geval kun je nu eenmaal minder bagage meenemen.
  4. Gewicht – Een beetje accupakket weegt in veel gevallen honderden kilo’s. En dat maakt een auto minder snel en handelbaar. Hoe zwaarder een auto, hoe minder de acceleratie en hoe lager de topsnelheid. In de meeste gevallen dan.
  5. Laadpalen – De gevechten om een laadpaal nemen toe. Er zijn er al best wel veel, maar zeker niet genoeg. En met het toenemend aantal elektrische en plug-in hybride auto’s begint het aanbod nijpend te worden. En daar dragen elektrische auto- en plug-in hybride rijders een flinke steen aan bij. Want sommigen doen net alsof ze hun auto aan het opladen zijn. Alleen maar omdat ze dan dichter –en in sommige gevallen gratis- bij die ene winkel kunnen staan.

Voor- en tegenstanders, het is een heftige strijd! 

Ik heb dit lijstje kort gehouden, er zijn nog tientallen andere voors en tegens. Ook krijg ik ongetwijfeld kritische reacties van de voor- en tegenstanders van elektrische auto’s (stuur ze naar rob@driving-dutchman.com of spui ze via Twitter). Ik weet wat de voordelen en de nadelen zijn. Maar niemand heeft ze nog exact gestaafd, en dat zal voorlopig ook niet gebeuren ook. De waarheid hangt (voorlopig) nog wel even in het midden. Het is namelijk onmogelijk om exact na te gaan hoeveel CO2 er van de bron tot verwerking na de sloop is vrijgekomen.

Een elektrische auto moet je gebruiken waar hij voor bedoelt is. Houd in je achterhoofd dat we in Nederland gemiddeld per dag veel minder kilometers rijden dan de actieradius van de accu is. Ik denk dat elektrische auto’s in drukbevolkte gebieden helpen aan het verminderen van de CO2-uitstoot en daarmee het verhogen van de kwaliteit van leven in deze gebieden.

Waarom-je-wel-of-niet-een-elektrische-auto-moet-kopenHou je van motorgeluid en de geur van olie en benzine, dan koop je natuurlijk een auto met verbrandingsmotor. Ik ben een liefhebber van elektrische auto’s, dikke benzine-bakken en alles wat daar aan hybride en plug-in tussen zit. Maar ik ben vooral een liefhebber van techniek die de systemen met elkaar laat communiceren en die lokaal bijdragen aan een betere leefomgeving.

Als ik de kans heb schaf ik daarom bij voorkeur een McLaren P1, La Ferrari of een Porsche Cayenne S E-Hybrid aan. En als ik een dikke V8 wil horen en ruiken koop ik een auto met zo’n motor en ga er mee op het circuit rijden waar ik er het maximale uit kan halen.

Oh ja, en je MOET niks. Laat maar komen die elektriciteit!

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: