De Ford Fiesta bestaat niet minder dan 40 jaar (!) en sinds kort is daar weer een compleet nieuwe versie van. Volgens Ford “’s Werelds meest geavanceerde compacte auto”, dus dat belooft veel.

Rijdende computer
Wat zit er dan allemaal op deze nieuwe Fiesta dat Ford dergelijke uitspraken doet? Het kleine model van Ford bezit standaard sensortechnologie die tot 130 meter ver kan detecteren. Hier wordt door verschillende andere systemen in de auto gebruik van gemaakt, zoals het Pedestrian Detection-systeem. Deze zorgt ervoor dat potentiële botsingen ook ’s nachts voorkomen kunnen worden.

Maar het helpt ook bij het verbeterde Ford Active Park Assist, dat automatisch zelf in parkeert, en de adaptieve cruise control. Daarnaast heeft de Fiesta Cross Traffic Alert, die ervoor zorgt dat je bij het achteruit rijden uit een parkeervak gewaarschuwd wordt voor kruisend verkeer achter je en waarschuwt het Blind Sport Information systeem voor verkeer in de dooie hoek.

En we gaan door, want wat te denken van Driver Alert, die op let of je er wel helemaal bij blijft? Lane Keeping Alert waarschuwt als je onbedoeld van baan dreigt te wisselen terwijl de Lane Keeping Aid je ook daadwerkelijk binnen de rijbaan houdt. Al met al zit het qua geavanceerde technieken wel snor.

Uiterlijk
Erg fijn natuurlijk al die systemen, maar een auto moet meer hebben. Zo moet ie er ook wel leuk uit zien. Aan de voorkant is de nieuwe Fiesta erg geslaagd met de typische sportieve neus. Strakke lijnen over de zijkant brengen je oog naar de achterkant, die wel iets spannender had gekund. Een dikke bumper en in verhouding een klein achterklepje geven em niet echt een afgetraind uiterlijk, wat niet in lijn ligt met de voorkant.

Binnenin vinden we een lekker groot scherm met zeer uitgebreid infotainment scherm en verder volgt ook Ford de filosofie van steeds minder knoppen, waardoor de nieuwe Fiesta een lekker strak en modern interieur heeft.

Motoren en rijeigenschappen
Er is keuze uit verschillende benzine- en dieselmotoren die allen uiteraard voldoen aan de strenge Euro 6 norm. Voor de benzineliefhebbers is er de bekende 1.0-liter driecilinder Ecoboost met 100 pk of de ongeblazen 1.1 met 70 of 85 pk , dieselen kan met de 1.5 TDCi met 85 pk. Verder is er een nieuwe handgeschakelde versnellingsbak of een optionele zestraps automatische versnellingsbak voor de 100 pk-variant met schakelpeddels op het stuurwiel.

Ford zou Ford niet zijn als er niet een hoop aandacht aan de sportieve rijeigenschappen besteed zouden zijn. Zo is het chassis weer een stuk stijver en is de spoorbreedte vergroot voor nog meer grip. Het Electronic Torque Vectoring Control-systeem zorgt daarnaast voor 10 % meer grip in de bochten door de kracht van de motor beter te verdelen over de wielen. En dan te bedenken dat de vorige Fiesta al heerlijk sportief was.

Conclusie
Met de nieuwe Fiesta heeft Ford weer een fris nieuwe model neergezet. Misschien had er iets meer aandacht aan het uiterlijk, zeker de achterkant, besteed kunnen worden maar aan de techniek zal het absoluut niet liggen. Propvol moderne elektronische systemen, nog betere wegligging en weer een kwaliteitsstapje hoger, zeker reden tot in ieder geval een klein feestje bij de Amerikanen. Je koopt al een nieuwe Fiesta vanaf 15.745,- euro, maar voor de luxere en snellere uitvoeringen zit je al snel boven de 20.000 euro. 

Pictures by Louis Blom  

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: