Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Tikkende BMW 525 benzinemotor drijft eigenaar, specialist en dealer tot wanhoop, oplossing blijkt eenvoudig

    Auto Techniek 20-05-20181 reactie

    Dat tikkende motoren soms tot wanhoop kunnen drijven bewijst onderstaande casus en onderstreept de stelling die mij ooit werd meegedeeld dat 90 procent van monteurswerk dient te bestaan uit schoonmaken. Het tikkende slachtoffer betreft een BMW 525 Touring met een 2.497 cc benzinemotor en motorcode N52B25A.

    De auto uit bouwjaar 2007 had ten tijde van de expertise 133.000 kilometer gepresteerd en bleek reeds twee jaar in het bezit te zijn van de toenmalige eigenaar. De eerste melding van een zwaar tikkend bijgeluid werd door berijder geuit acht maanden nadat hij de auto had aangeschaft en bracht de auto daarom aan bij de leverende officiële BMW dealer.

     

    Er werden een aantal garantiewerkzaamheden uitgevoerd, echter werd de ‘tik’ op dat moment niet waargenomen. In de daarop volgende maanden heeft de auto nog enkele malen de dealer bezocht. De tik kwam echter niet meer ter sprake, en leek spontaan te zijn verholpen. Tot nagenoeg een jaar en 18.000 kilometer later de tik weer werd waargenomen en de eigenaar zich meldde bij een BMW specialist. Deze kwam tot de conclusie dat de tik werd veroorzaakt door één of meerdere defecte Hydraulic Valve Adjuster (HVA) klepstoters en dat deze vernieuwd dienden te worden.

    Nieuwe klepstoters bieden geen soelaas

    Wederom werd de auto bij de verkopende dealer aangebracht, maar werd er wederom niets waargenomen behoudens af en toe licht inhouden van de motor. Om het boek te kunnen sluiten werden desondanks -volgens BMW richtlijnen- de klepstoters en roltuimelaars van de uitlaatzijde onder garantie vernieuwd. Hiermee leek de zaak te zijn opgelost, echter na ongeveer 5.400 kilometer stond de auto weer op de stoep, met een tikkende motor!

    Dit keer eiste de eigenaar een nieuwe cilinderkop en beriep zich op een modificatie voor deze motoren die hij had aangetroffen op een Amerikaanse internetsite. Inmiddels was de sfeer tussen beide partijen licht bekoeld en werd besloten om Tech|X om een onafhankelijke expertise te vragen.

    Voorliggende vraag was om één en ander technisch te verwoorden en of een causaal verband aantoonbaar is tussen de eerste melding van het getik en de huidige situatie. Afgesproken werd de koude motor te starten in het bijzijn van mij, de dealer en de eigenaar van de auto. Met zeven personen stonden we uiteindelijk om de auto heen toen de motor werd gestart. Een hels, zwaar tikkend geluid werd onze kant op werd geslingerd. Hier kon je niet van wegkijken, dit was angstaanjagend en overduidelijk een klepstoter.

    Schoonmaken is het devies

    Nadat ik alle informatie en documentatie had verzameld, nam ik enkele dagen om hetgeen ik had verkregen tot mij te nemen om een onderbouwd oordeel te kunnen formuleren. Nu gaan klepstoters wel eens kapot, maar tikkende klepstoters zijn niet altijd defecte klepstoters. Gebruik makend van de ervaring aangaande motorvervuiling en de kennelijk wispelturige openbaring van het tikkende bijgeluid, kwam ik tot de conclusie dat het getik werd veroorzaakt door een verstopping van een oliekanaal aannemelijk het gevolg van interne vervuiling van de motor.

    Indien één van de minuscule oliekanaaltjes naar- of vanaf de klepstoters even geblokkeerd worden, zal de olie de benodigde druk om de klepspeling te compenseren opbouwen, en zal een luid getik het gevolg zijn. Mijn advies luidde derhalve eerst een zorgvuldige motorflush (motorreinigingsbeurt) uit te voeren en daar veel aandacht aan te besteden. Ik weet het, dit klinkt ietwat belerend, toch bleek het resultaat bevredigend, het tikken verdween en is bij mijn weten niet meer teruggekeerd.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest en eerste impressie nieuwe Mercedes-Benz A-klasse
    Next Article BMW is zich aan het voorbereiden op Dakar rally

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Frank on 06-03-2019 11:51

      Hallo,

      Welke motorflush is hiervoor gebruikt en Hoelang heeft de motor gedraaid met de flush enz enz

      Ik hoor het graag dan kan ik dat ook gaan proberen ik heb hetzelfde probleem

      Mvg

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?