De Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro is geen uitgesproken en opvallende of aparte verschijning op de weg, maar blinkt uit in eenvoud. En dat is als je hem al ziet, volgens importeur Louwman zijn er sinds de introductie halverwege 2015 300 op kenteken gezet.  

En dat voor een betaalbare, betrouwbare en degelijke auto. De competitie in het segment waar deze Avensis zich in begeeft is enorm groot, en de Avensis waarschijnlijk onbemind, of zou het onbekend zijn?

Toyota Avensis Touring Sports diesel blinkt uit in eenvoud Driving-Dutchman_6Eén brok degelijkheid

De Avensis is één brok degelijkheid, dat zie je, dat voel je en dat hoor je. De materialen in het interieur voelen zacht aan en zien er premium uit, de uitstraling binnenin de auto is rustgevend. Het stuur is lekker dik en de besturing zelf voelt stevig en adequaat. De Toyota Avensis is echt een auto waarin je je binnen een paar kilometer helemaal thuis en op je gemak voelt.

Door de vrij schuin naar achteren en beneden aflopende zitting van de voorstoelen, is het even zoeken naar de fijnste zitpositie achter het stuur van de Avensis. Maar als je die beste positie eenmaal gevonden hebt, zit je als een vorst in deze degelijke en robuuste stationwagen. Net als de passagiers, die op alle zitposities in de auto voldoende ruimte tot hun beschikking hebben. En aan laadruimte achter de achterbankleuningen is ook al geen gebrek.

Toyota Avensis Touring Sports diesel blinkt uit in eenvoud Driving-Dutchman_4Technisch van alle markten thuis

Het onderstel van de Touring Sports heeft van alles wat een auto lekker kan laten rijden in zich. Kuilen, drempels en hobbels worden goed en soepel geabsorbeerd en in bochten geeft het onderstel de auto een sportief gevoel. De demping is stevig, zonder dat je ook maar enig moment het gevoel krijgt dat het te stug is.

Het 1.6-liter dieselblok is afkomstig van BMW, waar Toyota mee samenwerkt. De motor is vlot en soepel. Het beste hou je hem boven de 1.800 toeren om lekker vermogen te hebben. Onder dit toerental zit er weinig fut in waardoor je voor een bocht of een snelle inhaalactie wat vaker naar een lagere versnelling moet schakelen.

Toyota Avensis Touring Sports diesel blinkt uit in eenvoud Driving-Dutchman_2Conclusie

De bewezen kwaliteit van Toyota resulteert ook bij de Avensis in een gegarandeerd hoge restwaarde. Een dief van eigen portemonnee word je met de aanschaf van een Avensis niet en ook het leasebedrag zal hierdoor aantrekkelijker zijn. Kopen doe je een Avensis diesel vanaf 29.595 euro, leasen van de 1.6-liter diesel begint vanaf 639 euro per maand.

Toyota heeft er alles aan gedaan om van de Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro een betrouwbare en heerlijk rijdende auto te maken. De standaard botspreventie, lane departure waarschuwingssysteem, automatische grootlicht en verkeersborden assistent maken de auto ook een stuk veiliger. Je valt niet enorm op in de Avensis, maar kan wel op goedkeurende blikken van mensen in je omgeving rekenen. Op mij heeft de eenvoud van de Avensis in elk geval een goede indruk achtergelaten.

Toyota Avensis Touring Sports diesel blinkt uit in eenvoud Driving-Dutchman_5Plus
+ Degelijkheid
+ Wegligging
+ Ruimte
+ Prijs

Min
– Zithouding
– Motorvermogen onder 1.800 tpm

Toyota Avensis Touring Sports diesel blinkt uit in eenvoud Driving-Dutchman_1Informatie
Merk: Toyota
Model: Avensis
Type: 1.6 D-4D-F Lease Pro
Prijs vanaf: € 28.795,-
Prijs testauto: € 35.550,-
Motor: viercilinder, 112 pk
Versnellingsbak: 6 v, handgeschakeld
Brandstof: Diesel
Opgegeven verbruik: 4,2 l/100km
CO2-uitstoot: 109 g/km
Energielabel: B
Garantietermijn: 3 jaar, 100.000 kilometer
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 180 km/h
Carrosserie: 5-deurs, stationwagen
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 543/1.609 liter
Laadvermogen: 575 kilo
Onderhoudsbeurt: 15.000 km (benzine), 20.000 km (diesel) / 1 jaar
Distributieriem vernieuwen: onderhoudsvrije distributieketting

[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: