Met de nieuwe PROACE wil Toyota zich wederom stevig vestigen in de bedrijfswagenmarkt. Door een samenwerking met PSA, maar met de kwaliteitseisen en service van Toyota moet een aantrekkelijke combinatie ontstaan in de wereld van bestelwagens. Is ze dit gelukt?
Grote gelijkenis

Als je de PROACE ziet staan en je hebt een aantal maanden geleden de nieuwe Peugeot Expert gereden, dan kan het je niet ontgaan dat het om bijna dezelfde auto gaat. Zeker als ze ook nog in dezelfde kleur zijn. Maar door een andere neus -het meest onderscheidende deel van iedere bestelauto- heeft de Toyota toch een ander uiterlijk, geheel in stijl van de personenwagens.

Binnenin is weinig Toyota te herkennen, hier is de auto exact hetzelfde als Peugeot. Hetzelfde dashboard, dezelfde schermen en bediening, dezelfde stoelen. Het zal dan ook niemand verbazen te horen dat zowel de Expert als de PROACE op dezelfde fabriekslijn wordt geproduceerd. Heel erg is dit alles niet, want mijn ervaring met de Expert was zeer positief. Een ruime slimme bestelwagen die erg goed reed en tevens voldoende comfort bood.
Een hele familie

De PROACE-familie bestaat uit niet minder dan acht verschillende modellen. Als bestelwagen zijn er de Compact, de Worker, de Long Worker en de Long Worker met dubbele cabine. De Truck is aan te passen in verschillende configuraties, zoals met een laadbak of helemaal kaal. Ook zijn er drie verschillende personenvervoerwagens, in versies voor acht of negen personen in verschillende formaten.

Met deze range biedt Toyota voor elk doeleinde een geschikt model. Ik ging op pad met de PROACE Worker, het middelmodel in de bedrijfswagenrange met een laadruimte van 5,3 kuub, voldoende ruimte voor drie europallets. Als extra optie was de auto voorzien van schuifdeuren aan beide zijden, wat altijd aan te raden is.
Zuinig maar sterke diesel

De PROACE was voorzien van de 1.6-liter diesel met 115 pk en 300 Nm gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De motor is door het al snel aanwezige maximale koppel heel vriendelijk in gebruik en levert altijd genoeg kracht, zowel leeg als beladen. De enige reden om te kiezen voor de sterkere 2.0-liter diesel is als je vaak rijdt met een zware aanhangwagen.

Voordeel van de kleine dieselmotor is ook dat de PROACE bijzonder zuinig is. De officiële verbruiksopgave van 1 op 19 heb ik niet gehaald, gemiddeld kwam ik uit op 1 op 17,5, wat nog altijd een zeer nette score is voor een deels beladen bestelauto.
Toyota all-in service

Een terechte vraag is waarom je zou kiezen voor de PROACE en niet voor de Expert. In principe is het dezelfde auto met dezelfde techniek, ruimte en motoren. In dezelfde uitvoering is de Expert netto 95 euro goedkoper, dus daar zit ook weinig verschil in. Opvallend is dat Toyota drie jaar garantie biedt, waar je bij Peugeot slechts twee jaar krijgt, een duidelijk verschil.

De sterkste kracht voor de PROACE ligt echter in de all-in service die Toyota biedt. Ten eerste kun je een bestelwagen volledig ingericht en bestickerd kopen. Hiervoor heeft de importeur Louwman in ons land partnerbedrijven -vaak al onderdeel van de Louwman-groep- geselecteerd die de gewenste kwaliteit leveren. Hierdoor kunnen zij dezelfde Toyota-garantie op de inbouw en bestickering geven.

Ook na aanschaf kun je rekenen op een uitgebreide service. Bij de dealer krijg je een servicemanager toebedeeld, die jouw aanspreekpunt is voor alle zaken zoals onderhoud, aanpassingen, haal- en brengservice, enzovoort. Hiervoor moet je echter wel het juiste servicecontract afsluiten.
Conclusie

Door samen te werken met PSA heeft Toyota heel slim een erg goede bestelwagen neergezet. De PROACE is modern, heeft sterke en zuinige motoren, is ruim, rijdt goed en heeft voor ieder doel wel een model. Door een andere neus is qua uiterlijk toch een andere auto ontstaan, hoewel het interieur identiek is aan de modellen van Peugeot. Toyota biedt echter wel net even wat meer service, zoals een jaar meer garantie en de optie voor de all-in service. En hiermee zijn de Japanners weer stevig terug in de wereld van de bedrijfswagen.

Informatie:

Merk: Toyota
Model: PROACE
Type: Worker 1.6 D-4D 115 MT Professional
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.560 cc viercilinder
Vermogen: 115 pk
Koppel: 300 Nm
Topsnelheid: 160 km/h
Versnellingsbak: Handgeschakelde 6-versnellingsbak
Gewicht: 1.521 kg
Prijs vanaf: 17.945  (ex BPM ex BTW)
Prijs gereden model: 23.695 euro (ex BPM ex BTW) 
Laadvermogen: tot 1.129 kilogram
Laadruimte: 5.3 m3
Trekvermogen: 1.800 kg

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: