Waarom retro zo immens populair is, is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Maar dat Triumph volledig heeft begrepen hoe je een retro motorfiets bouwt staat als een paal boven water. Kijk maar eens naar deze nieuwe Thruxton.

Nieuw oud
Vorig jaar reed ik met de ‘oude’ Thruxton en was toen al onder de indruk van hoe ver de Engelsen gaan bij het maken van een moderne klassieke motor. Spaakwielen, een volledig klassiek uiterlijk en de injectie verborgen in wat op het oog toch duidelijk carburateurs lijken. Bij Triumph houden ze duidelijk niet van half werk. Een prachtige motor, die redelijk goed stuurde, niet al te veel pk’s had, maar mijn hart won door zijn stijl en uiterlijk.
Triumph Thruxton, retro zonder compromis 5Een regelrechte klassieker
Maar dat was niet genoeg voor die gekke Engelsen. Ze namen hun classic motor en begonnen helemaal opnieuw. Een nieuw frame, nieuwe vering en -last but certainly not least- een compleet nieuw 1.200 cc motorblok. Maar is de motor nog wel genoeg retro gebleven?

Het antwoord daarop is zeer snel en makkelijk te geven: JA!. De nieuwe Thruxton (R) is op en top retro. Het design is misschien zelfs nog klassieker, zeker als je de motor -zoals mijn tester- voorziet van zo’n classic trackracerkuip en accessoires. Als ik een euro had gekregen voor iedere persoon die mij vroeg uit welk jaar de motor kwam, dan had ik al weer wat dichter bij de aanschaf van een nieuwe Thruxton geweest. Want wat wil ik deze motor graag hebben!
Triumph Thruxton, retro zonder compromis 3A pure beauty
Van welke kant je de motor ook bekijkt, het is een schoonheid. Dat kuipje, die lijnen, die spaakwielen, de carburateurs die stiekem de injectie huisvesten, de tellers, de tankdop, de uitlaten, de bar-end spiegels, alles is klassiek, mooi en -niet onbelangrijk- van goede kwaliteit.

Maar hoewel alles er klassiek uitziet, is het nieuw en modern. Neem bijvoorbeeld de 1.200 cc parallelle Twin, die volledig nieuw is ontwikkeld. Op het eerste gezicht denk je hier te maken te hebben met een oude motor van minstens 20 jaar oud, maar in feite is het een supermodern blok, voorzien van acht kleppen en een nieuwe elektronisch geregelde brandstofinjectie. Deze nieuwe techniek zorgt voor 112 Nm en 97 pk, respectievelijk 62 en 49 procent meer dan de oude Thruxton Twin, serieuze verschillen dus.

Triumph Thruxton, retro zonder compromis 2Veel sneller
Dat de motorfiets verder ook volkomen nieuw is, merk je meteen. Want hoewel hij qua uiterlijk erg lijkt op de vorige, is de Thruxton een compleet andere motor. Ten eerste stuurt hij makkelijker, maar vooral zekerder in. En waar de oude Thruxton richting de grens van zijn grip wat vaag kon worden, is daar op deze nieuwe totaal geen sprake meer van. En dan reed ik ook nog eens op de ‘gewone’ met niet instelbare vering die de R-uitvoering wel heeft.

Daarnaast is de nieuwe Thruxton sneller, veel sneller, dan de vorige uitvoering, zowel qua acceleratie als de topsnelheid. Hij stijgt verbazingwekkend snel in de toeren waarbij je in no-time harder dan toegestaan rijdt. En heb je een lege weg voor je, dan loopt hij zonder veel moeite de 200 kilometer per uur voorbij, waarbij de toeren al wel dik in het rood staan. Dat de nieuwe Thruxton echt modern is, merk je ook aan de elektronische hulpmiddelen. Zo is hij natuurlijk voorzien van ABS,maar ook van Traction Control (die uit kan) en drie verschillende rijmodi.
Triumph Thruxton, retro zonder compromis 6

Conclusie
Met de nieuwe Thruxton (R) heeft Triumph een waanzinnig gave, goede en mooie retro motor neergezet. Een nog mooier uiterlijk, een veel sterker motorblok en een reuzenstap in wegligging, en nog altijd zo retro en classic als het maar kan. Hiervoor betaal je dan ook wel meer, want waar de oude Thruxton verkrijgbaar was voor € 10.980, betaal je nu vanaf € 13.900 (€ 15.900 voor de R). Maar ben je een liefhebber van klassieke motoren en wil je geen compromis maken in rijeigenschappen en snelheid, dan durf ik te zeggen dat de Thruxton zonder twijfel jouw motor is.
Triumph Thruxton, retro zonder compromis 7

Technische gegevens
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1200 cc
Cilinders: 2
Vermogen: 97pk
Koppel: 112 Nm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Gewicht: 206 kilogram (droog)
Prijs: vanaf 13.900 euro
Prijs testmotor:16.263 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: