Onderzoekers van de TU Delft hebben een stopcontact als elektriciteitsuitgang ontwerpen en geïnstalleerd op een Hyundai ix35 Fuel Cell elektrische auto die op waterstof rijdt.

Hiermee is de ix35 de eerste energiecentrale op wielen en kan elektriciteit leveren aan het elektriciteitsnet of rechtstreeks aan een woning.

TU Delft maakt rijdende energiecentrale van Hyundai waterstofautoDe Hyundai ix35 Fuel Cell levert een vermogen van 10 kW, dat is genoeg om gemiddeld tien huizen van elektriciteit te voorzien. Waterstofauto’s produceren naast elektriciteit ook warmte en schoon water dat gebruikt kan worden in bijvoorbeeld huizen, scholen en kantoren.

TU Delft onderzoekt allerlei systeemtoepassingen van brandstofcellen. “Car as Power Plant is er daar één van”, aldus Frank Meijer van Hyundai. “De installatie van het stopcontact als elektriciteitsuitgang is een grote stap voorwaarts in een toekomst waarin waterstofauto’s een bijdrage leveren aan schone mobiliteit en duurzame energievoorziening.”         

 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: