Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Uitgestelde onderhoudsbeurt nekt motorblok Audi A6 3.0 TDI

    Techniek 17-10-2013Geen reacties

    Enige tijd terug bezocht ik een autobedrijf waar een bergingsbedrijf een Audi A6 met 3.0 TDI (motorcode BMK) had gebracht. De auto was tijdens een snelwegrit gestrand. Bij een snelheid van 120 kilometer per uur begon de motor plotseling slecht te draaien en sloeg uiteindelijk af. Daarna gaf de motor geen enkel teken van leven meer.

    De berger bracht de Audi en de gedesillusioneerde bestuurder naar de garage. De Audi had 188.000 kilometer gereden en was nog maar een maand in het bezit van de huidige bestuurder, die bovendien nog maar nauwelijks met de auto gereden had. Wat voor verborgen verrassingen had zijn nieuwe aanwinst allemaal in petto?

    Nokkenas van rechter cilinderrij gebroken

    De garage had inmiddels een diagnose gesteld: de nokkenas van de rechter cilinderrij was gebroken. Om die reden was het deksel van de distributieketting, dat bij deze modellen aan de achterzijde zit, gedemonteerd. Ten tijde van mijn bezoek was het deksel nog gedemonteerd waardoor ik kon zien dat er nog meer mechanische schade aan de nokkenasaandrijving zat. De kettingspanner was afgebroken, de distributieketting was een paar tanden versprongen en het slijpsel van de afgebroken spanner zat overal. Maar dat was niet het enige dat rondom zichtbaar was.

    Uitstellen olie verversen nekt motorblok Audi A6 3.0 TDI

    Het slijpsel van de spanner was vermengd met een dikke laag van verbrande olie, zeg maar asfalt. Het was klip en klaar dat alle schade het gevolg was van een gebrek aan smering. De afzetting van verbrande olie was ook zichtbaar onder de olievuldop, en het feit dat het schoepenwiel van de turbo tegen de turbinebehuizing liep, duidt op een ernstig gebrek aan smering. In zo’n geval rijst de vraag: hoe zit het met de onderhoudsgeschiedenis van deze auto, en wanneer is voor het laatst de olie ververst?

    Olie zes jaar geleden ververst

    Bij aflevering aan de klant, een maand terug, was voor het laatst de olie ververst. Maar omdat het onderhoudsboekje slechts ten dele was ingevuld, rees de vraag of er in de tijd daarvoor wel volgens onderhoudsschema olie was vernieuwd. Na enig speurwerk werd de garage achterhaald waar deze Audi zijn vorige onderhoudsbeurten had gehad. Bij die garage was de laatste keer olie ververst bij 76.000 kilometer in 2007. Toen de auto in 2010 nog eens bij de garage voor onderhoud kwam, werd er geen olie ververst. Het is niet onwaarschijnlijk dat deze olie 104.000 km in het blok heeft gezeten! Volgens voorschrift moet de olie elke 30.000 kilometer of elke 24 maanden ververst worden.

    Uitstellen olie verversen nekt motorblok Audi A6 3.0 TDIOliebeurt wordt door tijdsdruk niet goed uitgevoerd

    Bijna net zo erg als geen olie verversen, is een slechte olie verversing. Het komt veel voor dat de oliebeurt onder tijdsdruk de mist ingaat. Auto’s die ’s ochtends klaar staan voor een oliebeurt komen soms later dan gepland op de brug. Doordat de motor dan is afgekoeld is de viscositeit van de olie veel hoger waardoor alle oude olie niet uit het blok loopt.

    Het is van wezenlijk belang dat de oude olie zoveel mogelijk uit het blok verdwijnt, zeker bij een 3.0 TDI waar 8,2 liter olie in gaat. Het restant van de oude olie vermengt zich met de nieuwe waardoor de oliekwaliteit meteen bij de eerste start met sprongen achteruit gaat. Daarom is het zo belangrijk dat de olie bij een warme motor wordt afgetapt, ook al heeft de werkplaats geen tijd om de auto warm te rijden. Tijd is weliswaar geld, maar wat rijdt dat slijt, smeer dus op tijd! En zorg dat de oude olie en vuil zoveel mogelijk uit het blok verdwijnen.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleSeat Alhambra 2.0 TDi houdt in en stottert, EGR-pakking boosdoener
    Next Article Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?