Toen ik drie jaar geleden begon met aankoopbegeleiding voor gebruikte auto’s en campers, zette ik trots op mijn website dat ik de kosten voor mijn hulp tijdens de onderhandeling vrijwel altijd terugverdiende door de extra korting die ik wist te bedingen.

En dat was niet overdreven, want op een uitzondering na lukte me het altijd wel om een paar honderd tot soms wel tweeduizend euro ‘van de prijs af te praten’. Inmiddels staat die tekst niet meer op m’n site. Verdien ik mezelf niet meer terug dan? Tuurlijk wel, alleen is er de afgelopen jaren voor mijn gevoel wel iets veranderd in de autobranche: korting is niet meer vanzelfsprekend.

Populair

Steeds mee bedrijven werken met vaste prijzen. Op zich vind ik dat niet zo gek, want nu de economische crisis voorbij is trekt de verkoop van gebruikte auto’s en campers weer aan. En is er een probleem: want de auto’s die vijf jaar geleden tijdens de crisis niet nieuw zijn verkocht, zijn er nu dus ook niet als interessante gebruikte auto.

Met als gevolg dat de prijzen hoog zijn, want het aanbod is kleiner dan de vraag. Populaire modellen staan niet lang te koop en ik snap helemaal dat je als verkoper dan liever een paar dagen wacht op de koper die wel de vraagprijs betaalt dan iemand die vijfhonderd euro minder biedt.

Reparaties

Is het onderhandelen dan helemaal afgelopen? Niet helemaal. De inruilprijs blijft natuurlijk altijd een interessant discussiepunt aan de onderhandelingstafel en waar ook nog wat ruimte zit, is in de extra reparaties voor aflevering. Want afleverkosten bestaan nog wel en hoewel steeds meer autobedrijven die opnemen in de verkoopprijs, reken je die als consument wel af.

Het loont dus om voor aankoop goed te kijken naar zaken als banden, distributieriem, remmen en de volgende onderhoudsbeurt. Want als je zevenhonderd euro betaalt voor aflevering en garantie, mag je ook verwachten dat er geen bijna versleten banden onder de auto zitten en je niet na een paar maanden al een servicemelding op het dashboard ziet verschijnen.

Tijdens een aankoopinspectie breng ik dat soort zaken nauwkeurig in kaart. En neem ze mee aan tafel. Zo verdien ik mezelf nog altijd terug, zij het wellicht iets minder zichtbaar dan in de vorm van een dikke korting in geld.

Gijs Bosman adviseert bedrijven en consumenten over de aan- en verkoop van een gebruikte auto, caravan of camper en ondersteunt ze in de onderhandelingen over de prijs. Ga voor meer informatie naar website Gijs Bosman Advies.

Deel.

Over de schrijver

Gijs Bosman

Gijs Bosman speelde nog voordat hij kon praten met auto’s, boetseerde van klei auto’s met caravans erachter en herkende het merk van een voorbijrijdende trekker aan het geluid. Hij las liever autojaarboeken dan de Donald Duck en zijn fiets zag hij als ondergeschikt vervoermiddel, want hij had ook een door zijn vader gebouwde skelter. Gijs verkocht, kocht en repareerde auto's en nu helpt hij mensen met het vinden van de juiste occasion.

Laat een reactie na: