Je grootouders hadden er misschien wel één, misschien zelfs je ouders wel en anders reed de groenteboer of de loodgieter er wel mee: de Volkswagen Transporter bestelbus. Bijna iedereen kent ‘m wel. Wat je misschien niet wist, is dat de Duitse iconische bestelwagen door de Nederlander Ben Pon (1904 – 1968) bedacht is.

In 1947 bezocht de Amersfoortse handelsondernemer en oprichter van de Nederlandse Volkswagen importeur Ben Pon de Volkswagen fabriek om te praten over de import van de Volkswagen Kever. Daar viel zijn oog op een ‘Plattenwagen’, een eenvoudig transportwagentje met dezelfde techniek als de Kever. Zo vlak na de Tweede Wereldoorlog met een snelgroeiende economie, zag Pon verkoopkansen omdat hij als zakenman wist dat er in Europa grote behoefte was aan dit type bedrijfswagen.  

De allereerste Volkswagen Transporter

De Plattenwagen was echter niet goedgekeurd voor de openbare weg omdat de bestuurder helemaal achterin de auto bovenop de motor zat. Pon bedacht een oplossing en tijdens zijn volgende bezoek aan de fabriek, schetste hij die in zijn agenda. Pon verplaatste de besturing van de Plattenwagen naar de voorkant en maakte achterin een gesloten laadruimte. Op basis van deze schets ontwikkelde Volkswagen de eerste Transporter, de T1.

In 1949 laat Volkswagen twee uitvoeringen van de T1 aan het publiek zien: een personenvariant en een Kombi en een jaar later komt de Transporter op de markt. Door de voor die tijd relatief lage prijs van 2.330 euro (5.125 gulden), konden zelfs kleine ondernemers zich er een veroorloven. Het eerste jaar produceerde Volkswagen 8.000 populaire T1’s en in 1955 moest er een extra fabriek gebouwd worden omdat de busjes niet aan te slepen waren.  

Bulli

Van de Volkswagen Transporter T1 werden tot 1967 1,8 miljoen exemplaren gebouwd. Zes generaties verder zijn er wereldwijd ruim twaalf miljoen Volkswagen Transporters verkocht. Hieronder kun je nog wat feiten lezen over wat misschien wel de populairste bestelwagen ooit is.

  • De eerste Volkswagen Transporter T1 kostte 5.125 gulden (2.330 euro)
  • Een van de vier prototypes uit 1949 werd direct in gebruik genomen door de Keulse eau de cologne-fabrikant 4711
  • De bijnaam van de Volkswagen Transporter T1 is Bulli en is een samenvoeging van Bu(s) en Li(eferwagen) met een extra ‘l’ voor de leesbaarheid
  • De oorspronkelijke was af-fabriek alleen leverbaar in het blauw. Andere kleurwensen werden door de lokale Volkswagen dealer ingevuld
  • In Nederland werd de Transporter T1 een vaste waarde voor het Nederlandse Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT)
  • In de Volkswagen Transporter T1 zit een 1.131 cc motorblok met 24 pk
  • De eerste Transporter kon acht personen of 750 kilo vracht vervoeren
  • De originele T1 schets van Ben Pon behoort tot de collectie van het Rijksmuseum    

De Volkswagen Transporter werd populair bij zowel ondernemers als liefhebbers en groeide uit tot het symbool van de Europese wederopbouw en van het Duitse ‘Wirtschaftswunder’. De Bulli dankte zijn populariteit onder andere aan de hoeveelheid verschillende uitvoeringen waarin hij verkrijgbaar was van gesloten bestelwagen, tot achtpersoons bus en camper die door de hippies in de harten werd gesloten en cultstatus verwierf. 

Lees hier ons interview met vader en zoon Paul en Niels van den Berg over hun gezamenlijke passie: luchtgekoelde Volkswagens en hun T3 Camper.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: