De Citroën C5 Tourer is alweer vijf jaar in ons midden, desondanks kan hij qua vormgeving nog wel even mee. Halverwege dit jaar heeft Citroën nieuwe dieselmotoren toegevoegd aan het aanbod, op een facelift moeten we nog even wachten. Volgens importeur Citroën Nederland is er nog geen opvolger van de C5 in het vooruitzicht. Ik reed voor deze gelegenheid met de Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 S&S Hydractiv III+ Collection Business.

Citroën-C5-Tourer-BlueHDi-150-Driving-Dutchman4Ik snap waarom mensen de C5 Tourer mooi vinden, maar dat blijft natuurlijk persoonlijk. Zijn lijnen zijn uitgesproken en het geheel en dan vooral de voorkant van de wagen is heel herkenbaar Citroën. Het dashboard ziet er strak en minimalistisch uit, het stuurgedeelte is fors en is uitgerust met de knoppen voor de bediening van cruise-controle en het entertainmentsysteem. Geen tierelantijnen, alleen datgene wat je nodig hebt sieren wat mij betreft de styling van de C5.

Zee aan ruimte

De Citroën C5 Tourer ziet er op het eerste gezicht en zeker op afbeeldingen compact uit. De realiteit is echter anders, want binnenin is er een zee aan ruimte. Kinderen, volwassen, grote en kleine mensen, er is voor iedereen genoeg ruimte. Ook achterin, omdat de achterbankzittingen relatief diep zitten. Voldoende hoofdruimte dus, ook als je langer bent dan de gemiddelde mens.

Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 Driving-DutchmanDe zitting van de voorstoelen loopt van de voor- naar de achterzijde relatief steil naar beneden af. Het lijkt hierdoor of je in een kuil zit. In de laagste stand van de stoelen is de hellingshoek het grootst. Als je de stoel in zijn geheel omhoog stelt, gaat de zitting door de constructie van het stoelframe vlakker staan en zit ik een stuk beter.

Ergonomisch stuur is even wennen

Het geluid van de knipperlichtindicator is irritant hard. En ik moest wel even wennen aan het stuur. Het middengedeelte met daarin de airbag blijft tijdens het draaien namelijk stilstaan. De redenen hiervoor zijn dat Citroën naar eigen zeggen graag onderscheidend is en een andere kijk op ergonomie heeft. “Daar bovenop is een stuurkolom met vaste naaf minder zwaar, dus levert het gewichtsbesparing op”, aldus de importeur.

Citroën-C5-Tourer-BlueHDi-150-Driving-Dutchman7De vaste naaf met het stilstaande centrale stuurgedeelte is dus even wennen. Je kunt in een bocht bijvoorbeeld niet even met je handen aan het stuur de entertainmentknoppen bedienen. Tevens zitten de knoppen voor het mooie net even iets te ver van de plek waar je handen op het stuur liggen. Maar goed, alles heeft gewenning nodig. En na een week rijden weet je al niet beter meer.

Koersvast en scherp sturen zonder hellen

‘Mijn’  bijna 34 duizend euro kostende C5 is standaard uitgerust met Hydractiv III+ vering. Deze vering past zich automatisch aan de rijomstandigheden aan waardoor de auto heel stabiel aanvoelt. Op lage snelheid en tijdens optrekken en afremmen ‘golft’ de wagen wel een beetje. Op hogere snelheid worden hobbels en kuilen volledig gladgestreken. Behalve dat het comfort hierdoor menig klassegenoot overtreft, zorgt de vering dat de C5 zeer direct stuurt en koersvast is. Wil je toch iets meer sportiviteit, dan is een druk op de sportknop voldoende. Het onderstel wordt een stuk strakker, maar zonder oncomfortabel te worden. Hoewel ik van sportieve onderstellen hou, reed ik toch voornamelijk in de comfort-modus. Zelfs bruuske Nederlandse verkeersdrempels worden geabsorbeerd alsof ze er niet zijn.

Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 Driving-DutchmanDe BlueHDi-motor met 150 pk is eveneens soepel en bovendien lekker sterk. Hij laat zich alleen binnenin de auto wel horen met een brom, maar dit is niet storend. Verder zit het met de geluidsisolatie binnenin de C5 wel snor. Zelfs de gemonteerde winterbanden zijn ook rond de 130 kilometer per uur nauwelijks hoorbaar. De handgeschakelde zesversnellingsbak is fijn, de schakelbewegingen zijn kort en direct.

Conclusie

Volgens Citroën Nederland is de C5-3 (derde generatie) vooral populair onder mannen boven de 40 – 45 met een gezin en wordt de auto meestal privé aangeschaft. De belangrijkste redenen voor de aankoop zijn het comfort, de ruimte en het relaxte rijplezier. Jaarlijks worden er echter steeds minder verkocht en in totaal rijden er van het huidige model dat sinds 2009 op de markt is bijna 9.000 in Nederland rond.

Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 Driving-DutchmanDe Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 S&S (Stop & Start) is voorzien van alle denkbare luxe, comfort en veiligheidssystemen en daarnaast een hele fijne en relaxte rijdersauto. Er is veel ruimte aan boord voor groot, klein en bagage. En dit totaalplaatje is wat mij betreft absoluut een reden om eens een proefrit met de Franse voiture te maken.

Plus
+ Comfort
+ Wegligging
+ Uitstraling
+ Exclusiviteit

Min
– Geluid knipperlichtindicator
– Entertainmentbediening draait niet met stuur mee

Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 Driving-DutchmanTechnische gegevens
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Vermogen: 150 pk
Koppel: 370 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,4 sec.
Topsnelheid: 211 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
Gewicht: 1.550 kg
Prijs vanaf: € 32.390
Prijs gereden uitvoering: € 35.310

[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=Vz8UL&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: