De Opel Astra Sports Tourer is verkozen tot Auto van het Jaar 2016. En dat krijgt een auto niet zomaar. Een vakkundige jury beoordeelt vele onderwerpen waaronder vernieuwingen, innovaties, veiligheid, prestaties en ergonomie.

Ik reed een week met de Astra en beoordeel de auto op de onderwerpen die ik kan zien, horen en voelen. Zou de Opel Astra ook mijn Auto van het Jaar worden?

Opel Astra Sports Tourer zijkant - Driving-DutchmanBuiten niet spannend, binnen goed voor elkaar

Ik vind het design van de Opel Astra Sports Tourer mooi, maar niet bijzonder, spannend of onderscheidend. Het is vooral de lang doorlopende rechte daklijn aan de achterzijde die de Astra minder sportief en elegant maakt dan bijvoorbeeld de Seat Leon ST en Peugeot 308 SW. Vooral met donkere lak, is de zilverkleurige aluminium sierlijst aan de achterzijde van de auto erg opvallend en lijkt de Astra op een auto waarmee mensen naar hun laatste rustplaats gebracht worden. De hoge daklijn heeft wel een voordeel, het volume van de Astra is groot. Heel groot.

Anders is het met het interieur, dat ziet er strak en zakelijk uit. Het dashboard is mooi en overzichtelijk zonder overbodige poespas. Alle instrumenten zijn goed zicht- en bedienbaar al zitten de schakelaars van de elektrische ramen iets te ver naar achteren om er lekker bij te kunnen als je wat kleiner bent en dus dichter bij het stuur zit. Het zitvlak van de in 18 standen verstelbare AGR-gecertificeerde stoelen is aan de harde kant, maar comfortabel.

Opel Astra Sports Tourer bovenzijde - Driving-DutchmanEén liter en vijf versnellingen is voldoende

Mijn Astra Sports Tourer was voorzien van een 1-liter driecilindermotor en een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De motor is lekker pittig en heel soepel. Trekkracht is in de meeste toerentallen voldoende aanwezig. De vijfbak is weer even wennen, Opel gebruikt hem omdat ze vinden dat de motor geen zesbak nodig heeft en dat is ook zo.

Omdat de motor binnenin de Astra nauwelijks hoorbaar is, gebeurde het mij regelmatig dat ik nog in de tweede versnelling reed terwijl ik al in drie kon rijden en in de vierde versnelling reed als ik al lang naar vijf kon, zoals op de snelweg. Een piepklein groen lampje indiceert wel dat ik moest opschakelen, maar is nauwelijks zichtbaar. Het grootste nadeel van rijden in een te lage versnelling is het hogere brandstofverbruik omdat de motor meer toeren maakt dan hij hoeft te doen.

Opel Astra Sports Tourer dashboard - Driving-DutchmanOptimaal verbonden met Opel OnStar     

Het onderstel van de Opel Astra Sports Tourer is aan de stevige kant. Hierdoor voelt de auto degelijk aan zonder oncomfortabel te worden. De Sports Tourer stuurt met zijn directe besturing heerlijk. Cruisen met de Astra is erg prettig. Er is door de laag gepositioneerde stoelen en achterbanken veel hoofdruimte en ook de bagageruimte is ruim bemeten.   

Opel introduceert met OnStar vooruitstrevende connectiviteit. Een druk op de knop en je hebt verbinding met het Opel service centrum. Wil je een route ingeven? Dan stuurt Opel de navigatieopdracht via het ingebouwde internetwerk naar de auto. Opel kan met dit systeem ook zien of en welke reparatie er aan de auto nodig is, of waar de auto zich bevindt. Wil je niet dat Opel weet wat je allemaal uitspookt, dan kun je dat uitzetten.   

Opel Astra Sports Tourer linksachter - Driving-DutchmanStandaard boordevol luxe

Ik snap dat de Opel Astra Auto van het Jaar geworden is. Hij zit standaard al boordevol luxe. (Rij)technisch staat de Opel Astra hoog op mijn lijst en maakt hij een goede kans, maar mijn Auto van het Jaar is hij niet geworden. En dat ligt puur aan mijn persoonlijke uiterlijke voorkeur. Of de Opel Astra wel jouw Auto van het Jaar is, ontdek je door naar de Opel te gaan en een proefrit te maken. Laat je ons weten of hij wel jouw winnaar is?

Plus
+ Uitgebreide standaarduitrusting
+ Prijs/kwaliteit
+ Ruim

Min
– Niet heel spannend

Opel Astra Sports Tourer verlichting - Driving-DutchmanInformatie
Merk: Opel
Model: Astra Sports Tourer             
Type: ST Business+ 1.0T 105pk MT Phantom Grey 
Prijs: vanaf € 22.295,-
Prijs testauto: € 25.905,-
Motor: driecilinder, 105 pk
Versnellingsbak: 5 v., handgeschakeld
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 4,3 l/100km
CO2-uitstoot: 100 g/km
Energielabel: A
Garantietermijn: 2 jaar, onbeperkt km
Topsnelheid: 195 km/h
Carrosserie: 5-deurs, stationwagen
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 540-1630 liter
Laadvermogen: 662 kilo
Onderhoudsbeurt: 30.000 km / 1 jaar

Verdient de Opel Astra titel Auto van het Jaar - bagageruimte Driving-Dutchman

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: