Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Verdieping bespaart geld; “de vroege dood van een Mazda6…”

    Techniek 23-02-20153 reacties

    Een Mazda6 van 2014 en met slechts 29 duizend kilometer erop. Toch gaf de nog maagdelijke 2.191 cc motor met 150 pk (code SH) er nu al de brui aan. Wat was er aan de hand..?

    De berijder werd door een oplichtend lampje in het display regelmatig gewaarschuwd met de boodschap ‘oliedruk te laag’. De ernst van de waarschuwing was onduidelijk, waardoor de berijder besloot zich te melden bij een universele garage. De motor liep op dat moment nog naar behoren, dus heel veel kon er niet mis zijn. Door de garage werd allereerst een poging gewaagd om het systeem uit te lezen. Echter de aanwezige apparatuur was ontoereikend voor deze jonge auto. De garagist had wel een goede tip: “Geen meter meer mee rijden!” en de auto ging op transport naar de dichtstbijzijnde Mazda-dealer.

    De nokkenassen, klepslepers en zelfs enkele klepstelen vertoonden vergevorderde slijtagesporen.

    Bij de dealer kwam de monteur al snel tot de ontdekking dat het motorolieniveau ver boven peil stond. Onmiddellijk werd er aan het regeneratietraject gedacht, het proces dat het roetfilter reinigt om verstopping te voorkomen. Echter de diagnoseapparatuur gaf aan dat het regeneratiesysteem naar behoren functioneerde en dat alles volgens schema was verlopen. Daarop werd het kleppendeksel gedemonteerd waarop er voor enkele duizenden euro’s aan schade werd ontdekt. De nokkenassen, klepslepers en zelfs enkele klepstelen vertoonden vergevorderde slijtagesporen. En overmatige radiale speling op de turbo-as bevestigde het vermoeden dat de motor te lijden heeft gehad van een ernstig gemis aan voldoende en goede smering.

    Duizenden euro’s schade onder kleppendeksel

    Analyse leerde al snel dat de olie zeer ernstig vervuild en kwalitatief slecht was geworden als gevolg van verdunning door dieselolie. Dit fenomeen komen we de laatste jaren steeds vaker tegen. Door dieselolie verdunde motorolie ontstaat doorgaans door een probleem met het regeneratieproces. Om het roetfilter te reinigen, moet deze opgewarmd worden en dat kan door dieselolie in het filter spuiten. De verwarmde dieselolie verbrandt vervolgens de roetdeeltjes in het filter waardoor het filter gereinigd wordt. Als het regeneratieproces wordt afgebroken voordat het voltooid is, baant de overtollige dieselolie zich een weg naar het carter waar het mengt met de motorolie en deze verdunt.

    Nokkenas-Mazda6-DrivingDutchmanIedere keer als het regeneratieproces voortijdig en onvoltooid afgebroken wordt, bijvoorbeeld omdat er alleen korte ritjes met de auto gereden worden, komt er meer dieselolie in de motorolie terecht. Dat dieselolie minder goede smerende eigenschappen als motorolie heeft, moge duidelijk zijn. Om deze reden is het belangrijk om je aan de door de autofabrikant opgegeven olieverversingsintervallen te houden. Deze Mazda moet iedere 20 duizend kilometer naar de werkplaats om nieuwe olie te halen. De berijder krijgt hiervan een melding op zijn dashboard.

    Althans, als deze optie geactiveerd zou zijn. Bij deze auto was dat niet het geval, met de hierboven beschreven motorschade tot gevolg. Slordig en jammer; slechts 9.000 kilometer over tijd en nu al een nieuwe motor. De nieuwe motor werd uiteindelijk geplaatst en de auto rijdt weer door het land, maar de financiële pijn zal nog wel even doorwerken. Hoewel de elektronica behulpzaam kan zijn, dient de berijder van een auto zichzelf ook te vergewissen dat er regelmatig onderhoud uitgevoerd moet worden.

    In een tijd waarin motoren door geavanceerde technieken gevoeliger zijn geworden, dient ook het onderhoud secuur en minutieus te worden uitgevoerd. Dit vraagt natuurlijk ook veel meer zelfstudie van de eigenaar van de auto. Net als bij zorg- en verzekeringspolissen geldt; verdieping bespaart geld. Alleen moet je er wel zin in hebben.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Fiat Panda TwinAir Turbo 90 4×4 Cross [video]
    Next Article Rijden op aardgas met de Audi A3 Sportback g-tron

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    View 3 Reacties

    3 reacties

    1. Daneron on 24-02-2016 22:46

      “Als het regeneratieproces wordt afgebroken voordat het voltooid is, baant de overtollige dieselolie zich een weg naar het carter waar het mengt met de motorolie en deze verdunt.”

      Hoe komt de dieselolie in het carter terecht als het regenereren voortijdig wordt afgebroken?

      Heb dit (denk ik) namelijk bij m’n Corsa D ecoflex gehad, er zat een halve liter meer olie in het blok na een olie check. Heb toen de dealer hierop gewezen nadat er 2 weken ervoor een coulance was uitgevoerd (lekke verstuiverring cil 4) maar ze wisten het ook niet.
      Voor mij in ieder geval geen “het nieuwe rijden” meer en hou een vlotte tot stevige rijstijl aan.

      Reply
      • Bert Pennock on 25-02-2016 08:45

        Beste Daneron,

        Een bekend probleem, ook bij de Corsa. Indien er veel korte afstanden worden gereden is er het
        volgende aan de hand. Op enig moment meet de computer ( ECU ) een weerstandsverschil in het
        roetfilter ( DPF ) en geeft opdracht tot regeneratie. Hiertoe wordt de temperatuur in het DPF opgestookt door het inspuiten van extra brandstof. Indien nu de motor wordt uitgezet, vóórdat
        het regeneratie traject is ingezet, zal de extra ingespoten brandstof via zuigerveren in het carter
        terecht komen, met een stijging van het oliepeil tot gevolg. In enkele gevallen werd het peil zo hoog dat de motor op hol sloeg.

        Reply
        • Daneron on 29-02-2016 09:07

          Heb nog niet 1x meegemaakt dat er een lampje oplichtte bij het regenereren wel dat de motor even inhield op de snelweg.
          Is het mogelijk de kat open te zagen en de rommel eruit te halen zonder consequenties?

          Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?